تعدیل مواضع آمریکا و کره شمالی

رهبر کره شمالی اعلام داشته است که تا آخر سال میلادی ترامپ مهلت دارد تا انعطافاتی در مواضعش ایجاد کند تا همچنان گفتگوها را با وی ادامه دهد ضمن آنکه رابطه خود و رئیس جمهور آمریکا را عالی توصیف کرده است . اکنون این پرسش مطرح است که آیا این موضع به معنای پایان مذاکرات کره شمالی و آمریکا باید ارزیابی شود؟
ترامپ برداشتش از مذاکرات این بود که فرایند مذاکرات با سرعت و موفقیت آمیز پیش رود اما کره شمالی پیش ازادامه هر گفتگوی دوباره ای توقع برداشته شدن تحریم‌های خود را دارد در حالیکه آمریکا می‌گوید تا زمانی که تمام توقعات آنان برآورده نشود تحریم‌ها نیز برداشته
نخواهد شد. بدیهی است کره شمالی که با مشکلات
اقتصادی روبه‌روست می‌خواهد تا تحریم‌ها برداشته شود بنابراین تا رفع این تحریم‌ها انگیزه جدی برای ادامه مذاکرات نخواهد داشت.


از سویی دیدیم در مذاکراتی هم که آمریکا و کره جنوبی داشتند، آمریکا موضع کره جنوبی را برای رفع تحریم‌ها و یا ادامه مذاکرات قبول نکرده است ، در هر حال کره جنوبی برای اینکه بتواند صادراتی به کره شمالی داشته باشد -موضوعی که به نفع اقتصاد این کشور است- پیشتر تفاهماتی انجام داده بود اما اکنون آمریکایی‌ها ازاین درخواست استقبال نکردند .
البته این را فراموش نکنیم پیشتر با توجه به انتخابات 2020 ، ترامپ تمایل خیلی بیشتری داشت تا دستاوردی در مورد کره شمالی
داشته باشد اما این نیاز اکنون با پیروزی نتانیاهو در اسرائیل کمتر شده است چرا که ترامپ اکنون می‌داند که لابی اسرائیل را بیش از هرزمانی پشت سر خود دارد. پیروزی نتانیاهو و امتیازات وحمایت‌هایی که ترامپ به اسرائیل در مورد قدس شرقی،در مورد ارتفاعات جولان و بعدهم بخشی از مناطق کرانه غربی دادکه به خاک اسرائیل ملحق شده اند، باعث شده اکنون لابی اسرائیل از همه جهت در آمریکا به نفع اوباشد و نیاز انتخاباتی‌اش به پیروزی در مذاکرات کره شمالی کمتر شود.
اما با تمامی این احوال نمی‌توان گفت که دور سوم مذاکرات کره شمالی و آمریکا در کار نخواهد بود، به هرحال در سیاست همه چیز ممکن است و امکان دارد که تعدیلاتی از سوی دو طرف انجام بگیرد . ظاهرا کره شمالی نیز حتی در این اظهارنظر اون اعلام آمادگی‌هایی برای مذاکرات دور سوم انجام داده است و شاید هم آمریکا این دور جدید مذاکرات را بپذیرد.