فضای مجازی کلید اصلی رونق تولید

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: سال 98 که تنها یک ماه از شروع آن می‌گذرد بنا به سخنان مقام معظم رهبری سال رونق تولید نامگذاری شده است و همین امر میزان توجه سیاست‌ها‌ی داخلی به مسئله اشتغال و مشکلات اقتصادی را نشان می‌دهد، وقتی از رونق تولید حرف می‌زنیم ناخودآگاه به یاد استارت آپ‌ها‌یی می‌افتیم که این روزها به مدد فضای مجازی رشد قابل توجهی داشته‌اند. خیلی از جوانان با شناخت پتانسیل‌ها‌ی فضای مجازی از این راه کسب در آمد می‌کنند و خیلی از این کسب و کار‌ها‌ حتی به یک اپلیکیشن خاص نیز خلاصه نمی‌شود، با این حال هنوز هم آن طور که باید به ظرفیت‌ها‌ی فضای مجازی برای کسب در آمد و اشتغال توجه نمی‌شود!

> ظرفیتی که در کشور ما
مورد استفاده قرار نمی‌گیرد


کارشناسان بر این باورند که با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و و جود دانش و تمایل نسل جوان به استفاده از فناوری اطلاعات در اکثر حوزه‌های کاری و زندگی، کسب و کارهای مجازی یکی از بهترین زمینه‌ها‌ی توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار در کشور است اما این امر نیازمند وجود زیرساختهای مناسب، قوانین و مقررات متناسب بیمه ای و کاری است.
در کشور‌ها‌ی پیشرفته یکی از عمده ترین اشتغال جوانان توسط فضای مجازی تامین می‌شود و این دقیقا موضوعی است که در کشور ما کمترین توجه به آن صورت می‌گیرد! با این اوصاف اکنون به گفته مسئولان بیش از ۳۲ هزار کسب و کار اینترنتی فعال در کشور وجود دارد، این روزها فضای خرید اینترنتی و استفاده از سرویس‌های آنلاین به‌شدت در حال افزایش است؛ به گونه‌ای که حتی بسیاری از کاربرانی که پیشتر اعتماد و نظر مثبتی نسبت به استفاده از خدمات آنلاین و مبتنی بر اینترنت نداشتند، این روزها به کاربرد این سرویس‌ها روی آورده‌اند. اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان از ظرفیت فضای مجازی برای رونق تولید استفاده کرد؟

> اقتصاد و مساله تولید
در درجه اول اهمیت قرار دارد
روح الله مهرجو کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی در رابطه با این موضوع معتقد است: «نامگذاری اقتصادی سال98 توسط مقام معظم رهبری بار دیگر این نکته را به مسئولان و مردم یادآور شد که اقتصاد و مساله تولید همچنان در درجه اول اهمیت در کشور قرار دارد. ما در همه زمینه‌ها نشان دادیم که کشوری قدرتمند و حائز جایگاه در جهان هستیم و همین مساله نگاه همه جهانیان را به این سرزمین معطوف کرده و حالا نوبت اقتصاد است که برای همیشه حل شود و وابستگی کشور به منابع زیرزمینی را برطرف کنیم. این اقدام باعث می‌شود که تکانه‌های اقتصادی که ممکن است هر از گاهی از سوی جامعه جهانی به ایران وارد شود، نتواند موفقیت آمیز باشد.»

> تنها راهکار پاسخ به نیاز جوانان
رونق تولید خواهد بود
او افزود:« تولید و ایجاد وابستگی بازارهای جهانی باعث می‌شود که امکان تحریم‌ها به سادگی فراهم نشود. از سوی دیگر می‌دانیم که جمعیت بالای جوان نیاز به شغل دارد و تنها راهکار پاسخ به این نیاز رونق تولید خواهد بود و اگر نه دولت نمی‌تواند در بدنه خود به سیل جمعیت جوان شغل بدهد و مطالبات آنان را برطرف کند. از همین رو باید تولید بیش از گذشته رونق یابد. در این میان باید از همه ظرفیت‌ها به درستی استفاده کرد. بدون تردید فضای مجازی یکی از مهمترین این ظرفیت‌ها است که کاربردی چندگانه دارد. در درجه نخست فضای مجازی خودش بستر تولید ثروت است، با وجود این فضا میزان سرمایه گذاری اولیه برای ایجاد شغل به‌اندازه قابل توجهی کاهش می‌یابد و همین مساله به افراد بیشتری امکان می‌دهد که خودشان کارآفرینی کرده و نه تنها برای خود بلکه برای افراد دیگری نیز شغل ایجاد کنند. »

> برای افزایش استارتاپ‌ها
تنها یک سیاست‌گذاری و قانون گذاری نیاز است
این کارشناس علوم ارتباطات در ادامه تصریح کرد: «بسیاری از افراد تا کنون توانستند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند اما هنوز به مقدار قابل قبولی نرسیده و ظرفیت فضای مجازی در این حوزه بیش از آن است تا کنون به دست آمده، به عبارت دیگری فرصتی که فضای مجازی در قالب استارت‌آپ‌ها فراهم کرده است می‌تواند خیل عظیمی از جوانان به ویژه تحصیل کردگان حوزه فنی و مهندسی را به کار گیرد و تنها یک سیاست گذاری و قانون گذاری مناسب از سوی دولت و مجلس را می‌طلبد تا این مساله برطرف شود.»

> تنها با تولید کالاهای فیزیکی اقتصاد پویا
حاصل نمی‌شود
مهرجو معتقد است:« اگر ساده‌تر بگوییم نیاز به سرمایه‌گذاری از سوی دولت در این حوزه نیست، بلکه هر سه قوا تنها با یک برنامه ریزی در راستای سیاست‌گذاری و نظارت می‌توانند بستر را برای ورود جوانان و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را فراهم کنند. امروز بسیاری از کشورهایی که به زمره کشورهای ثروتمند افزوده شدند، در حوزه نرم‌افزاری - همچون هند- مطرح هستند و این نشان می‌دهد که تنها با تولید کالاهای فیزیکی اقتصاد پویا حاصل نمی‌شود و «اقتصاد نرم‌افزاری» نیز باید در دستور کار قرار گیرد. فضای مجازی در تکامل و شکل‌گیری همین فرصت نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که تحقق این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و فرهنگ‌سازی نیاز به رسانه، بنابراین کارکرد دوم و مهم فضای مجازی نیز در رونق تولید نمایان می‌شود. »

> فضای مجازی می‌تواند برای تولید کنندگان
و مصرف کنندگان راهگشا باشد
وی تاکید کرد:« البته کارکردهای فضای مجازی تنها به این دو مورد محدود نمی‌شود. بالاخره مردم برای زندگی نیاز به کالاهایی دارند که تولید آنان به معنای ایجاد اشتغال، تولید ثروت و ارزش افزوده است. فضای مجازی می‌تواند برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان راهگشا باشد. تولیدکنندگان می‌توانند از این طریق نیازهای جامعه را بهتر درک کرده و بر اساس آن کالاهای موردنیاز جامعه را تولید کنند. از سوی دیگر مصرف کنندگان نیز می‌توانند با استفاده از فضای مجازی کالا و یا خدمات مورد نظر خود را نسبت به کیفیت و قیمت مورد نظر خود آسوده‌تر تهیه کنند. از سوی دیگر فضای مجازی امکان رقابت و نظارت مردم را برای تولیدکنندگان بیشتر فراهم می‌کنند و اجازه کم‌کاری به واحدهای صنعتی داده نمی‌شود. »

> کارکرد دیگر فضای مجازی
در حوزه تبلیغات و فرهنگ سازی
او در پایان گفت:« اما کارکرد مهم دیگر فضای مجازی در حوزه تبلیغات و فرهنگ سازی برای تشویق مردم به سرمایه گذاری در تولید و البته مصرف کالاهای تولید داخل کشور است که می‌تواند بسیار موثر باشد. امروزه می‌دانیم که همه جامعه تصور مطلوبی از اجناس داخلی ندارند و از گذشته دور برای کالاهای خارجی ارج و قرب بیشتری قائل بودند؛ امروز فضای مجازی به خوبی می‌تواند این تصور را اصلاح کند. تحقق این مساله در درجه اول به سیاست‌های دولت، مجلس و قوه قضاییه بازمی‌گردد و در درجه دوم همت واحدهای تولیدی را می‌طلبد. صنایع مختلف از جمله تولیدی و خدماتی باید نسبت به راه‌اندازی واحد فعال تحقیق و توسعه خود اقدام کرده و قطعاً شاخه‌ای قوی و مستحکم فضای مجازی را راه‌اندازی کنند و به طور مداوم به رصد فضای مجازی و فعالیت مثبت و سازنده در آن بپردازند. بدون تردید در اجرای این موارد کاستی‌ها و انحراف‌هایی نیز به وجود می‌آید که برطرف کردن آن به دو مساله مهم سیاست گذاری و نظارت سه قوه کشور از یک سو و فرهنگ جامعه از سوی دیگر باز می‌گردد که می‌تواند با تدبیر و استفاده از کارشناسان برجسته برطرف شود و خروجی مطلوب ما را در راستای رونق تولید ارائه نماید.»