گزارش 4 وزیر از آخرین وضعیت مناطق سیلزده و کمک رسانی به سیل زدگان

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جاسه علنی دیروز موضوع بارندگی‌ها وسیلاب‌های اخیر کشور را با حضور مسئولین مربوطه و وزرای راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، کشور و نیرو بررسی کردند. در این جلسه با برآورد خسارات سیل‌های اخیر در استانهای مختلف بر ضرورت اختصاص بودجه برای ساماندهی مناطق سیل زده تاکید شد.
دراین جلسه ابتدا رئیس سازمان هواشناسی با تشریح عملکرد این سازمان در سیل اخیر کشور این حوادث را ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی دانست.
سحر تاجبخش با اشاره به عملکرد سازمان هواشناسی در سیل اخیراظهارداشت: طی سال زراعی 97 ــ 98 مجموع کل بارش کشور 204 میلی متر بود که در مقایسه با بلند مدت 22 درصد افزایش یافته است. همچنین میزان بارش در زمستان 119 میلی متر بود که نسبت به بلند مدت 13 درصد افزایش داشته است.
رئیس سازمان هواشناسی گفت: این سازمان در روزهای اخیر و به دنبال بارش‌های شدید در کشور و وقوع سیل، در حوزه اطلاع‌رسانی 150 اطلاعیه و 90 اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی کشور ارسال کرد.


تاجبخش با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده این سازمان قبل و بعد از وقوع سیل اخیر اظهار داشت: این سازمان توانست با تهیه بیش از یک هزار و 950 گزارش رادیویی و تلویزیوین اطلاع‌رسانی خود را در شرایط مخاطره‌آمیز به انجام رساند.
وی ادامه داد: گزارش‌ها معمولا در شرایط وجود رخداد صادر می‌شود بنابراین روزهایی که شرایط جوی خاصی در کشور حاکم نیست این گزارش‌ها اساسا صادر نخواهد شد.
رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: براساس روال سال‌های گذشته که با استانداردهای بین‌المللی نیز همخوانی دارد 72 ساعت قبل از وقوع رخداد هر پدیده‌ای و در شرایط مخاطره‌آمیز این سازمان اطلاعیه‌ها و 48 ساعت قبل از آن پیش‌بینی‌ها را صادر می‌کند.
تاجبخش ادامه داد: در مورد سیلاب اخیر نیز این پیش‌بینی‌ها به همین روال صادر شد به این صورت که 72 ساعت قبل پیش‌بینی سیلاب، احتمال رخداد، بارش‌های شدید و 48 ساعت قبل هم در حوزه‌هایی که منجر به رخداد سیلاب شده پیش‌بینی‌ها را صادر کرده‌ایم
همچنین دکتر علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر هم با تشریح عملکرد این سازمان در سیلاب‌های اخیر کشور، گفت‌ که بالغ بر 130 میلیارد تومان منابع داخلی جمعیت هلال احمر برای کمک به سیل زدگان هزینه شده است و بیش از 100 میلیارد تومان کمک‌های مردمی به هلال احمر واریز شده است.
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: از ابتدای وقوع سیل و آبگرفتگی در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان تاکنون 227 هزار نفر از سیل زدگان در اردوگاه‌های اسکان اضطراری و موقت اسکان یافتند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون از محل منابع داخلی این جمعیت 130 میلیارد تومان در سیل کل کشور هزینه شده است، اضافه کرد: این هزینه‌ها در حوزه‌های نیروهای عملیاتی اعزامی به مناطق عملیاتی، هزینه‌های امدادی هوایی با 6 فروند بالگرد، هزینه‌های اقلام امدادی توزیع شده و هزینه‌های لجستیک و انتقال اقلام امدادی بوده که تاکنون 130 هزار بسته و سبد غذایی یک ماهه و 72 ساعته در بین سیل زدگان به تناسب جمعیت و پراکندگی شهرها و روستاها توزیع شده است.
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: مردم نوعدوست کشورمان بیش از 100 میلیارد تومان کمک‌های نقدی به حساب هلال ‌احمر واریز کردند و مجموع ارزش کمک‌های غیرنقدی جمع‌آوری شده ازسوی مردم مهرورز ایران نیز تاکنون 30 میلیارد تومان بوده است.
وی درباره میزان کمک‌های اهدایی دولت‌ها، جمعیت‌های ملی و سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به سیل زدگان اخیر کشور اشاره کرد و گفت: هلال احمر گزارشی را از آخرین وضعیت مناطق سیل زده و نحوه امدادرسانی نیروهای عملیاتی هلال احمر ایران را تهیه و برای فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر ارسال کرد. تاکنون با هماهنگی وزارت امورخارجه 10 کشور با ارسال اقلام امدادی و زیستی به کمک سیل زدگان ایران شتافتند، اما به علت تحریم‌ها و بسته بودن سوئیفت‌‌ها متاسفانه تا این لحظه یک دلار یا یک یورو به هلال احمر ایران واصل نشده اما کمک‌‌های غیرنقدی خارجی دریافت و در مناطق سیل زده توزیع شده است.
* وزیر راه و شهرسازی: 14 هزار کیلومتر از راه‌های کشور دچار آسیب شد
وزیر راه و شهرسازی هم در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: بیش از 14 هزار کیلومتر از راه‌های کشور اعم از راههای اصلی، فرعی و روستایی در بیش از6 هزار و800 نقطه کشور، در اثر سیل دچار آسیب شد.
محمد اسلامی اظهار داشت: خسارت‌های وارد شده به راه‌های کشور به طور کلی از نوع آب بردگی، آب شستگی، فرونشست، ریزش کوه و یا رانش زمین بوده است.
وی افزود: در این مقاطع به بیش از 10 هزار و 900 ابنیه فنی (از جمله پل‌ها و آب رو ها) آسیب وارد شد که در این ارتباط،725 پل به طور کامل تخریب شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سیلاب اخیر سه هزار و 250 میلیارد تومان خسارت به راه‌ها، مسیرهای ریلی، ابنیه فنی و تاسیسات راه و شهرسازی وارد کرد.
اسلامی ادامه داد: در سراسر کشور حدود 12 هزار نفرنیروی راهداری با بیش از 9 هزار دستگاه ماشین آلات برای انجام عملیات راهداری و برف روبی و مقابله با تهدیدات سیل همزمان به فعالیت پرداختند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیلاب اخیر موجب فعال شدن چشمه سار‌ها - که سال‌ها خشک بودند - شده است، افزود: حرکت آب‌ها درجای جای جاده‌ها، آسیب پذیری جاده را زیاد کرده است.
وی ادامه داد:در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها حجم آبی که روان شد در خیلی مناطق بخصوص در استانهای گلستان و لرستان بیش از سه برابر دوره بلند مدت بوده است که این، سبب عبور حجم سنگین آب از روی پل‌ها بود؛ این میزان آب، خیلی بیشتر از حجمی بود که برای آن پل‌های بزرگ در نظر گرفته شده بود.
اسلامی با بیان اینکه میزان آسیب وارد شده به جاده اصلی خرم آباد – پلدختر خیلی زیاده بوده است، تاکید کرد: از آسیبی که به 108 کیلومترجاده وارد شده، بیش از 40 کیلومتر آسیب جدی است و حدود 28 کیلومتر آن قابلیت بازسازی اساسی دارد اما 12 کیلومتر آن باید جاده جدید احداث شود.
وزیر راه وشهرسازی حجم خسارت‌های وارد شده به جاده‌ها و ابنیه فنی را بیش از سه هزار و 520 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به طور همزمان خطوط ریلی نیز دچار آسیب شده است.
وی گفت: در سیلاب اخیر حدود 150 هزار واحد مسکونی در شهرو روستا دچار آسیب شد که 50 هزار واحد نیازمند ساخت مجدد است و 100 واحد نیز باید تعمیر و بازسازی شود.
اسلامی ادامه داد: بازسازی‌ها از لحظه فروکش کردن سیلاب آغاز شده و امید است منابع لازم تامین شده و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرارگیرد.
* حجتی: سیل 13 هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد کرد
وزیر جهادکشاورزی، گفت: وقوع سیل در کشور، تا کنون حدود 13 هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی وارد کرد.
محمود حجتی در جلسه علنی دیروز با اشاره به اینکه سه هزار میلیارد تومان از کل خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی، مربوط به کشت و صنعت‌های خوزستان است، گفت: در خوزستان همچنان آسیب می‌بینیم.
به گفته وزیر جهادکشاورزی، بیشترین خسارت‌ها به زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دامپروری، زنبور عسل و مرغداری‌ها وارد شده است.
حجتی اظهار داشت: به دنبال وقوع سیل در کشور، 600 مرغداری در سطح کشور آسیب دید.
وی افزود: گرچه در این ارتباط خیلی از هموطنان ما آسیب‌های جدی دیدند که امیدواریم بتوانیم با کمک همکاران در دولت و مجلس و آحاد مردم کمک کنیم اما از یاد نبریم که این باران برکات زیادی برای کشور ما داشته است که آثارش را امسال و سالهای آینده خواهیم دید.
وی درباره دو استان گلستان و مازندران گفت: وقتی وقوع سیل در این استان‌ها را به دلیل بارش‌های بی‌سابقه ریشه یابی می‌کنیم که چرا این اتفاق افتاد، این سوال مطرح می‌شود که آیا ما آمادگی لازم را برای هدایت آبی که فرود آمد در مسیرهای طبیعی خود داشتیم؟ پاسخ منفی است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: رودخانه‌ها و مشخصات طبیعی که خصوصا دشت گرگان و گنبد دارد بخاطر شیب فوق‌العاده ملایم و آب گذری بسیار کم این امکان نبود؛ بنابراین راهکار این است که مسائل مربوط به حوزه آبخیزداری را در بالادست‌ها شدت ببخشیم و در پایین دست‌ها آب گذری‌ها را افزایش بدهیم.
وی اضافه کرد: در مازندران برای رفع آب گذری‌ها باید معبر رودخانه‌ها را باز کنیم، در گلستان ما به جای این که گرگان رود داشته باشیم در شیب ملایم 3 در 10 هزار که ما همیشه در بخش کشاورزی آنجا دچار ماندابی هستیم باید طرح 280 هزار هکتاری زهکشی دشت را اجرا کنیم اگر این اجرایی شود.
وی ادامه داد: به طور قطع با این اقدامات علاوه بر اصلاح اراضی با افزایش تولید ملی روبرو خواهیم شد و آب و باران نیز به راحتی تخلیه می‌شود تا آثار زیان بار نداشته باشد.
حجتی بر آوردهای دولت در خسارت‌های بخش کشاورزی دو استان را نزدیک 2 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: طبق مصوبات ابلاغی دولت، یک بخش در ارتباط با تسهیلات بلاعوض مطرح شد که 50 درصد آن تخصیص و دستورالعمل آن تهیه شد.
به گفته وی، نزدیک به 540 میلیارد تومان تسهیلات برای دو استان گلستان و مازندران در نظر گرفته شده است که 50 درصد توسط سازمان برنامه بودجه تخصیص داده شده است.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین به چهار بانک، دستورالعمل‌هایی در خصوص تسهیلاتی که به خسارت دیدگان ناشی از سیل ابلاغ شده است؛ بنابراین ما در این دو استان مسائل و اموراتمان در جریان اجراست.
وی اظهار داشت: پرداخت غرامت به کشاورزان آسیب دیده در استان مازندران و گلستان از هفته گذشته شروع شد و در استان‌های دیگر هم از دو روز آینده شروع می‌شود.
به گفته حجتی، تا امروز حدود 65 میلیارد تومان غرامت به کشاورزان پرداخت شده است و پیش‌بینی می‌کنیم که حدود 750 میلیارد تومان به فعالان بخش کشاورزی که واحدهای خود را بیمه کرده و خسارت دیده اند، پرداخت شود.
حجتی افزود: در جریان سیلاب، آسیب جدی به 261 مزرعه پرورش ماهی آبزی پروری گرمابی و 642 واحد مزارع پرورش سردآبی در استان‌های کوهستانی چهارمحال بختیاری و لرستان خسارت وارد شده است.
حجتی گفت: اکنون فصل برداشت گندم در استان خوزستان است که نزدیک 200 هزار هکتار اراضی گندم از بین رفته و زیر گل و لای است که قابل بازیافت نیست.
وی امیدواری کرد با توجه به مصوبات دولت در شمال و جنوب کشور بتوانیم بخشی از آلام مردم را با کمک مجلس شورای اسلامی کاهش بدهیم.
* وزیر نیرو:سیلاب 2100 میلیارد تومان به تاسیسات آب و برق خسارت زد
وزیر نیرو هم در جلسه علنی مجلس با بیان اینکه سیلاب هفته‌های اخیر 2100 میلیارد تومان خسارت به تاسیسات آب و برق وارد کرد، گفت: برق 2 هزار و 352 روستا به علت سیلاب قطع شد اما اکنون تنها برق 35 روستا به علت عدم دسترسی همچنان قطع است.
رضا اردکانیان با بیان اینکه 23 استان کشور درگیر سیل بود، اضافه کرد: آنچه که در سه هفته گذشته در کشو رخ داد، ناشی از بارش‌های شدید در مدت زمانی طولانی و در پهنه گسترده‌ای از کشور بود.
اردکانیان افزود: آبرسانی به سه هزار و 788 روستا به علت سیلاب قطع شد، اما اکنون تنها 1.5 درصد این روستاها مشکل برقراری شبکه آب را دارند.
وزیر نیرو افزود: وقوع سیلاب، امری اجتناب ناپذیر است و در سایر کشورها نیز رخ می‌دهد، اما باید با کمک دانش و اطلاعات و تجربیات موجود، خسارت‌های آن را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: براساس آمار، بارندگی 2 هفته اول فروردین کشور در سال گذشته حدود سه میلی متر و میانگین بلندمدت 50 ساله 20.8 میلی متر بوده است، اما امسال با رشد 19 برابری نسبت به سال گذشته به 57 میلی متر رسید.
وزیر نیرو اظهار داشت: به عنوان نمونه در حوضه آبریز کرخه در مدت مشابه پارسال حدود 5.4 میلی متر بارندگی بود اما امسال با 108 میلی متر بارش در این حوضه آبریز مواجه شدیم.
وی یادآور شد: سیل با وجود خسارات و صدمات زیادی که وارد کرد، مزایایی نیز داشت از جمله در نتیجه بارش‌ها بیش از 40 تالاب کشور از 40 تا 100 درصد سیراب شدند.
وزیر نیرو با بیان اینکه همچنین امسال سدهای بزرگ نیازهایشان تامین شد،افزود:پارسال 340 شهر ما تحت تاثیر تنش کم آبی قرارداشتند.کاهش تولید برقابی باعث کمبود برق شده ومشکل ریزگردها نیز ایجاد شده بود.
وزیر نیرو با بیان این که هر سه ماه یکبار سازمان هواشناسی پیش‌بینی خود را در جلسات شورای عالی آب ارائه می‌کند، گفت: آخرین پیش‌بینی ارائه شده در شورای عالی آب در 29 بهمن 97 حاکی از آن بود که در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت، شرایط ما از نظر بارش‌ها، نرمال و طبیعی خواهد بود.
اردکانیان اضافه کرد: در حوضه‌های آبی که سیلاب داشتیم، به علت محدودیت مخازن و حجم سیلاب‌ها، خسارات و مشکلاتی ایجاد شد.
وی با یادآوری اینکه باید پس از بحران در جلسات کارشناسی به موضوع سیلاب رسیدگی شود، گفت: با دستور رئیس‌جمهور به مسائل مربوط به سیل و مدیریت بحران و مسائل مرتبط با آن خواهیم پرداخت.
وی بر لزوم لایروبی رودخانه‌ها اشاره کرد وگفت:با توجهی که اکنون در سطح افکار عمومی به مساله آزادسازی حریم و بستر رودخانه شده، امیدواریم که بتوانیم با تامین منابع مالی، این اقدام را سرعت دهیم.
وی با بیان اینکه موضوع سیلاب مثل مدیریت آب یک موضوع چند بعدی و میان بخشی است، افزود: اینکه یک دستگاه را نشانه بگیریم و این تلقی را داشته باشیم که با پرداختن به یک وجه می‌توان این موضوع را حل کرد فقط فرصت را از ما خواهد گرفت.
اردکانیان ادامه داد: امیدواری زیادی وجود دارد که با همکاری نزدیک با کمیسیون‌های تخصصی مجلس و هیات رسیدگی کننده، شتاب بیشتری به این موضوع بدهیم.
وزیر نیرو گفت: در نتیجه بارش‌های شدید، 10 میلیارد مترمکعب آب در خوزستان وارد سدها شد که به جز رها سازی، امکان مدیریت آن وجود نداشت.
رئیس مجلس پس از سخنان اردکانیان گفت: مساله لایروبی و بستر رودخانه‌ها جزو وظایف مهم شما است، بنابراین با توجه به اینکه ترسالی ادامه خواهد شد برنامه‌ای را به مجلس ارائه کنید تا مشخص شود که چه برنامه‌هایی را امسال انجام خواهید داد تا برای سال آینده با مشکلی مواجه نشویم.
* وزیر کشور: سیل حدود 35 هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد
وزیر کشور هم میزان خسارات سیل اخیر را بین 30 تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: 25 استان و بیش از چهار هزار و 400 روستا در کشور درگیر سیل شدند.
عبدالرضا رحمانی فضلی با ارائه گزارشی از میزان خسارات سیل اظهارداشت: این سیل بی‌نظیر بود و منجر شد که 25 استان درگیر مشکلات بسیار از جمله آب گرفتگی، تخریب منازل، واحد‌های تولیدی، پل‌ها و جاده‌ها و خسارت‌های بسیاری دیگری شوند.
وی با افزود: با توجه به اقدامات پیشگیرانه کاهش خسارت‌های جانی را به عنوان نخستین هدف قرار دهیم و با جابجایی جمعیت در بیش از 250 روستا و بخش‌هایی از شهرها خسارت‌های جانی را به حداقل رسانیدم.
وزیر کشور با بیان این که سیلی که امسال در کشور رخ داد مربوط به دوره‌های 200 تا 250 ساله است، گفت: سیلی با این عظمت می‌توانست خسارت‌های انسانی بسیاری داشته باشد که با لطف خداوند و تلاش دستگاه‌ها و کمک مردم توانستیم خسارت‌های جانی را به حداقل برسانیم.
رحمانی فضلی توضیح داد: بر اثر جاری شدن سیل، حجم عبور رودخانه کرخه از هزار متر مکعب در ثانیه به 20 هزار متر مکعب در ثانیه، گرگان رود از 120 متر مکعب در ثانیه به 800 مترمکعب در ثانیه، معمولان از 800متر مکعب در ثانیه به 2 هزار و 500 متر مکعب در ثانیه و پلدختر از 2 هزار و 500 متر مکعب به پنج هزار متر مکعب در ثانیه رسید.
وی ادامه داد: همه اینها خارج از ظرفیت‌های رودخانه‌ها بودند که حجم آنها نیز به خاطر رسوب گیری کاهش پیدا کرد و آب به سمت منازل سرازیر شد.
وزیر کشور با تشکر از نیروهای نظامی و انتظامی گفت: این نیروها از دقایق نخست برای امداد رسانی پای کار بودند و ما را یاری دادند.
رحمانی فضلی هماهنگی بین دستگاه‌ها را مطلوب دانست و گفت:در سیل امسال از امکانات بخش خصوصی نیز برای امداد رسانی به سیل زدگان استفاده کردیم.
وی با بیان این که بیشترین حجم خسارت به استان خوزستان بود، ادامه داد: در این استان سیل برهایی داریم که می‌توانستند بین 700 تا 800 هزار متر مکعب را عبور دهند که به دلایل مختلف از جمله تصرف و عدم لایروبی کارایی نداشتند.
وزیر کشور با یادآوری این که در سیل اخیر با ضعف تجهیزات روبه رو بودیم، یادآور شد: سیل نشان داد که نسبت به اخطارها و هشدارها باید حداکثر ملاحظه را داشته باشیم؛ جدیت مقابله با سیل و پیشگیری از سیل تا پایان اردیبهشت 98 حفظ شود.
رحمانی فضلی ادامه داد: با توجه به دستور رئیس جمهوری و تاکیید رهبر معظم انقلاب، موضوع بازسازی و تامین خسارت‌ها که اصلی‌ترین دغدغه مردم باید با جدیت دنبال شود.
وی به نزدیکی فصل گرما اشاره کرد و گفت: زندگی زیر چادرها برای مردم سخت است، باید بتوانیم هرچه سریع‌تر خسارت‌ها را جبران کنیم؛ دولت این موضوع را بر عهده وزارت کشور گذاشته و همه را موظف کرده است که این موضوع را پیگیری کنند.
وزیر کشور با بیان این که نیازمند حمایت مجلس برای جبران خسارت‌ها هستیم، گفت: باید رسیدگی به طرح‌های آبخیزداری، طرح‌های نیمه تمام و کشت‌های بی‌قاعده را در دستور کار داشته باشیم و با همکاری قوای مقننه و قضاییه در این زمینه اقدام کنیم.
رحمانی فضلی با تشریح خدمات بهداشتی و امنیتی در مناطق سیل زده اظهارداشت: در استان‌های خوزستان، گلستان، لرستان و دیگر نقاط سیل زده آمار جرائم همچون سرقت از زمان‌های مشابه پایین‌تر است که نشان از تلاش نیروهای نظامی در چندین جبهه دارد.
*اظهارات نمایندگان مجلس
در ادامه تعدادی از نمایندگان به طرح دیدگاههای خود درمورد سیل اخیر پرداختند.
صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه پیش‌بینی جدید بارش‌ها و انجام اقدامات لازم برای کاهش خسارات میسر بود، گفت: قطعاً وجود سوء مدیریت‌ها و عدم برنامه‌ریزی باعث افزایش حجم خسارات شده است و مجلس بدون مماشات و با قاطعیت با عاملان سیل برخورد خواهد کرد.
محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی هم پیشنهاد کرد که کمیسیون مشترکی در مجلس برای بررسی علمکرد دستگاه‌های مختلف در سیل اخیر تشکیل شود.
همچنین فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی با بیان این که مقصر اصلی خسارات وارده به مردم بر اثر سیلاب در خوزستان، لرستان و گلستان مشخص است و عزمی برای محاکمه، عزل و استیضاح می‌خواهد، گفت‌: متهم ردیف اول وزیر نیرو و مجموعه معاونت آب این وزارتخانه است.
احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز با بیان اینکه بحران اخیر و سیل قابل مدیریت بود، گفت که فقدان مدیریت توانمند در این بحران مشهود بوده است. وی افزود: در اینکه حجم بارش‌ها زیاد بوده و علت آن هم تغییر اقلیم است شکی نیست اما اینکه چرا حجم خسارت زیاد بود موضوعی است که باید به آن پاسخ داده شود.
حمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر هم با بیان این که ارتباط 40 روستا هنوز قطع است، در این رابطه گفت که انتظار مردم استمهال وام‌ها، اسکان موقت و رایگان شدن هزینه آب، برق و گاز تا زمان ثبات زندگی‌شان است.
در این جلسه همایون یوسفی، نماینده اهواز هم گفت: متاسفانه به دست گرفتن مساله آب در کشور ازسوی سیاسیون و عدم اشرافیت کافی بر موضوع آب باعث شده تا تصمیمات صحیحی چه در دوران خشکسالی و چه در دوران پربارش اتخاذ نشود.
همچنین نبی هزار جریبی، نماینده گرگان خواستار شناسایی مقصران حادثه سیل و برخورد با آنها شد و با اشاره به گزارش وزرا از سیلاب‌های اخیر، گفت‌: ما بهتر می‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. اما خواستار این هستیم که مقصران شناسایی و با آنها برخورد شود.
محمدرضا ملکشاهی راد، نماینده خرم آباد نیز با بیان این که ساخت و ساز در حریم رودخانه بیشترین خسارت را وارد کرده است، گفت‌: بشر همیشه با بلایای طبیعی مواجه بوده است، اما درحال‌ حاضر که تجربه بیشتری وجود دارد و هم تکنولوژی پیشرفت کرده است نباید سیل این قدر ویرانگر باشد. این نشان دهنده این است که بخش زیادی از خسارات سیل نتیجه‌ سوء مدیریت و توزیع و تخصیص ناعادلانه بوده است.
حمید بنایی، نماینده گناباد نیز با اشاره به این‌که سیل خسارت سنگینی بر جای گذاشته است، گفت: امروز 28 استان و 269 شهر و 5148 روستا براثر سیل خسارت دیده‌اند. حجم خسارات وارده بسیار بالا بوده و جبران آن به تنهایی از توان دولت خارج است.
قاسم ساعدی، رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز با اشاره به این‌که عدم اقدام به موقع در رهاسازی آب سدها باعث افزایش خسارت در استان شده است، گفت: پیش‌بینی‌ها و تصمیمات غلط در دو مرحله‌ آبگیری و رهاسازی آب سدهای کرخه و دز باعث افزایش خسارات در استان شده است وزارت نیرو باید پاسخگو باشد.
*پزشکیان: مشکلات با بسیج مردمی حل می‌شود
در ادامه نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی خواستار بسیج مردم برای کمک به بازسازی مناطق سیل زده شد و گفت: مشکلات با بسیج و کمک‌های مردمی حل می‌شود.
دکتر مسعود پزشکیان پس از ارائه گزارش وزیران کشور، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و نیرو و مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس درمورد سیل اخیر اظهارداشت: بارندگی نعمت خدا است که بسیاری از مشکلات آبی کشور را حل کرده ولی سیلاب‌ها و تخریب‌های ایجاد شده هزینه سنگینی برای مردم و کشور به وجود آورده است.
وی درمورد ساختار مدیریت بحران اظهار داشت: لایحه جدیدی برای تغییر ساختار مدیریت بحران در مجلس مصوب شده که این لایحه به شورای نگهبان ارجاع شد و براساس این لایحه شورای عالی بحران به ریاست رئیس جمهوری تشکیل می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد که با تایید این لایحه بسیاری از مشکلات حل شود.
پزشکیان یادآور شد: وزیران در جلسه امروز مجلس تاکید داشتند که در صیانت از جنگل‌ها، آبخیزداری و دامداری مشکلاتی وجود دارد که باید برای حل آن کار جدی شود.
وی گفت: وزارت نیرو در خصوص لایروبی رودخانه‌ها، زه کشی در برخی از استان‌ها، جلوگیری از ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها و تکمیل سدها باید جدیت داشته باشد، همچنین سازمان هواشناسی نیاز به تکمیل تجهیزات دارد.
نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: اسکان دائم افراد در مناطق سیل زده با مشکل مواجه است، خسارت‌های زیادی به مردم وارد شده که برای حل این مشکلات نیاز به پول و هزینه است.
پزشکیان تصریح کرد: وضعیت درحالت اورژانسی است همه امروز می‌گویند این کار‌ها را انجام می‌دهیم باید دید دو هفته دیگر که تب و تاب بخوابد باز هم کارها را دنبال می‌کنند.
وی افزود: بدون مشارکت و بسیجی مردم امکان این که دولت و مجلس بتوانند پاسخ مشکلات را بدهند نیست، وزارت کشور باید نهادهای مردمی، بسیج و تمام سازمان‌های مردم نهاد مختلف کشور و هیات‌های مذهبی و انجمن‌ها را بسیج کند این گونه است که به موفقیت می‌رسد.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون فقط پول و کمک‌ها را به دو حساب هلال احمر و کمیته امداد واریز می‌کنند، چرا کسی می‌خواهد تنهایی پولی بگذارد و منطقه‌ای را درست کند،جلویش را می‌گیرند، بگذارید مردم بروند و کمک کنند.
نایب رئیس مجلس تاکید کرد: مردم را از حضور در مناطق محروم نکنیم، همه را به صحنه بکشانیم، تنها راه پاسخگویی مشارکت مردم است در مورد منابع نیز دولت، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز طرح یا لایحه بیاورند تا خسارت‌های ایجاد شده جبران شود.
سایر اخبار این روزنامه
اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: تولید روزانه 2.7 میلیون بشکه‌ای نفت ایران شاخص بورس قله تاریخی را فتح کرد بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی رئیس جمهور در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی: همکاری سه قوه برای کمک‌ به آسیب‌دیدگان سیل اخیر در کشور ضروری است گزارش 4 وزیر از آخرین وضعیت مناطق سیلزده و کمک رسانی به سیل زدگان ریشه‌های دشمنی با حشدالشعبی عربستان و امارات از شورای نظامی سودان حمایت کرد ایاد علاوی خواستار انحلال حشد الشعبی شد وزیر امور خارجه: اروپایی‌ها بهانه‌ای برای شروع نکردن سازوکار مالی با ایران ندارند سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: کلیات طرح مقابله با اقدام آمریکا علیه سپاه تصویب شد گزارش آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و 10 متهم اقتصادی واکنش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به خبر توقف جلسات وزیر صمت: واحدهای تولیدی نباید به دلیل بدهی به بانک‌ها تعطیل شوند با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری؛ محدودیت و ممنوعیت ادامه تحصیل کارکنان وزارت جهاد باطل شد توضیح سازمان سینمایی درباره توقف اکران فیلم «رحمان 1400» بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی