رمزگشایی مجلس از غفلت‌های سیل

غفوریان-صحن علنی مجلس، دیروز در سیلابی ترین روز خود پس از حوادث سیل های اخیر، با حضور وزیران کشور، نیرو، کشاورزی و راه وشهرسازی شاهد گفت وشنودهای مختلفی درباره این حوادث بود. در میان تمام آن چه در 20 روز اخیر از سوی افراد، دستگاه ها و کارشناسان مطرح شد اگرچه   وقوع سیلاب درهر یک از استان های سیل زده به روایت نمایندگان آن استان ها دارای عوامل متعددی است اما  پیکان انتقاد ها دیروز بیشتر بر محور هواشناسی و  پیش بینی های تامل برانگیز سازمان هواشناسی و نیز غفلت از لای روبی و حفظ حریم رودخانه ها  متمرکز شد. پرسش های چالشی لاریجانی رئیس مجلس از سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور  به نوعی نبود دقت بالا و ناکافی بودن   پیش بینی های  این  سازمان را نشان داد که در انتقادهای وزیر نیرو و برخی نمایندگان از این سازمان نیز مشهود بود. ضمن این که وزیر کشور نیز بر ضرورت تقویت سازمان هواشناسی تاکید کرد.گزارش خراسان حاکی است، دیروز لاریجانی رئیس مجلس پس از گزارش سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور خطاب به او گفت:   سازمان هواشناسی 15 روز قبل از سیل هشدار لازم را داده است یا خیر؟ تاجبخش در پاسخ بیان کرد: سازمان برای بارش ها این کار را انجام نمی دهد، زیرا صحت آن ها قابل اعتماد نیست و در فصل بهار و ماه های مارس و آوریل ، مدل ها هر 12 ساعت با تغییرات زیادی همراه است.رئیس سازمان هواشناسی یادآور شد: پدیده های حدی و سیلاب در پیش بینی های بلندمدت دیده نمی‌شود، بلکه برای پیش بینی های سیلاب باید در قالب پیش بینی های میان مدت، اطلاعات ارائه شود که این پیش بینی ها در دنیا هم حدود 65 تا 70 درصد صحت دارد.
وزیر نیرو: هواشناسی اعلام کرد بارش های فروردین نرمال است
در همین زمینه اردکانیان وزیر نیرو نیز دیروز در بخشی از سخنان و گزارش خود در مجلس به نکته ای اشاره کرد که قصور هواشناسی را پر رنگ می کند: «آخرین پیش‌بینی سازمان هواشناسی که 29 بهمن ماه در شورای آب ارائه شد حاکی از این بود که در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت  بارش‌ها در کشور نرمال خواهد بود.»لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به این نکته وزیر نیرو اظهار کرد:   «پس این پیش بینی دقیق نبوده است.»اردکانیان البته این را هم گفت که «اصل موضوع سیل اجتناب ناپذیر است، هر مقدار تجهیزات لازم است باید برای پیش بینی ها تهیه شود.»
انتقاد تند نماینده دشت آزادگان از هواشناسی و وزارت نیرو


ساعدی نماینده دشت آزادگان و هویزه ماجرای هواشناسی را دیروز در سخنانش از زاویه ای دیگر بررسی کرد. او معتقد بود اگر هواشناسی هشدار به موقع می داد و وزارت نیرو به موقع در رهاسازی آب سدهای کرخه و دز برنامه ریزی می‌کرد، این حجم آب در سدها دپو نمی شد: «علوم مربوط به هواشناسی امروز تغییرات آب و هوایی را ازچهار ماه قبل می تواند پیش بینی کند و 45 روز قبل هشدار می دهد که در تغییرات اخیر و وقوع سیل، هواشناسی این حوادث را پیش بینی کرده بود، براین اساس وزارت نیرو باید ذخیره های پشت سد را به ترتیب رها می‌کرد تا سیلاب های جدید را پشت سدها نگه دارد.بنابرگزارش خانه ملت، وی  تاکید کرد: بنابراین ادعای نداشتن اطلاع از آورده احتمالی حوزه سد کرخه واهی و غیر علمی است و آگاهی و اطلاع متولیان از میزان ورودی و ذخایر سدها، ظرفیت رودخانه و حوزه آبخیزداری محرز و مسلم است.
سیلاب نتیجه تصمیمات غلط و پیش بینی های نادرست
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این که اقدام نکردن به موقع در رهاسازی آب ذخیره شده از دلایل قصور دولت به ویژه وزارت نیرو است، افزود: با استناد به قانون مجازات اسلامی ضروری است مقصران تحت تعقیب قرار گیرند و دولت به جبران خسارت وارد شده به دلیل بی مبالاتی و رعایت نکردن ضوابط ملزم شود.ساعدی با بیان این که بحران سیلاب خوزستان بیش از این که طبیعی و ناشی از طغیان رودخانه ها باشد نتیجه تصمیمات غلط، پیش بینی های نادرست و سوءمدیریت در دو مرحله آب گیری و رهاسازی به موقع سدهای کرخه و دز است، خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب مقصران سیلاب خوزستان شد:   «کمیته حقیقت یاب تحقیق و تفحصی در مجلس درباره سیلاب های اخیر، رهاسازی بی برنامه آب و بی برنامگی وزارت نیرو تشکیل شود.»
مهم ترین عوامل وقوع سیلاب ها
ساعدی  ادامه داد: لای روبی نکردن بستر رودخانه، حفاظت نکردن از مسیرهای طبیعی، ساخت و ساز غیرمجاز در مسیر آن ها، تامین نکردن حقابه تالاب ها و مسیر تنفسی رودخانه ها و تخریب محیط زیست عامل اصلی وقوع سیلاب اخیر در کشور است که همه این موارد به نوعی مرتبط با وظایف ذاتی دولت به استناد سیاست های کلی، قوانین بالادستی و مصوبات مجلس است.
 
   حاشیه های   روز سیلابی مجلس
محمداکبری /خبرنگار پارلمانی خراسان

*برخی نمایندگان برگه‌هایی در دست داشتند و تلاش می کردند از خیل جمعیت حلقه زده به دور وزیران  عبور کنند و برای نامه های خود امضا بگیرند.
* قاضی پور نماینده ارومیه در حالی که کتابچه آیین نامه داخلی را به معنای اعلام تذکر بالای سرخود برده بوداز هیئت رئیسه درخواست اعلام تذکر به تجمع نامتعارف نمایندگان به دور وزیران کرد اما از آن جایی که به اعلام درخواست این نماینده توجهی نشد  وی با عصبانیت در جایگاه هیئت رئیسه حضور یافت وبا اعلام تذکر خود در نهایت لاریجانی را متقاعدکرد که به نمایندگان در این زمینه تذکر بدهد.
*درزمانی که رئیس سازمان هلال احمر درحال ارائه گزارش خود به مجلس بود، نمایندگان اصفهان دور وزیر نیرو حلقه زده بودند که با فریادهای بلند  اکبر ترکی نماینده فریدون شهر خطاب به اردکانیان فضای مجلس ناآرام شد.
* بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه با اعلام ناکافی بودن اقدامات وزارت نیرو خطاب به اردکانیان گفت: «چه زمانی می خواهید به وظیفه خود عمل کنید».
*فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی گفت: «مقامات امنیتی کشور در بهمن طی نامه ای به رئیس جمهور وقوع سیل احتمالی را مطرح کرده بودند. رئیس جمهور نامه را به وزیر نیرو ارجاع داده که اردکانیان نوشته است ملاحظه شد! اما هیچ اقدامی نکردند. بنابراین متهم ردیف اول وزیر نیرو  و  زیرمجموعه ایشان است.»