وزیر امور خارجه: اروپایی‌ها بهانه‌ای برای شروع نکردن سازوکار مالی با ایران ندارند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اروپایی‌ها درعملیاتی شدن سازوکار اینستکس عقب هستند،گفت:برای راه‌اندازی این سازوکار نیاز بود که ما سازوکار متناظری را راه‌اندازی کنیم که هفته گذشته راه‌اندازی شد و الان اروپایی‌ها هیچ بهانه‌ای ندارند برای این که کارشان را شروع کنند.
دکتر محمد جواد ظریف در مراسم رونمایی از سایت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران افزود: عملیاتی شدن اینستکس این یک اقدام مقدماتی توسط اروپا هست، اروپایی‌ها اردیبهشت ماه گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام تعهدات متعددی را مطرح کردند که برای شروع اجرای آن تعهدات نیاز بود اینستکس (سازوکار مالی اروپا و ایران) را راه بیندازند.
وی با بیان این که معتقدیم اروپایی‌ها باید حالا برای مدت زیادی تلاش کنند تا بتوانند تعهدات خودشان را انجام دهند،افزود: اروپایی‌ها بسیار عقب هستند و نباید این طور تصور کنند که جمهوری اسلامی منتظر آنها می‌ماند.ما روابط بسیار خوبی با همسایگان مان داریم و ساز و کارهای مشابهی با بسیاری از کشورها راه‌اندازی کردیم که عمل می‌کند.من نمی‌دانم اروپایی‌ها برای یک ساز و کار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند.
ظریف درباره اقدام اخیر آمریکا درباره سپاه پاسداران و اینکه جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی در این زمینه انجام داده و انجام می‌دهد، گفت: نخستین کاری که جمهوری اسلامی انجام داد این بود که شورای عالی امنیت ملی بلافاصله پس از اقدام غیرقانونی آمریکا، در بیانیه‌ای «سنتکام» (فرماندهی مرکزی ایالات متحده) که مسئولیت نیروهای آمریکایی در منطقه را دارد به شکل متقابل به عنوان یک سازمان تروریستی و همچنین دولت آمریکا را به عنوان رژیم حامی تروریسم شناسایی کرد.


وی افزود: علاوه بر این اقداماتی در مجلس در جریان هست که ما هم با دوستانمان در مجلس درحال مشورت هستیم که چه اقداماتی می‌تواند انجام شود و نمایندگان محترم در این زمینه طرح‌هایی را ارائه دادند و همکاران ما هم با آنها در تماس هستند.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: همینطور بنده به دبیرکل سازمان ملل متحد و ‌شورای امنیت در مورد غیرقانونی بودن این اقدام آمریکا و سیاست‌های بسیار غلط آمریکا در منطقه نامه‌ای نوشتم.
ظریف با بیان این که در عرصه رسانه‌ای فعالیت‌های خوبی صورت گرفته، گفت: در صحنه روابط دو جانبه، امروز که روز اجرایی شدن تصمیم ایالات متحده است پیام‌هایی برای وزرای خارجه همه کشورها درباره این اقدام ارسال خواهد شد که ضروری است موضع گیری ازسوی کشورها صورت بگیرد و تذکرات لازم به همه وزرای خارجه داده شود مبنی بر این که اقدام بسیار بی‌سابقه و خطرناک ایالات متحده آمریکا در این زمینه عواقبی داشته و خواهد داشت.
وی درباره موانع موجود برای ارسال کمک‌های نقدی به سیل زدگان اظهار داشت: در این زمینه در حوزه اطلاع‌رسانی اقدام وسیعی صورت گرفته و دولت آمریکا در موضع تدافعی قرار گرفته تا حدی که اعلام کرده مانعی برای کمک‌ها نیست ولی این حرف آنها خلاف است.
ظریف گفت: اسنادی را جمع‌آوری کرده‌ایم و به‌زودی منتشر خواهیم کرد که نشان دهنده این است که بانک‌ها حتی بانک‌های اروپایی به دلیل نگرانی از اقدامات آمریکا از پذیرش کمک‌های ایرانیان خارج از کشور و مردم سایر کشورها که مایلند در کمک رسانی به ایرانی‌ها کمک کنند، ممانعت کرده است.
وی اظهار داشت: کمک رسانی بین‌المللی به معنای نیاز نیست، به معنی یک همدردی و همبستگی جهانی است که در میان مردم وجود دارد. این همبستگی جهانی به دلیل اقدامات تخریبی آمریکا و اقدامات غیرانسانی این کشور مورد مزاحمت قرار گرفته است.
ظریف گفت: آمریکایی‌ها ناگزیر شدند کاری که انجام می‌دهند را تکذیب کنند. ما اسنادی را جمع‌آوری کردیم که ثابت می‌کند ایالات متحده در این اقدام که می‌شود به عنوان «جنایت علیه بشریت» تعریف کرد، مشارکت فعال دارند.
*اقدام نابخردانه آمریکا در توهین به سپاه باعث همدلی در کشور شد
وزیر امور خارجه همچنین گفت: اقدام نابخردانه آمریکایی‌ها در توهین به نماد مقاومت و ایستادگی یعنی سپاه پاسدران انقلاب اسلامی باعث همدلی،هماهنگی و همراهی بیشتر بین دستگاه‌های مختلف کشور شد.
ظریف اظهارداشت: امسال چندمین سالی است که مقام معظم رهبری با هدف پیشبرد اقتصاد مقاومتی سال را به عنوان سال رونق تولید نامگذاری کردند. این امر وظیفه مهمی بر عهده همه دستگاه‌های دولت و سازمان‌های حاکمیتی و غیرحاکمیتی قرار می‌دهد که نیاز هست با همدلی همکاری و کوشش کار را به نتیجه برسانیم.
وزیر امور خارجه افزود:امیدوارم راه‌اندازی سایت دیپلماسی اقصادی یک حلقه وصل میان وزارت امور خارجه به عنوان دیده بان کشور و معرفی‌کننده امکانات در دنیا به مردم کشور، چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی ایجاد کند و این ما بتوانیم در ارائه اطلاعات تلاش کنیم.
وی با بیان این که امیدوارم مرحله بعدی این کار که معرفی توانمندی‌های اقتصادی ایران به سراسر دنیا هست با کمک فعالان بخش خصوصی و دولتی شکل بگیرد،افزود: برای راه‌اندازی مرحله بعد به کمک دستگاه‌ها و بنگاه‌های خارج از وزارت خارجه نیاز داریم و این هماهنگی و همراهی ملی را می‌طلبد.
وزیر امور خارجه گفت: علیرغم فشارها جمهوری اسلامی توانسته در حوزه‌های مختلف پیشرفت کند.علی رغم اینکه ما فشارهایی را هم تحمل کرده‌ایم نباید فراموش کنیم که طرف این فشارها مردم هستند که بیشترین میزان خسارت را از این فشارها متحمل شدند و معیشت مردم بیشترین فشار را تحمل کرده است.
ظریف گفت: وظیفه ما این نیست که بگوییم صرفاً به خاطر این همه امکانات پیشرفت کرده‌ایم بلکه وظیفه ما به عنوان مجموعه حاکمیت، به ویژه به عنوان دولت جمهوری اسلامی این است که فشارها را از روی مردم کم بکنیم.
وی تصریح کرد: مردم دولت را انتخاب کردند برای اینکه وضعیت شان را بهبود ببخشد و ما نمی‌توانیم پشت مقاومت،ایستادگی و توانمندی‌های مردم پنهان شویم.وظیفه ما این است که خودمان کاری بکنیم. اما نباید فراموش کنیم که ما توانمندی‌های بالا و امکانات گسترده‌ای داریم و در حوزه اقتصاد می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: لازمه این کارها باور به این توانمندی‌ها و مقهور نشدن در برابر سیاست‌های آمریکا است. ما باید بپذیریم که آمریکا دیگر نمی‌تواند آنچه را که می‌خواهد عملی کند و این یک واقعیت است. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: خیلی از ما این واقعیت را هنوز نپذیرفته‌ایم و خیال می‌کنیم که آمریکا قدرقدرت هست. آمریکا حتماً قدر قدرت نیست. حتی غرب قدرقدرت نیست. ما در دنیای پساغربی زندگی می‌کنیم. غرب جای مهمی است، اما همه چیز نیست.
ظریف گفت: سیستم اداری ما باید این باور را پیدا کند که غرب همه چیز نیست.این موضوع مخصوصاً در حوزه اقتصاد بسیار ضروری است. البته این به معنی انزوا و جدا شدن از بازار جهانی نیست بلکه به معنی پذیرفتن یک واقعیت است و قبل از همه خود غربی‌ها پذیرفته‌اند و نگاه به شرق را غربی‌ها شروع کردند.
وی یادآور شد:ما نیاز داریم به اینکه نگاه همه‌جانبه‌ای به همه دنیا داشته باشیم. نگاه یک جانبه چه به غرب و چه بشر نگاه درستی نیست. ما باید بپذیریم که غرب همه چیز نیست.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اول باید خودمان را باور کنیم، دوم این که باور کنیم آمریکا همه چیز نیست،سوم اینکه غرب همه چیز نیست و چهارم اینکه ما نیاز داریم به عنوان یک مجموعه کار کنیم.ما جزیره‌های مستقل نیستیم و این طور نیست که ما بتوانیم در کشوری زندگی کنیم که چند وزارتخانه موفق داشته باشند.
ظریف که در جمع نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی سخن می‌گفت، افزود:ما در وزارت خارجه باید حواسمان باشد که هر موضع گیری که می‌کنیم می‌تواند به تک تک دستگاه‌ها آسیب برساند و یا به کمک شما بیاید. شما هم باید بپذیرید که هر اقدامی که می‌کنید و هر قراردادی که امضا می‌کنید باید در راستای منافع کل کشور باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: آمریکا تمام امکاناتش را علیه ما بسیج کرده است، ما هم نیاز داریم تمام امکانات مان را بسیج بکنیم. یکی از این‌ها امکانات روانی ما هست که باور کنیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم تا امکانات روی زمین.
وی خاطرنشان کرد: اگر ما می‌توانیم از طریق پورتال امکانات دنیا را به شما معرفی کنیم، نباید بگوییم اقتصاد به ما ربطی ندارد.کمک به دستگاه‌های اقتصادی و شناسایی امکانات برای دستگاه‌های اقتصادی وظیفه ماست.
ظریف اضافه کرد: شما هم باید این امکان را برای ما فراهم کنید اگر نیاز دارید به اینکه رابطه صنعت اتومبیل را در کشور استفاده کنیم به خاطر اینکه مشکلات بانکی را حل کنیم و یا نیاز یک کشور به مواد معدنی مان را استفاده کنیم برای اینکه مشکل قراردادهایمان را در آن کشور حل کنیم و یا از روابط سیاسی مان استفاده کنیم برای اینکه پیمانکاران ما که در آن کشور فعالیت می‌کنند بدهی هایشان به موقع پرداخت شود اینها وظایف ماست.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها نماینده تک‌تک دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی هستند. وظیفه سفارتخانه ما این نیست که از طرف خارجی حمایت کند. بلکه وظیفه سفارتخانه ما این است که از تک تک افراد بخش خصوصی که ممکن است با آن کشور خارجی مشکل داشته باشند، از آن‌ها حمایت کنند.
وی ادامه داد: توقع متقابل ما از دوستان این است که روابط اقتصادی و ارتباطاتشان را با کشورها ما در میان بگذارند و این طور نباشد که وقتی به مشکل برخوردند سراغ وزارت خارجه بیایند.من وظیفه‌ام را به خوبی می‌شناسم اما شما هم برای اینکه کارتان بهتر راه بیفتد از ابتدا ما را در جریان کارهایتان قرار دهید و ما مشکلات شما را از ابتدا بدانیم تا زمانی به مشکل برمی خورید وارد نشویم.
وزیر امور خارجه یادآورشد: ما این طور اگر پیش برویم می‌توانیم رونق تولید را داشته باشیم و با تمام فشارهای آمریکایی‌ها مقابله کنیم و کار را به پیش ببریم.
سایر اخبار این روزنامه
اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: تولید روزانه 2.7 میلیون بشکه‌ای نفت ایران شاخص بورس قله تاریخی را فتح کرد بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی رئیس جمهور در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی: همکاری سه قوه برای کمک‌ به آسیب‌دیدگان سیل اخیر در کشور ضروری است گزارش 4 وزیر از آخرین وضعیت مناطق سیلزده و کمک رسانی به سیل زدگان ریشه‌های دشمنی با حشدالشعبی عربستان و امارات از شورای نظامی سودان حمایت کرد ایاد علاوی خواستار انحلال حشد الشعبی شد وزیر امور خارجه: اروپایی‌ها بهانه‌ای برای شروع نکردن سازوکار مالی با ایران ندارند سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: کلیات طرح مقابله با اقدام آمریکا علیه سپاه تصویب شد گزارش آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و 10 متهم اقتصادی واکنش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به خبر توقف جلسات وزیر صمت: واحدهای تولیدی نباید به دلیل بدهی به بانک‌ها تعطیل شوند با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری؛ محدودیت و ممنوعیت ادامه تحصیل کارکنان وزارت جهاد باطل شد توضیح سازمان سینمایی درباره توقف اکران فیلم «رحمان 1400» بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی