وقاحت برجامی فرانسه

یک مقام فرانسوی در توئیتی عجیب و وقیحانه گفت: ایران حتی بعد از پایان ضرب الاجل های  موجود در برجام هم حق غنی سازی ندارد و از آن جا که روسیه اورانیوم نیروگاه بوشهر را تأمین می کند، دلیلی برای غنی سازی اورانیوم در ایران نیست! سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به توئیت برجامی سفیر فرانسه در آمریکا واکنش نشان داد و تأکید کرد: در صورتی که فرانسه این موضع گیری را نفی نکند، ایران تصمیم مقتضی خواهد گرفت. به گزارش فارس، عراقچی در صفحه توئیتر خود نوشت: «اگر توئیت‌های جرارد آرود موضع فرانسه است ما با نقض عمده هدف و مقصود برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت مواجهیم. پاریس باید فورا شفاف سازی کند، در غیر این صورت ما اقدام لازم را به عمل می‌آوریم.»
سفیر فرانسه در آمریکا چه گفته بود؟
در توئیت سفیر فرانسه در آمریکا از تحریم ایران در صورت غنی سازی بعد از برجام سخن به میان آمده و تصریح شده است: «این که گفته شود ایران بعد از انقضای برجام مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود اشتباه است. ایران به موجب "پیمان منع اشاعه" و پروتکل الحاقی و تحت نظارت‌های شدید باید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ای اش صلح‌آمیز هستند.»
جرارد آرود:ایران نباید بعد از برجام غنی سازی کند


این مقام فرانسوی به صراحت، نص صریح برجام که محدودیت های هسته ای ایران را موقت می داند، زیر پا گذاشته و در توئیت خود نوشته است: «همان گونه که سال ۲۰۰۲ گفتیم که طبق پیمان منع اشاعه، غنی‌سازی اورانیوم بدون داشتن یک برنامه‌ غیرنظامی باورپذیر در زمینه هسته‌ای غیرقانونی است، قادر خواهیم بود در سال ۲۰۲۵ هم در صورت لزوم واکنش نشان دهیم. آن موقع تحریم‌هایی اعمال شدند. تحریم‌ها می‌توانند مجدد اعمال شوند. بعد از برجام، هیچ بند "زوال‌پذیری" وجود ندارد! روسیه، اورانیوم غنی‌شده نیروگاه هسته‌ای بوشهر را تأمین می‌کند. بنابراین هیچ دلیل قابل درکی وجود نخواهد داشت ایران بعد از برجام، اقدام به غنی‌سازی وسیع اورانیوم کند!»
احضار سفیر جدید فرانسه در ایران به وزارت خارجه
توئیت مقام فرانسوی موجب شد فیلیپ تیبو سفیر جدید فرانسه در ایران، در نخستین روز کارش به وزارت خارجه احضار شود.
سید حسین سادات میدانی، رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام در خلال احضار سفیر فرانسه با اشاره به توئیت های منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن خواستار توضیح دولت فرانسه شد و اعلام کرد در صورتی که اظهارات مزبور مورد تأیید دولت فرانسه بوده و بیان کننده مواضع رسمی این کشور باشد، این امر در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام خواهد بود و چنان چه به نحوی رضایت بخش به این مسئله رسیدگی نشود و موضوع فیصله نیابد، جمهوری اسلامی موضوع را براساس سازوکارهای پیش بینی شده در برجام پیگیری می کند و حق خود برای هرگونه واکنش مقتضی را محفوظ می‌داند. به گزارش ایسنا در واکنش، سفیر فرانسه در تهران ضمن ابراز بی اطلاعی از توئیت های منتسب به سفیر کشورش در واشنگتن، بر اراده سیاسی این دولت بر اجرای کامل مفاد برجام تاکید و اعلام کرد مراتب را بلافاصله به پاریس گزارش خواهد کرد.
همنوایی زبانی و اقتصادی اروپایی ها با  آمریکا درباره برجام
توئیت این مقام فرانسوی در حالی است که طبق متن برجام همه محدودیت‌های فیزیکی اعمال‌شده ‌روی غنی‌سازی، از جمله محدودیت در تعداد و نوع ماشین‌های سانتریفیوژ، سطح غنی‌سازی، مکان‌های تأسیسات غنی‌سازی و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده، پس از 15 سال از زمان اجرایی شدن برجام برداشته خواهند شد. فرانسه از نخستین کشورهایی بود که بعد از خروج آمریکا از برجام از «توافق مکمل برجام» سخن گفت.
کاهش ۲۸ درصدی مبادلات تجاری سه کشور اروپایی با ایران
کشورهای اروپایی در ماه های گذشته در برابر خروج غیرقانونی آمریکا سکوت کرده و جز اظهار پایبندی به برجام آن هم در صورت ادامه اجرای آن توسط ایران، اقدام دیگری نکرده اند. این کشورها مبادلات اقتصادی خود را هم با ایران کاهش داده اند و به سمت خط صفر نزدیک کرده اند. در گزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران صادرات ایران به آلمان طی یازده ماهه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با کاهش ۲۸ درصدی به ۲۳۰ میلیون دلار، صادرات به فرانسه با کاهش ۲۸ درصدی به ۲۵ میلیون دلار و صادرات به انگلیس با کاهش ۳۹ درصدی به ۲۷ میلیون دلار رسیده است. با بی میل شدن اروپایی ها به مبادله با ایران، ارزش واردات ایران از سه کشور یاد شده در مدت زمان مورد بررسی نیز کاهشی بوده است.