مخالفت 90 درصدی با لایحه جنجالی شهرداری

 «اگر اکثریت مطلق مردم ناراضی باشند، طرح نباید اجرا شود»؛ این پاسخ مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در واکنش به مخالفت تعدادی از شهروندان با لایحه پیشنهادی شهرداری برای پولی کردن تردد خودروها در اطراف حرم رضوی است.
نظر مردم چیست؟
روزنامه «خراسان رضوی»، چهارشنبه 21 فروردین در گزارشی به بررسی لایحه پیشنهادی شهرداری مشهد به شورای شهر برای دریافت عوارض تردد خودروها در خیابان های اطراف حرم رضوی پرداخت و جزئیات آن را در گفت و گو با شهردار، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد و رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا بررسی کرد.
براساس اظهارات بهاروند، مبلغ پیشنهادی شهرداری برای عوارض قابل دریافت از خودروهایی که در خیابان های اطراف حرم تردد می کنند، 16 هزار و 500 تومان است. حال با توجه به این که از زمان طرح جزئیات این لایحه ، شهروندان مخالفت هایی با پولی کردن این طرح مطرح کرده و خواستار در نظر گرفتن محدودیت تردد برای همه خودروها بدون اعمال عوارض شده اند و از سوی دیگر رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر نیز اجرایی نشدن این لایحه را منوط به نظر مردم دانسته، کانال اخبار خراسان اقدام به نظرسنجی درباره این لایحه کرده است. شهروندان مشهدی می توانند برای شرکت در این نظرسنجی و اعلام نظر موافق یا مخالف خود با اجرای لایحه پولی شدن تردد خودروها در اطراف حرم رضوی، QR کد زیر را اسکن و در نظرسنجی کانال اخبار خراسان شرکت کنند.


تا زمان تنظیم این خبر (ساعت 18 روزگذشته) بیش از 9600  نفر در این نظرسنجی شرکت کرده اند که 90 درصد مخالف اجرای این لایحه بوده و 10 درصد با آن موافقت کرده اند.
ماجرا چیست؟
هنوز جزئیات دقیقی از لایحه شهرداری برای پولی کردن تردد خودروها در اطراف حرم رضوی منتشر نشده اما آن طور که خلیل ا... کاظمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد به «خراسان رضوی» اعلام کرده است، «در این طرح به تعداد محدودی خودرو مجوز عبور داده می شود، این طور نخواهد بود که همه خودروها بتوانند در اطراف حرم تردد کنند و براساس پلاک خودرو محدودیت تردد ایجاد می شود.» او این را هم گفته بود که این موضوع در کوتاه مدت است و عملا هدف اصلی این است که از محل درآمدهای این طرح بتوان پیاده محورها و خطوط حمل و نقل را تقویت کرد. وی افزود: ما می خواهیم برای مثال از بین 80 هزار خودرویی که در اطراف حرم تردد می کنند به 30 هزار خودرو مجوز بدهیم. این طور نیست که هدف اصلی ما درآمد باشد. مابه ازای آن عوارض دریافت می کنیم تا پیاده روها تقویت شود.
محمدرضا کلایی شهردار مشهد هم البته خود با پیاده مدار کردن اطراف حرم موافق است و پیشتر در این زمینه گفته بود: دراین زمینه فقط ما تصمیم گیر نیستیم و شورای همتا تصمیم گیر است، من فکر می کنم اگر چه نظرات به هم نزدیک شده است اما هنوز به یک الگوی اصلی نرسیده ایم؛ ما باید یک تصمیم سخت و تلخ درباره ترافیک هسته مرکزی شهر مشهد بگیریم ولی به هرحال استقرار وضع موجود قابل قبول نخواهد بود. کلایی در پاسخ به این سوال که نظر شما اجرای چه طرحی در اطراف حرم برای کاهش ترافیک آن منطقه است؟گفت: در کل من فکر می کنم محیط پیرامون حرم باید پیاده مدارتر و آرام تر باشد، ما معتقدیم اجرای زیر ساخت ها دراین قسمت از اهمیت زیادی برخوردار است، به عنوان مثال در خصوص پارکینگ و مکان یابی آن، اگر بتوانیم در چهار محور اصلی که به حرم مطهر ختم می شود پارکینگ هایی احداث کنیم، کمک شایانی خواهد بود.
اما بهاروند رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد با این که خود اعلام کرده است مخالف این طرح نیست ، تاکید کرده که در صورت مخالفت مردم این طرح اجرایی نمی شود.
16500 تومان ، مبلغ پیشنهادی شهرداری برای دریافت عوارض تردد خودرو  در اطراف حرم
او پیش از این درباره لایحه پولی شدن تردد خودروها در اطراف حرم به «خراسان رضوی» گفت: من مخالف این طرح نیستم. اگر بخواهیم ترافیک را کنترل کنیم باید در کل تردد را ممنوع کنیم تا هیچ خودرویی در نقاط مرکزی شهر تردد نکند. البته این موضوع امکان پذیر نیست. بهاروند در خصوص مبلغ درنظر گرفته شده برای عوارض ورود به محدوده طرح نیز اظهار کرد: مبلغ هنوز در صحن علنی شورا تصویب نشده اما مبلغ پیشنهادی 16هزار و500 تومان به صورت روزانه است و ممکن است در صحن علنی کم یا زیاد شود. البته برای ساکنان آن منطقه تمهیداتی در نظر گرفته ایم. او این را هم گفت که این لایحه به احتمال زیاد در اولین جلسات سال جدید به صحن علنی شورا می رود. وی درباره مخالفت مردم با این طرح نیز گفت: حتما یک سری افراد از این طرح ناراضی اند اما مهم این است که ترافیک را کنترل کنیم. با وجود این در هر طرحی اگر اکثریت مطلق مردم ناراضی باشند، آن طرح نباید اجرا شود اما بعید می دانم کسی از ترافیک اطراف حرم راضی باشد.
حال باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا شورای شهر لایحه ای را که در یک نمونه آماری بیش از هشت هزار نفری از شهروندان، 90 درصد مخالف دارد، خلاف نظر شهروندان تایید و اجرایی می کند یا خیر؟
 
 
برای شرکت در نظر سنجی اسکن کنید
akhbaarekhorasan@