ریسک تولید «بانوی عمارت ۲» بدون عوامل اصلی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: احسان جوانمرد برنده جایزه بهترین نویسنده از جشنواره تلویزیونی جام جم که به خاطر نویسندگی سریال بانوی عمارت آن را دریافت کرده بود در گفت‌وگو با «جوان» از این سخن می‌گوید که عجله‌ای که دوستان برای تولید سری دوم مجموعه دارند باعث شده تا او نتواند با آن‌ها همکاری کند.
حمیدنژاد: «بانوی عمارت۲» را نمی‌سازم
از سویی دیگر عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سریال نیز روز گذشته اعلام کرد: «از آنجا که بنده در کم و کیف نگارش فصل دوم نبوده و نیستم، فصل دوم را نخواهم ساخت.»
موضوع ساخت فصل دوم «بانوی عمارت» از همان نشست خبری سریال سوژه رسانه‌ها شد و از همان روز نخست هم عزیزالله حمیدنژاد کارگردان این مجموعه تلویزیونی اعلام کرد فصل دوم «بانوی عمارت» ساخته نمی‌شود. در ادامه، اما خبر‌های دیگری از نگارش فیلمنامه فصل دوم به گوش رسید و پست اینستاگرامی حمیدنژاد را به دنبال داشت چراکه مجید مولایی تهیه‌کننده این سریال تلویزیونی اعلام کرد، فصل دوم «بانوی عمارت» در حال نگارش متن است و قرار شده در ۴۰ قسمت آماده تولید شود. قصه فصل جدید «بانوی عمارت» بعد از ۱۲ سال از پایان فصل اول، آغاز می‌شود، یعنی مقطع تاریخی فصل دوم این سریال به بعد از استبداد صغیر در ایران می‌رسد و ادامه پیدا می‌کند.


اما حمیدنژاد در گفت‌وگو با تسنیم، تصریح کرد: با توجه به خبری که از نگارش فیلمنامه «بانوی عمارت ۲» رسانه‌ای شده، متأسفانه با طرح موجود اعتقادی به بهتر شدن فصل دوم این سریال تلویزیونی ندارم، بنابراین ترجیح می‌دهم فصل دوم این سریال ساخته نشود تا شیرینی دیدن «بانوی عمارت» همچنان نزد مخاطبان محترم باقی بماند. به گفته وی بنا به گفته مجید مولایی، تهیه‌کننده سریال «بانوی عمارت» طبق دستوری که از مسئولان تلویزیون گرفته‌اند نگارش فصل دوم را حتی بدون حضور نویسنده قبلی (احسان جوانمرد) شروع کرده‌اند. از آنجا که بنده در کم و کیف نگارش فصل دوم نبوده و نیستم، فصل دوم را نخواهم ساخت.
بهتر بود تغییری در کادر سازنده اتفاق نیفتد
از سویی دیگر احسان جوانمرد نویسنده سریال بانوی عمارت در گفت‌وگو با «جوان» به این نکته اشاره کرد که بهتر بود تغییری در کادر سازنده بانوی عمارت اتفاق نیفتد، آن زمان که من فرصت داشتم قصدی در سازمان برای ساخت فصل دوم بانوی عمارت وجود نداشت.
جوانمرد در پاسخ به این سؤال که تهیه کننده سریال اعلام کرده فصل دوم سریال در حال نوشته شدن است، عنوان کرد: خبرش را من هم خواندم. اینکه چرا من آن را نمی‌نویسم دلایل متعددی دارد. مهم‌ترین دلیل این است که عجله دوستان برای ساختن فصل دوم باعث شد من نتوانم با آن‌ها همکاری کنم. آن‌ها عجله داشتند و من هم جای دیگری قرارداد داشتم، البته یکی دو عامل دیگر هم وجود داشت.
وی در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کنید تغییر نویسنده به کار لطمه بزند، اینگونه توضیح داد: این در حوزه اختیارات من نیست، اما به نظرم بهتر بود تغییری در کادر سازنده اتفاق نیفتد. ظاهراً با توجه به جمیع شرایط این اتفاق افتاده است. یک راه بود که من بتوانم سعادت حضور در بانوی عمارت ۲ را هم داشته باشم و آن این بود که دوستان صبر کنند من پروژه‌ای را که داشتم به پایان برسانم، چون من همزمان نمی‌توانم دو کار انجام بدهم، اما ظاهراً فرصت نداشتند، البته ما یک سال زمان را از دست دادیم. از بهمن ماه سال ۹۶ من آماده بودم که فصل دوم را بنویسم، اما بنا به دلایلی گفتند دست نگه دارید و من یک سالی هم صبر کردم و در کار دیگری قرارداد ننوشتم، اما خب بیشتر از یک سال نمی‌توانستم منتظر بمانم و بعد از اینکه من جای دیگری قرارداد بستم، دوستان گفتند که قرار است فصل دومی هم در کار باشد و این شد که آن یک سال زمان از دست رفت و این اتفاق افتاد.
برنده جایزه بهترین نویسنده جشنواره تلویزیونی جام جم در واکنش به اینکه عزیزالله حمیدنژاد هم گفته با طرح داستانی فصل دوم مشکل دارد و سری دوم را نخواهد ساخت، عنوان کرد: «آقای حمیدنژاد نه فقط به خاطر تغییر نویسنده که ظاهراً مسائلی دیگر که باید از خودشان بپرسید تمایلی به ساخت سری دوم ندارند. گویا ایشان دلایل دیگری هم برای عدم همراهی با گروه تازه دارند. من هم باید ببینم که این تغییر نویسنده چقدر می‌تواند اثرگذار باشد. متنی را که نوشته می‌شود باید ببینم، چون من خودم نخوانده‌ام که بخواهم نظری بدهم. امیدوارم متن خوبی شود و اگر قرار است با متنی غیر از نوشته من ساخته شود امیدوارم درخور باشد و موفق شود، اما در حال حاضر غیر از آرزوی موفقیت کار دیگری از دستم ساخته نیست. مشکل یک طرفه نبوده است. به دلیل اقبالی که از مجموعه شد تصمیم گرفتند که بسازند، حالا باید منتظر شد و دید که چه اتفاقی می‌افتد و ان‌شاءالله کار خوبی شود.»
فصل دوم ساخته خواهد شد؟
با توضیحاتی که کارگردان و نویسنده بانوی عمارت می‌دهند معلوم نیست کار تولید سری دوم سریال به کجا برسد. بانوی عمارت ماه‌های پایانی سال گذشته توانسته بود پس از یک وقفه طولانی ناکامی در جذب مخاطب از سوی سریال‌های ایرانی بینندگان زیادی را جذب کند. نکته‌ای که در این سریال وجود داشت این بود که مقطعی تاریخی از ایران معاصر با تفاوت در فرهنگ و لباس و گویش را انتخاب کرده بود و توانسته بود با یک فیلمنامه دقیق و کارگردانی حساب شده به اثری موفق تبدیل شود. بانوی عمارت در جشنواره اخیر جام جم نیز که اسفند سال گذشته برگزار شد توانست در بخش فیلمنامه مجموعه نمایشی جایزه بهترین فیلمنامه را نصیب احسان جوانمرد کند. همچنین مریم مومن بازیگر اصلی زن این مجموعه در بخش بازیگر منتخب زن از نگاه مردم جایزه اول را به دست آورد و حسام منظور در بخش بازیگر منتخب مرد از نگاه مردم واجد بهترین نقش‌آفرینی شد، اما آنچه منجر به موفقیت این سریال شد به طور قطع نقش عوامل اصلی آن یعنی کارگردان و نویسنده بوده است و به نظر می‌رسد اگر قرار باشد این دو در تولید فصل دوم حاضر نباشند لطمه جدی به کیفیت کار وارد شده و نتواند توفیقات سری اول ادامه پیدا کند. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم درباره این سریال چه تصمیمی گرفته می‌شود.