عراقچی در واکنش به اظهارات سفیر فرانسه در آمریکا در صورت عدم اعلام موضع، اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در واکنش به توئیت سفیر فرانسه در آمریکا طی پیامی توئیتری نوشت: «اگر توئیت‌های «ژرار آرو» موضع فرانسه را اعلام می‌کند، با نقض فاحش هدف و موضوع برجام و قعطنامه 2231 مواجه هستیم. پاریس اعلام موضع کند، در غیر این صورت اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد».
به گزارش ایرنا، درحالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 14 بار بر اجرای کامل تعهدات ایران در چارچوب توافقنامه برجام صحه گذاشته است، سفیر فرانسه در آمریکا به تازگی مدعی شده است که دلیلی برای غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران پس از توافق برجام وجود ندارد. این اظهارات واکنش عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان را در پی داشت. ژرار آرو سفیر فرانسه در آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: اینکه بگویم ایران پس از انقضای برجام اجازه دارد اورانیوم غنی‌سازی کند، اشتباه است. براساس ان‌پی‌تی و پروتکل الحاقی آن، ایران باید تحت نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ای آن غیرنظامی است. این دیپلمات فرانسوی اضافه کرد: «همانگونه که در سال 2002 گفتیم غنی‌سازی اورانیوم بدون برنامه غیرنظامی موثق براساس ان‌پی‌تی غیرمجاز بود. ما در سال 2025 نیز اگر لازم باشد می‌توانیم همانگونه پاسخ دهیم. تحریم‌ها اعمال شد و باز می‌تواند اعمال شود. هیچ غروبی بعد از برجام وجود ندارد.» ارو اظهار کرد: روسیه اورانیوم غنی‌شده برای نیروگاه هسته‌ای بوشهر را تامین می‌کند. لذا هیچ دلیل موجهی برای غنی‌سازی گسترده اورانیوم توسط ایران پس از برجام وجود ندارد.»
گفتنی است در همین رابطه روز گذشته فیلیپ تیبو سفیر جدید فرانسه در تهران به وزارت خارجه احضار و حسین سادات میدانی رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام ضمن غیرقابل پذیرش دانستن محتوای اظهارات سفیر فرانسه در آمریکا، خواستار توضیح دولت فرانسه در این خصوص شد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» آثار و پیامدهای حذف دلار از مراودات تجاری را بررسی می‌کند تجارت بدون دلار سیده فاطمه ذوالقدر اصلاح خط‏مشی رسانه ملی در گروِ اصلاح اساسنامه «ابتکار» از خطراتی که یک جنبش اعتراضی را در ادامه مسیر تهدید می‌کند گزارش می‌دهد خلا قانونی در ایران چه تبعاتی برای محیط‏زیست داشته است؟ حفظ میراث طبیعی در نبودِ قانون گزارش «ابتکار» از توضیحات وزرا درباره میزان خسارات سیل اخیر و انتقادات نمایندگان عراقچی در واکنش به اظهارات سفیر فرانسه در آمریکا در صورت عدم اعلام موضع، اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد مکمل‌های ورزشی و رژیمی غیرقانونی چه مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؟ بازار نابسامان عضله و لاغری در کوچه مروی! گزارش «ابتکار» از حواشی آخرین فیلم منوچهر هادی چه‌کسی «رحمان 1400» را قربانی کرد؟! «‌ابتکار» به مناسبت نخستین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی خارجی و رونمایی از سایت دیپلماسی اقتصادی گزارش می‌دهد روحانی در نخستین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در سال جدید: کمک‌های سازمان یافته مردم به سیل‌زدگان همچنان مورد نیاز است ظریف در دیدار سفیر جدید فرانسه در تهران: موانع موجود در روابط فرانسه و ایران با اتکا به دوراندیشی رفع شود هدایتی درششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۱ متهم بانکی: بدهکار هستم نه اخلالگر