کاهش ۶‌میلیونی پژو کارخانه‌ای؛ تثبیت قیمت‌ها در بازار

آرمان- امیر داداشی: دستیابی به تولید سه ‌میلیون دستگاه خودرو در سال 1404 هدفی است که در چشم‌انداز توسعه ایران دیده می‌شود. اما شروع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال گذشته باعث شد تا خودروسازان کشور در تامین قطعه و افزایش تولید با دست‌اندازهایی مواجه شوند و اکنون فقط شش سال زمان تا رسیدن به پایان چشم‌انداز 20ساله توسعه ایران باقی مانده، تحقق اهداف صنعتی در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. با این حال با وجود تمام فشارهای خارجی که روی اقتصاد وجود داشت در ماه‌های پایانی سال، تولید خودرو در کشور به سه برابر افزایش یافت تا تولید 950‌هزار خودرو در سال 97 ثبت شود. به همین دلیل در اواخر بهمن و اسفند سال گذشته طرح‌های فروش فوری خودروسازان به اجرا گذاشته شد تا متقاضیان متناسب با نیاز خود اقدام به خرید خودرو کنند. امسال نیز تولید یک‌میلیون و 200‌هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار دارد و خودروسازان موظفند در سال رونق تولید بر این شعار صحه بگذارند. از این رو دور جدید فروش فوری خودرو از سوی ایران‌خودرو با فروش دو مدل پژو کلید خورد. در این طرح پژو 206 تیپ 5 برای تحویل 30 روزه 79‌میلیون و 418‌هزار تومان قیمت دارد و پژو 405 بنزینی 67‌میلیون و 888‌هزار و 400 تومان نرخ‌گذاری شده است. در این بین نیز روز گذشته وزیر صمت بر واگذاری تدریجی خودروسازان بزرگی که دولت در آنها سهام دارد تاکید کرد.
سال گذشته شرایط سختی برای صنعت خودروسازی کشور به وجود آمد. در این سال بود که سوداگران به بازار خودرو کشور هجوم آوردند و در نبود نظارت‌های کافی عنان بازار را در دست گرفتند. از این رو هر روز قیمت‌های جدیدی برای محصولات وضع می‌شد و رفته‌رفته بسیاری از خودروهای موجود در بازار طی چند ماه افزایش دو تا سه برابری قیمت را تجربه کردند. شاید در ابتدای سال گذشته کسی فکر نمی‌کرد برای خرید پراید در پایان سال باید حدود 50‌میلیون بپردازند، اما دلالان با اقدامات خود توانستند به این شوخی رنگ واقعیت ببخشند. اکنون با شروع سال جاری نیز تحرکاتی از سوی سوداگران در بازار خودرو مشاهده می‌شود و آنها درصدد ایجاد شوکی جدید در بازار هستند. اما از آنجایی که دیگر تقاضایی در بازار وجود ندارد، این افراد موفقیت چندانی به دست نیاورده‌اند. اما نگاهی به قیمت‌های موجود نشان می‌دهد که برخی محصولات در سال 98 با افزایش نسبی قیمت مواجه شده‌اند. در بازار خودروهای داخلی پژو 206 تیپ 5، 93‌میلیون تومان، پژو 405، 74‌میلیون تومان، ساینا 5/55‌میلیون تومان، دنا پلاس، 130‌میلیون تومان، پراید 111، 48‌میلیون تومان و پژو 2008، 285‌میلیون تومان قیمت دارند. البته به‌نظر می‌رسد با تحویل خودروهایی که سال گذشته طرح فروش آنها به اجرا گذاشته شد، آرامش نسبی به بازار برگشته و قیمت‌ها تثبیت شده‌اند. حال وزارت صنعت قصد دارد با ادامه طرح فروش فوری نیاز متقاضیان را برطرف کند و جلوی هجوم مشتریان به بازار واسطه‌ای را بگیرد. بر این اساس از امروز فروش ویژه پژو 405 و پژو 206 تیپ 5 آغاز می‌شود تا اجرای طرح‌های خودروسازان کلید بخورد.
کاهش قیمت محصولات در طرح جدید
طبق گزارش ایران‌خودرو، قیمت‌های اعلامی از سوی این شرکت در اولین دور جدید پیش‌فروش در سال ۱۳۹۸، کاهش قابل‌ملاحظه در قیاس با قیمت‌های اعلامی از سوی این خودروساز در اسفند سال گذشته دارد. در اسفندماه 97 قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کیسه هوای راننده و سرنشین، سنسور دنده عقب، تهویه اتوماتیک، آینه جانبی، شیشه بالابر عقب برقی و یورو ۴ بهینه، برابر با ۸۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان اعلام شده بود، اما در دور جدید فروش فوری، قیمت این خودرو برای تحویل 30 روزه برابر با ۷۹‌میلیون و ۴۱۸‌هزار تومان برآورد شده است. به این ترتیب این مدل خودرو در این دور از فروش فوری کاهش قیمتی به میزان شش‌میلیون و ۸۲‌هزار تومان را تجربه کرده است. قیمت پژو ۴۰۵ بنزینی با موتور ۱۶ سوپاپ، ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴ بهینه، ۷۴‌میلیون و ۳۸۵‌هزار تومان بود که در این دور از فروش فوری ۶۷‌میلیون و ۸۸۸‌هزار و ۴۰۰ تومان قیمت خورده است. به این ترتیب این خودرو نیز کاهشی در حدود شش‌میلیون و ۴۹۶‌هزار تومان را تجربه کرده است. گفتنی است فروش فوری این محصولات از ساعت ۱۰ امروز آغاز می‌شود. موعد تحویل این دو محصول 30 روزه بوده و امکان انتخاب کارت طلایی تک ستاره هم به‌صورت اختیاری وجود دارد. همچنین طبق روال گذشته برای هر کد ملی امکان خرید یک دستگاه خودرو از کل بخشنامه وجود دارد و برای کلیه مشتریانی که طی 18 ماه گذشته نسبت به ثبت‌نام خودرو اقدام کرده‌اند، امکان نام‌نویسی در این طرح وجود ندارد. بالطبع به افراد حقوقی و زیر 18 سال خودرویی تعلق نمی‌گیرد. متقاضیان برای ثبت‌نام در این طرح می‌توانند به نشانی اینترنتی esale.ikco.ir مراجعه کنند.


انحصارزدایی از صنعت خودرو؟
با وجود اینکه بدبینی‌هایی نسبت به آینده صنعت خودرو در سال جاری وجود دارد، اما روز گذشته وزیر صمت گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود. رضا رحمانی خودروسازی و صنایع وابسته به آن از جمله قطعه‌سازی را از صنایع مهم کشور برشمرد و اظهار کرد: قرار است خودروسازهای بزرگ کشور که دولت در آن سهام دارد، به تدریج واگذار شود. در نتیجه انتظار می‌رود با خصوصی‌سازی این شرکت‌ها شاهد انحصارزدایی در این صنعت باشیم.