شاخص بورس قله تاریخی را فتح کرد

شاخص کل بورس در بازار روز گذشته با 882 واحد افزایش، رکوردشکنی خود را ادامه داد و در جایگاه 196 هزار و 84 واحدی تثبیت شد.
به گزارش ایرنا، بازار سرمایه در ساعت‌های اولیه معاملات دیروز پس از چند روز رشد پیاپی، بیش از یک هزار واحد افت کرد اما طولی نکشید که این روند تغییر کرد و شاخص دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت.
در معاملات روز یکشنبه 2 میلیارد و 853 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 9 هزار و 461 میلیارد ریال در 267 هزار نوبت داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم وزن) با 252 واحد افزایش به 39 هزار و 112 واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با 176 واحد رشد به 27 هزار و 295 واحد رسید.شاخص آزاد شناور نیز با یک هزار و 58 واحد ارتقا به رقم 221 هزار و 494 واحد رسید، شاخص بازار اول یک هزار و 76 واحد افزایش و شاخص بازار دوم 248 واحد کاهش داشت.


نماد توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با 383 واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با 192 واحد، گروه مپنا (سهامی عام) با 133 واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با 85 واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با 75 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با 146 واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با 76 واحد و بانک ملت (وبملت) با 54 واحد و فولاد مبارکه اصفهان با 50 واحد مانع از رشد بیشتر شاخص کل بورس شدند.
نمادهای بانک پاسارگاد، ایران خودرو، بانک ملت، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان، ماشین سازی اراک و گروه پتروشیمی س. ایرانیان در گروه نمادهای پربیننده قرار گرفت.گروه شیمیایی در معاملات دیروز با حجم معاملات 250 میلیون و 351 هزار سهم به ارزش یک هزار و 96 میلیارد ریال صدرنشین شد.
شاخص فرابورس نیز بیش از 21 واحد افت کرد و به رقم 2 هزار و 451 واحد رسید.در این بازار یک میلیارد و 59 میلیون سهم به ارزش بیش از چهار هزار و 855 میلیارد ریال داد و ستد شد.نمادهای سنگ آهن گهر زمین (کگهر) و پالایش نفت شیراز (شراز) بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد این شاخص داشت.در مقابل تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، پتروشیمی مارون (مارون)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) مانع از رشد بیشتر این شاخص شد.
شاخص بورس در بلندمدت از کانال 220 هزار واحد عبور می‌کند
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: از نظر تکنیکالی شاخص بورس در بلند مدت از کانال 196 هزار واحد عبور می‌کند و می‌تواند تا کانال 220 هزار واحد رشد یابد که این امر باعث افزایش 30 درصدی سود سهامداران در معاملات بازار سرمایه می‌شود.
«مهدی طحانی» ارزیابی خود از وضعیت شاخص بورس در بازار را اینگونه بیان کرد: در چند روز گذشته نقدینگی‌های زیادی وارد بازار سرمایه شد که به نظر می‌رسد این نقدینگی‌ها در مسیر خوبی قرار گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه رکورد شاخص بورس در جریان معاملات روز یکشنبه شکسته شد، گفت: بازار در ابتدای معاملات خود روند منفی را در پیش گرفت اما تقریبا از ساعت 11 به بعد مسیر بازار تغییر کرد و افزایشی شد.
طحانی افزایش تقاضا و نیز رشد شاخص در بازار سرمایه را متاثر از چند عامل در کنار یکدیگر دانست و افزود: قیمت جهانی کالاها مانند قیمت نفت، مس و روی بالا است که این اتفاق برای بازار سرمایه مثبت ارزیابی می‌شود.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نرخ رشد کشوری مانند چین که بزرگترین مصرف‌کننده این کالاها محسوب می‌شوند بالا است که طبق پیش بینی‌های صورت گرفته ممکن است چشم انداز آن برای چند ماه آینده منفی شود.
وی با تاکید بر افزایش 15 درصدی نرخ ارز در سامانه نیما گفت: قیمت ارز در سامانه نیما از هشت هزار و 500 تومان به 9 هزار و 500 تومان افزایش یافت و همه نسبت به این موضوع واقف هستند که مبنای قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌ها در بورس کالا نرخ تعین شده در سامانه نیما است.
طحانی خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته قیمت محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا رکورد قیمتی ماه مهر سال 97 را شکست که این موضوع علاوه بر تاثیرگذاری بر سود شرکت‌ها زمینه افزایش حاشیه سود برای سهامداران را فراهم کرد.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، آمار گمرک نشان دهنده آن است که در حوزه صادرات با مشکل چندانی مواجه نیستیم و برخی از شرکت‌ها از طریق فروش بالای محصولات خود توانستند آمار خوبی را از خود بر جای گذارند.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: شاخص بازار سرمایه از اواخر اسفند سال 97 کار خود را با کانال 175 هزار واحدی آغاز کرد و یک نفس 20 هزار واحد رشد کرد بنابراین استراحت بازار سرمایه طبیعی است.
سایر اخبار این روزنامه
اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: تولید روزانه 2.7 میلیون بشکه‌ای نفت ایران شاخص بورس قله تاریخی را فتح کرد بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی رئیس جمهور در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی: همکاری سه قوه برای کمک‌ به آسیب‌دیدگان سیل اخیر در کشور ضروری است گزارش 4 وزیر از آخرین وضعیت مناطق سیلزده و کمک رسانی به سیل زدگان ریشه‌های دشمنی با حشدالشعبی عربستان و امارات از شورای نظامی سودان حمایت کرد ایاد علاوی خواستار انحلال حشد الشعبی شد وزیر امور خارجه: اروپایی‌ها بهانه‌ای برای شروع نکردن سازوکار مالی با ایران ندارند سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: کلیات طرح مقابله با اقدام آمریکا علیه سپاه تصویب شد گزارش آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و 10 متهم اقتصادی واکنش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به خبر توقف جلسات وزیر صمت: واحدهای تولیدی نباید به دلیل بدهی به بانک‌ها تعطیل شوند با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری؛ محدودیت و ممنوعیت ادامه تحصیل کارکنان وزارت جهاد باطل شد توضیح سازمان سینمایی درباره توقف اکران فیلم «رحمان 1400» بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی بارش‌ سیل‌آسا در 5 استان جنوب شرقی