چه کسی مقصر است؟

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: بررسی موضوع بارندگی‌ها‌ وسیلاب‌ها‌ی اخیر کشور با حضور مسئولان مربوطه و وزرای راه، کشاورزی، کشور و نیرو از مهمترین اخبار روز گذشته مجلس شورای اسلامی بود، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و بررسی موضوع بارندگی‌ها‌ی اخیر کشور با حضور مسئولان مربوطه و وزرا در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.
در این جلسه سحر تاج بخش، رییس سازمان هواشناسی با تشریح عملکرد این سازمان در سیل اخیر کشور این حوادث را ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی دانست و با اشاره به عملکرد این سازمان در سیل اخیر، اظهارکرد: طی سال زراعی ۹۷ ــ ۹۸ مجموع کل بارش کشور ۲۰۴ میلی متر بود که در مقایسه با بلند مدت ۲۲ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان بارش در زمستان ۱۱۹میلی‌متر بود که نسبت به بلند مدت ۱۳درصد افزایش
داشته است.
تاج بخش با اشاره به پیش‌بینی‌های این سازمان در مورد بارندگی در جلسه شورای عالی آب که بهمن ماه سال ۹۷ برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های وضع هوا در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تهیه می‌شود و اساس آن عدم قطعیت است. ما ۷۲ ساعت قبل از وقوع هر رخداد اطلاعیه صادر می‌کنیم و ۴۸ساعت قبل پیش‌بینی خود را اعلام می‌کنیم که در سیلاب اخیر هم به همین منوال اعلام شد. این سازمان توان پیش‌بینی در بازه ۱۵ روزه را دارد، آنچه که اهمیت دارد این است که هر چه از زمان یک رخداد دورتر می‌شویم صحت آن هم کمتر می‌شود و نزدیک رخداد اطلاعات بهتری داریم. در مورد بارش‌ها‌ ما از ۱۵ روز قبل اعلام نمی‌کنیم، زیرا صحت آن قابل اعتماد نیست. به‌خصوص در بهار که تغییرات زیادی اتفاق می‌افتد.


وی در پایان صحبت‌های خود گفت‌ که سازمان هواشناسی ۱۵۰ اطلاعیه، ۹۰ اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی و ۱۹۵۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی در شرایط مخاطره آمیز داشته است.
همچنین علی اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر با تشریح عملکرد این سازمان در سیلاب‌های اخیر کشور گفت‌ که بالغ بر ۱۳۰میلیارد تومان منابع داخلی جمعیت هلال‌احمر
برای کمک به سیل زدگان هزینه شده است و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کمک‌ها‌ی مردمی به هلال احمر واریز شده است.
در ادامه جلسه علنی دیروز محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: تا به امروز بیش از ۱۴هزار کیلومتر از راه‌های کشور در بیش از ۶هزار و ۸۰۰نقطه کشور دچار آسیب شده و ۷۲۵پل به طور کامل تخریب شده است. وزارت راه و شهرسازی در ایام نوروز مسئولیت تشکیل ستاد سفرهای نوروزی را بر عهده دارد و از همه ایام سال فعال‌تر است و به گونه‌ای در حالت آماده باش قرار دارد. در سال جاری وقوع سیل باعث شد که همکاران ما در وزارتخانه با تلاشی مضاعف نقش خود را ایفا کنند. به گونه‌ای که امسال در ایام نوروز در ۲۴ استان و ۲۱۳ شهرستان و ۲۶۹ شهر با سیلاب مواجه شدیم و ستاد مدیریت بحران در وزارت راه و شهرسازی به صورت شبانه‌روزی در حال تلاش بود.
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم گفت‌ که بخش کشاورزی در جریان سیل اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است. وی افزود: قبل از هر چیز خدا را شاکر هستم که بعد از سال‌های سخت نعمت و رحمت و بارانش را بر ما نازل کرد. اگر چه خیلی از هموطنان ما در سیل اخیر آسیب‌ها‌ی جدی دیدند که امیدواریم در بخش مالی با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی و آحاد مردم نسبت به جبران آن اقدام کنیم.
در جریان بررسی سیلاب‌های اخیر کشور در مجلس، رضا اردکانیان، وزیر نیرو با بیان این که در پی بارش‌ها و سیل اخیر مجموعا ۲هزار و ۱۰۰میلیارد تومان خسارات به تاسیسات وارد شده است، گفت: در حال حاضر یک‌ونیم‌درصد روستاها متاثر از سیل و قطعی برق و قطعی آب شرب هستند. همانطور که خشکسالی نتیجه طبیعی بارش‌های کم است سیل هم در اثر بارش‌های شدید رخ می‌دهد که در تمام دنیا اتفاقی اجتناب ناپذیر است. همه‌ ما باید سعی کنیم به مدد دانش و اطلاعات و تجربیات موجود خسارات و صدمات سیل را کاهش دهیم.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هماهنگی همه دستگاه‌ها در سیل اخیر را از ویژگی‌های این سیل عنوان کرد و بر ضرورت آمادگی لازم همه دستگاه‌ها برای بارندگی احتمالی و توام با ذوب برف در اردیبهشت تاکید کرد. وی با بیان اینکه ۲۵ استان در سیل اخیر گرفتار سیل شدند و مشکلات زیادی از جمله تخریب منازل، مساکن، زمین‌های کشاورزی، پل‌ها و جاده‌ها، تاسیسات و برق را شاهد بودیم، افزود: با هدف‌گذاری صورت گرفته خسارات جانی را اولین هدف خود قرار دادیم و با جابه‌جایی جمعیت در 250روستا و بخش‌هایی از شهرها خسارات جانی را به حداقل رساندیم. سیل با این عظمت می‌توانست خسارت جانی بیشتری را در بر داشته باشد.
صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه پیش‌بینی جدید بارش‌ها و انجام اقدامات لازم برای کاهش خسارات میسر بود، گفت: قطعاً وجود سوء مدیریت‌ها و عدم برنامه‌ریزی باعث افزایش حجم خسارات شده است و مجلس بدون مماشات و با قاطعیت با عاملان سیل برخورد خواهد کرد.
همچنین فریدون حسنوند، رییس کمیسیون انرژی با بیان این که مقصر اصلی خسارات وارده به مردم بر اثر سیلاب در خوزستان، لرستان و گلستان مشخص است و عزمی برای محاکمه، عزل و استیضاح می‌خواهد، گفت‌: متهم ردیف اول وزیر نیرو و مجموعه معاونت آب این وزارتخانه است.
در ادامه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور، حمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ارتباط ۴۰ روستا هنوز قطع است، در این رابطه گفت که انتظار مردم استمهال وام‌ها، اسکان موقت و رایگان شدن هزینه آب، برق و گاز تا زمان ثبات زندگی‌شان است.
در این جلسه همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه به دست گرفتن مسئله آب در کشور از سوی سیاسیون و عدم اشرافیت کافی بر موضوع آب باعث شده تا تصمیمات صحیحی چه در دوران خشکسالی و چه در دوران پربارش اتخاذ نشود.
همچنین حمید بنایی، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که سیل خسارت سنگینی بر جای گذاشته است، گفت: امروز ۲۸ استان و ۲۶۹ شهر و ۵۱۴۸ روستا براثر سیل خسارت دیده‌اند. حجم خسارات وارده بسیار بالا بوده و جبران آن به تنهایی از توان دولت خارج است.
قاسم ساعدی، رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز با اشاره به این‌که عدم اقدام به موقع در رهاسازی آب سدها باعث افزایش خسارت در استان شده است، گفت: پیش‌بینی‌ها و تصمیمات غلط در دو مرحله‌ آبگیری و رهاسازی آب سدهای کرخه و دز باعث افزایش خسارات در استان شده است وزارت نیرو باید پاسخگو باشد.
در این جلسه علنی علی کاظمی، عضو مجمع نمایندگان چهار محال و بختیاری گفت که در این استان علاوه بر سیل، رانش زمین ایجاد شد که به دنبال آن ۳۰ روستا در معرض خطر قرار گرفته و ساکنان سه روستا تخلیه شدند.
در ادامه این جلسه برخی از نمایندگان استان‌های خراسان شمالی، مرکزی، ایلام، اصفهان، مازندران، کرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمد در سخنان کوتاهی به تشریح وضعیت این استان‌ها بعد از وقوع سیل پرداختند.
در حاشیه جلسه هم رئیس مجلس شورای اسلامی و چهار وزیر حاضر در مجلس از نمایشگاه عکس خسارات وارد شده به استان لرستان و شهرستان الیگودرز در پی وقوع حادثه سیل بازدید کردند.
مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس شورای اسلامی خواستار سازماندهی کمک‌های مردمی به سیل زدگان شد و تاکید کرد که نباید جلوی کمک‌ها‌ی مردم گرفته شود. وی بر ضرورت سازماندهی و مدیریت مشارکت مردمی تاکید و در این رابطه خاطرنشان کرد: سمن‌ها می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند نه دولت. اگر کسی می‌خواهد خودش پول ببرد و کاری انجام دهد نباید جلو او را گرفت،‌ بلکه باید کمک‌ها‌ی مردمی سازماندهی شود.
در آخر نمایندگان مجلس در تذکرات کتبی خود به مسئولان اجرایی بر ضرورت توجه به طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در استان‌های سیل‌زده تاکید کردند.