ایاد علاوی خواستار انحلال حشد الشعبی شد

درحالی که نیروهای حشد الشعبی عراق نقش گسترده‌ای در آزادسازی کشور از چنگ داعش داشته و درحال حاضر نیز در تامین امنیت مرزها و مناطق عراق به ایفای نقش می‌پردازند، اما نخست‌وزیر پیشین عراق در سخنانی خواستار انحلال نیروهای حشد الشعبی شد.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ایاد علاوی، نخست‌وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف الوطنیه این کشور در گفت‌وگو با رسانه‌های عراقی تاکید کرد که ماموریت حشد الشعبی با پیروزی بر داعش و بازپس‌گیری اراضی عراق به کمک شرکای دیگر به پایان رسیده و اکنون زمان انحلال آن فرا رسیده است.
وی همچنین پیشنهاد داد که نیروهای حشد الشعبی به ارتش، پلیس فدرال و پلیس محلی عراق ملحق شوند.
علاوی همچنین تقویت توانمندی‌های ارتش عراق برای برخورداری از توانایی تحکیم امنیت کشور بدون نیاز به هیچ گونه کمک خارجی را خواستار شد.


نخست وزیر پیشین عراق در این باره خاطرنشان کرد که انحلال حشد الشعبی سرآغاز تحقق دولت مدنی در این کشور می‌باشد.
این درخواست درحالی مطرح می‌شود که گروه‌ها و نیروهای حشد الشعبی نقش بسزایی را در مساله شکست داعش در عراق ایفا کردند.
"نجباء" و "ائتلاف الفتح " اظهارات علاوی را محکوم کردند
جنبش نجباء و ائتلاف الفتح عراق درخواست نخست‌وزیر پیشین عراق برای انحلال حشد الشعبی را از سر ورشکستگی و به منظور نزدیکی به کشورهای دشمن عراق توصیف کردند.
«نصر الشمری» معاون دبیر کل جنبش النجباء به درخواست «ایاد علاوی» رهبر ائتلاف سیاسی «الوطنیه» برای انحلال حشد الشعبی اعتراض کرد.
الشمری این خواسته علاوی نخست‌وزیر پیشین عراق را در راستای تلاش وی برای نزدیکی به کشوری بیگانه و دشمن عراق و همچنین با هدف جلب دوستی و رضایت آن توصیف کرد.
الشمری در گفت‌وگو با بغداد الیوم گفت: گفته‌های علاوی یا دیگران علیه حشد الشعبی تنها مصرف رسانه‌ای دارد، چون اصلا قابل اجرا نیست.
وی توضیح داد: الحشد بخشی از نهاد نظامی عراق است و قانون مشروعیت آن مورد تصویب پارلمان قرار گرفته و مورد حمایت مرجعیت دینی نجف اشرف و ملت عراق است.
وی تاکید کرد: علاوی حالا که دچار ورشکستگی شده است، درصدد است از این طریق خود را به طرف‌های بیگانه و دشمن نزدیک کند کسانی که آشکارا و به صراحت دشمن حشد الشعبی هستند.
ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری نیز به اظهارات علاوی در دعوت به انحلال حشد الشعبی واکنش نشان داد.
محمد البلداوی عضو ائتلاف الفتح در مجلس عراق در اظهاراتی خبری گفت: علاوی با دعوت به انحلال حشد الشعبی نشان داد که وضعیت عراق را نسنجیده درحالی که کشورمان هنوز کانون خطر است.
وی افزود: علاوی اگر می‌خواهد صدق نیت خود را ثابت کند خواهان خروج نیروهای بیگانه و بخصوص آمریکایی‌های حاضر در خاک عراق شود که هر روز حاکمیت کشورمان را نقض می‌کنند.
البلداوی گفت: اخراج نیروهای غربی از خاک کشورمان اولویت نخست است نه اینکه نیروهایی که از خاک کشورمان دفاع می‌کنند درحالی که حشد الشعبی مسئول امنیت مناطق عراق هستند آنها فقط مبارزه نمی‌کنند بلکه در هر شرایط سختی نقش ناجی ایفا می‌کنند که تازه‌ترین آن احداث سیل بند در العماره، البصره و صلاح الدین است.
موج جو سازی علیه نهاد حشد الشعبی مدتی است مجددا در عراق به راه افتاده است، هفته گذشته صالح مطلک، رهبر جبهه گفت و‌گوی ملی عراق نیز از آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان این کشور برای اقدام در راستای انحلال حشد الشعبی و خروج نیروهای آن از مناطق آزاد شده از دست تروریست‌های داعش درخواست داده بود.
سایر اخبار این روزنامه
اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: تولید روزانه 2.7 میلیون بشکه‌ای نفت ایران شاخص بورس قله تاریخی را فتح کرد بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی رئیس جمهور در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی: همکاری سه قوه برای کمک‌ به آسیب‌دیدگان سیل اخیر در کشور ضروری است گزارش 4 وزیر از آخرین وضعیت مناطق سیلزده و کمک رسانی به سیل زدگان ریشه‌های دشمنی با حشدالشعبی عربستان و امارات از شورای نظامی سودان حمایت کرد ایاد علاوی خواستار انحلال حشد الشعبی شد وزیر امور خارجه: اروپایی‌ها بهانه‌ای برای شروع نکردن سازوکار مالی با ایران ندارند سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: کلیات طرح مقابله با اقدام آمریکا علیه سپاه تصویب شد گزارش آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و 10 متهم اقتصادی واکنش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به خبر توقف جلسات وزیر صمت: واحدهای تولیدی نباید به دلیل بدهی به بانک‌ها تعطیل شوند با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری؛ محدودیت و ممنوعیت ادامه تحصیل کارکنان وزارت جهاد باطل شد توضیح سازمان سینمایی درباره توقف اکران فیلم «رحمان 1400» بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی