وزرا كار كردند؛ تنبيه شدند!

آرمان: وزرای دولت بالاخره دیروز برای بررسی علل سیلاب‌های اخیر به مجلس آمدند. رضا اردکانیان وزیر نیرو، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، سیدمحمود حجتی وزیر کشاورزی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس سازمان هلال احمر و رئیس سازمان هواشناسی در مجلس حاضر شدند و هر کدام به‌صورت جداگانه گزارشاتی را ارائه دادند. البته این جلسه به‌دور از حواشی نبود و نمایندگان اعتراضاتی را ابراز کردند. پس از حضور وزرا در مجلس برای ارائه گزارش، نمایندگان با حضور در مقابل میز آنها به خوش‌وبش می‌پرداختند و برخی نیز برگه‌هایی در دست داشتند و از وزرا امضاهایی را می‌گرفتند. پس از تجمع نمایندگان در مقابل میز وزرا نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس با نشان‌دادن کتاب آیین‌نامه داخلی مجلس به هیات رئیسه مجلس، خواستار ارائه تذکر درباره تجمع نمایندگان شد اما پس از اینکه هیات رئیسه متوجه این موضوع نشد، نماینده ارومیه به جایگاه هیات‌رئیسه رفت و حضوری تذکری را داد که پس از آن علی لاریجانی رئیس‌ مجلس نیز سخنان اردکانیان را برای دقایقی قطع کرد و به نمایندگان اعلام کرد تا روی صندلی خود مستقر شوند. موسوی لارگانی عضو جبهه پایداری در مجلس معترض بود و گفت: «ما امروز چهار ساعت وقت مجلس را گرفتیم. این جلسات هزینه سنگینی برای کشور دارد. اگر همین هزینه را به سیل‌زدگان می‌دادیم بهتر از این گزارشات بود.» دیروز خستگی در تن وزرا و مسئولانی که برای مهار سیل و رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان تلاش می‌کنند باقی ماند، چراکه یک نماینده مجلس گفت: «جناب وزیر نیرو، مراقب کارشناسان جاسوس باشید. سدهای مخمل کوه، سراب تلخ، زیبامحمد، پهلوان، خسروآباد توسط همین کارشناسان جاسوس وزارت نیرو متوقف شدند. وزیر نیرو توطئه را مطالعه بفرمایید.» ملکشاهی‌راد با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو افزود: وزارت نیرو برخلاف وظیفه قانونی خود، اجازه ساخت‌و‌ساز غیرمجاز به متجاوزین به حریم رودخانه را داده است، این موضوع موجب افزایش خسارت‌های ناشی از سیل شده است. قطعا تمامی مسئولانی که در این حوزه وظیفه داشته‌اند برای خیانت‌های خود باید به مراجع ذیصلاح و دادگستری معرفی شوند.
فریادهای یک نماینده
هنگامی که پیوندی رئیس سازمان هلال احمر در حال ارائه گزارش خود به نمایندگان بود، تعدادی از نمایندگان اصفهان با حضور در کنار صندلی رضا اردکانیان با وی به صحبت پرداختند اما به یک‌باره صدای فریادهای اکبر ترکی نماینده فریدن، چادگان و فریدونشهر در صحن پیچید که وزیر نیرو را خطاب قرار داد و نسبت به برخی عملکرد وزارت نیرو درباره سد‌هایی که در اصفهان وجود دارد، اعتراض کرد. پس از این اعتراض‌های نماینده فریدن، معاون وزیر نیرو و برخی از نمایندگان اصفهان تلاش کردند ترکی را آرام کنند و وی را به گوشه‌ای برده و معاون وزیر نیرو دقایقی با وی به صحبت پرداخت.
پیش‌بینی انجام نگرفت


رئیس سازمان هواشناسی هم به مجلس آمد. سحر تاجبخش در توضیح گزارش عملکرد سازمان هواشناسی در سیلاب‌های اخیر گفت: از لحاظ خشکسالی شاخص SPI که براساس تبخیر و تحرک برآورد کردیم، نشان می‌دهد که به‌طور تقریبی برای بازه یک‌ساله 65‌درصد کشور تحت‌تاثیر خشکسالی است و برای بازه 10‌ساله تقریبا 90‌درصد کشور تحت‌تاثیر خشکسالی هستند، بنابراین به‌نظر می‌رسد همچنان کشور تحت‌تاثیر خشکسالی است و هنوز وارد ترسالی نشده‌ایم.
کمک مردم به سیل‌زدگان
همچنین علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر با تشریح عملکرد این سازمان در سیلاب‌های اخیر کشور، گفت‌: که بالغ بر ۱۳۰‌میلیارد تومان منابع داخلی جمعیت هلال احمر برای کمک به سیل‌زدگان هزینه شده است و بیش از ۱۰۰‌میلیارد تومان کمک‌های مردمی به هلال احمر واریز شده است و ۳۰‌میلیارد اقلام غیرنقدی در اختیار این جمعیت قرار دادند. وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر از طریق دستگاه دیپلماتیک از فدراسیون جهانی صلیب سرخ درخواست کمک کرده است، افزود: 10 کشور با ارسال اقلام غذایی، قایق نجات و تصفیه آب به ایران کمک کردند اما به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و بسته‌بودن حساب‌های ارزی، کمک‌های ایرانیان خارج از کشور، اتحادیه اروپا و صلیب سرخ جهانی به ایران ارسال نشد و تاکنون حتی یک دلار یا یورو به ایران کمک نشده است.
تلاش وزارت راه
در ادامه جلسه محمد اسلامی، وزیر راه گفت: تا به امروز بیش از ۱۴‌هزار کیلومتر از راه‌های کشور در بیش از ۶‌هزار و ۸۰۰ نقطه کشور دچار آسیب شده و ۷۲۵ پل به‌طور کامل تخریب شده است. وی افزود: به‌طورکلی سیل بیش از ۳‌هزار و ۵۲۰‌میلیارد تومان خسارت به جاده‌ها و راه‌های ریلی و زمینی و ابنیه فنی وارد کردند. حدود ۱۵۰‌هزار واحد مسکونی در شهر و روستا آسیب دیدند که ۵۰‌هزار واحد نیاز به احداث مجدد و ۱۰۰‌هزار واحد نیاز به تعمیر و بازسازی دارد. در ادامه این جلسه محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی از خسارت ۱۳‌هزار‌میلیارد تومانی در جریان سیل اخیر به بخش کشاورزی خبر داد.
اعتراض یک نماینده
زمانی که وزیر نیرو در جایگاه قرار گرفت تا گزارش خود را ارائه کند، در حین سخنان خود به اقداماتی که وزارتخانه متبوعش در سیلاب‌های اخیر انجام داده و نیز به برخی از مواردی که باید انجام شود اشاره کرد. در حین ایراد سخنان وزیر، بهروز نعمتی نماینده تهران که بر روی صندلی خود نشسته بود با فریاد خطاب به وزیر نیرو گفت: «آقای اردکانیان پس کی می‌خواهید انجام دهید؟»
هشدار رحمانی فضلی
وزیر کشور در جلسه دیروز مجلس خواستار ادامه همکاری همه دستگاه‌ها در خصوص رفع مشکلات ناشی از سیل اخیر شد و تاکید کرد: دوره بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده باید کوتاه شود، اگرچه خسارات در حال افزایش است اما تاکنون رقم 30 تا 35‌هزار‌میلیارد تومانی برای آن پیش‌بینی شده است. این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: درس عبرت سیل اخیر آن است که همه بتوانیم با انسجام و همکاری و همراهی مردم و نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظامی، بحران به وجود آمده را مدیریت کنیم زیرا هنوز در مرحله مقابله هستیم و پس از این نیز باید آمادگی لازم برای بارندگی‌های احتمالی و نیز ذوب برف‌ها در اردیبهشت‌ماه وجود داشته باشد. وی با اشاره به اینکه میزان سیلاب به‌صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست، ضعف تحلیل از داده‌ها و ضعف تجهیزات را از جمله عواملی دانست که کشور را با شرایط غیرپیش‌بینی‌شده در جریان سیل اخیر مواجه کرد.
محاکمه متهمان سیل اخیر
فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی با بیان اینکه مقصر اصلی خسارات وارده به مردم بر اثر سیلاب در خوزستان، لرستان و گلستان مشخص است و عزمی برای محاکمه، عزل و استیضاح می‌خواهد، گفت‌: متهم ردیف اول وزیر نیرو و مجموعه معاونت آب این وزارتخانه است. نبی هزارجریبی، نماینده گرگان در مجلس نیز خواستار شناسایی مقصران حادثه سیل و برخورد با آنها شد و با اشاره به گزارش وزرا از سیلاب‌های اخیر، اظهار کرد‌: ما بهتر می‌دانیم چه اتفاقی افتاده است، اما خواستار این هستیم که مقصران شناسایی و با آنها برخورد شود.