ریشه‌های دشمنی با حشدالشعبی

بسم‌الله الرحمن الرحیم
بعد از ناکامی رئیس‌جمهور آمریکا در ضربه زدن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اکنون عناصر کلیدی دولت آمریکا و مهره‌های منطقه‌ای آنها به سراغ حشدالشعبی رفته‌اند و تلاش می‌کنند این نیروی کارآمد در حفاظت از تمامیت ارضی عراق را از صحنه این کشور حذف کنند.
ایاد علاوی، نخست‌وزیر اسبق عراق، که پرونده خوبی ندارد، در گفتگو با رسانه‌های این کشور خواستار انحلال حشدالشعبی شد با این استدلال که ماموریت این نیرو مبارزه با داعش بود و اکنون که داعش شکست خورده نیازی به ادامه کار آن نیست. همین سخن قبل از ایاد علاوی، از رابرت پالادینو سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز شنیده شد. او گفته است حشدالشعبی یک نیروی فرقه‌ایست و باید منحل شود.
در برابر این موضع‌گیری‌های خصمانه و غیرمنطقی، بسیاری از مسئولان عراقی اعم از نمایندگان مجلس، مسئولان اجرائی و فعالان سیاسی، از حشدالشعبی حمایت کرده و خواستار ادامه فعالیت و حتی تقویت آن شدند. حامیان حشدالشعبی می‌گویند اولاً این نیرو با تصویب مجلس عراق به عنوان یک نهاد قانونی دارای موجودیت رسمی است و ثانیاً کشور عراق همواره در معرض تهدیدهای تروریستی قرار دارد و کشور برای مقابله با این تهدیدها به وجود حشدالشعبی نیازمند است.


در مورد طرح آمریکائی انحلال حشدالشعبی عراق، چند نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرند.
اول آنکه اگر قرار است اقدامی برای حذف نظامیان از صحنه عراق صورت گیرد، این نظامیان آمریکائی هستند که باید خاک عراق را ترک کنند. در عراق همه معتقدند نظامیان آمریکائی به صورت غیرقانونی در خاک این کشور حضور دارند و دولت و ملت و نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی یکصدا خواستار خروج آنها هستند. به عبارت روشن‌تر، ارتش آمریکا اکنون در عراق یک ارتش اشغالگر شناخته می‌شود کما اینکه از آغاز ورود به این کشور اشغالگر بوده و ماندن آن ادامه اشغالگری است و هیچگونه مجوز قانونی ندارد. برای حضور نیروی نظامی بیگانه در یک کشور، درخواست یا مجوز آن کشور لازم است ولی حضور نظامیان آمریکائی در عراق از یکطرف با درخواست دولت این کشور نبوده و از طرف دیگر نه‌تنها مجوزی برای این حضور صادر نشده بلکه همگان از دولت و ملت و فعالان سیاسی خواستار خروج آنها از خاک عراق هستند.
دوم آنکه دولت آمریکا از اینکه شاهد شکست داعش در سوریه و عراق بود و می‌داند که این شکست در عراق تا حدود زیادی مرهون وجود حشدالشعبی بوده، درصدد گرفتن انتقام از این نیروی مردمی و کارآمد است. حشدالشعبی، نه تنها تا امروز و در سرکوب داعش موثر بوده بلکه در آینده نیز همین نقش را در مقابله با تهدیدهای دیگر خواهد داشت و چون عراق همواره در معرض تهدیدهای ترورویستی به ویژه از ناحیه سازمان‌های تروریستی ساخته و پرداخته آمریکا همچون داعش خواهد بود، تداوم فعالیت این نیروی قدرتمند مردمی بسیار ضروری است.
سوم آنکه آمریکا علاوه بر حشدالشعبی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حزب‌الله لبنان نیز دشمن است و علت دشمنی با این سه نیروی کارآمد این است که آنها را پایه‌های اصلی مقاومت در منطقه می‌داند. فعالیت این سه نیروی قدرتمند بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی را در بلعیدن سوریه و عراق و لبنان ناکام کرد و طرح‌ها و برنامه‌های آنها در منطقه را به شکست کشاند، بنابراین، بسیار طبیعی است که آنها درصدد ضربه زدن به حشدالشعبی، حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشند.
و چهارم آنکه کینه‌توزی‌های دولت آمریکا علیه حشدالشعبی نیز بی‌نتیجه خواهد بود. همانطور که قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا به حمایت همه جانبه مردم ایران از آن منجر شد، تلاش آمریکا علیه حشدالشعبی به محبوبیت بیشتر آن نزد مردم عراق منجر خواهد شد. دولتمردان آمریکائی باید بدانند نیروهای سه‌گانه مردمی سپاه، حزب‌الله و حشدالشعبی علیرغم برنامه‌ریزی‌های مشترک ساکنان کاخ سفید و صهیونیست‌ها، قدرتمندتر از گذشته تمام توطئه‌های دشمنان را در منطقه خنثی خواهند کرد.
سایر اخبار این روزنامه
اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: تولید روزانه 2.7 میلیون بشکه‌ای نفت ایران شاخص بورس قله تاریخی را فتح کرد بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی رئیس جمهور در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی: همکاری سه قوه برای کمک‌ به آسیب‌دیدگان سیل اخیر در کشور ضروری است گزارش 4 وزیر از آخرین وضعیت مناطق سیلزده و کمک رسانی به سیل زدگان ریشه‌های دشمنی با حشدالشعبی عربستان و امارات از شورای نظامی سودان حمایت کرد ایاد علاوی خواستار انحلال حشد الشعبی شد وزیر امور خارجه: اروپایی‌ها بهانه‌ای برای شروع نکردن سازوکار مالی با ایران ندارند سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: کلیات طرح مقابله با اقدام آمریکا علیه سپاه تصویب شد گزارش آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و 10 متهم اقتصادی واکنش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به خبر توقف جلسات وزیر صمت: واحدهای تولیدی نباید به دلیل بدهی به بانک‌ها تعطیل شوند با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری؛ محدودیت و ممنوعیت ادامه تحصیل کارکنان وزارت جهاد باطل شد توضیح سازمان سینمایی درباره توقف اکران فیلم «رحمان 1400» بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی