داشته ها و نداشته ها برای مقابله با سیل در خراسان جنوبی

 این روزها موج آمادگی ها برای مقابله با سیل احتمالی، به اوج رسیده است و مسئولان و مردم خراسان جنوبی در تب و تاب آماده سازی نقاط حادثه ساز، رفع مشکلات گذرگاه های انتقال آب و ... هستند. همچنین احکام دادستانی نیز برای تخریب ساخت و سازها در مسیل و بستر رودخانه و نقاط حادثه خیز و ... نیز اجرا شده یا در حال اجراست تا اگر باران خطرآفرین باشد لطمه های جبران ناپذیری به جان و مال مردم وارد نشود. آن طور که خبرنگاران ما از نقاط مختلف این استان گزارش دادند، ستادهای مدیریت بحران در همه شهرستان ها ی آن برگزار و هشدارهای لازم به شهرداران، بخشداران و دهیاران داده شده است. همچنین بخش های دولتی و خصوصی با امکانات و تجهیزات، بسیج شده اند تا در صورت بروز بحران به مقابله با آن بپردازند اما در این بین کمبود ماشین آلات خدمات رسان و امدادی در شهرستان های استان از نکات قابل توجه است. در پی هشدارهای پیاپی هواشناسی خراسان جنوبی و ورود سامانه پر باران به استان و پیش بینی بارش تگرگ و سیلابی شدن مسیل ها در نقاط مختلف استان و از جمله بیرجند، اقدامات مختلفی علاوه بر روزهای قبل، روز شنبه هم در نقاط مختلف این شهر انجام شد. به گزارش خبرنگار ما، به منظور کاهش میزان خسارت سیلاب احتمالی، برخی از رودخانه های عبوری از داخل شهر توسط شهرداری لای روبی شد. همچنین در برخی نقاط و از جمله مناطق جنوب شهر با تلاش مدیریت بحران، مسیل عبور سیلاب پاک‌سازی و برای تعریض آن اقدام شد علاوه بر این برخی اداره ها از جمله صدا و سیما، راهداری، شبکه بهداشت و درمان، بیمارستان ها، بانک ها و ... اقدام به جانمایی کیسه های شن در مقابل نقاط حساس و انبارهای خود کردند. نیروهای شهرداری هم روز گذشته با پر کردن کیسه های شن اقدام به جانمایی آن در مناطق از پیش تعیین شده کردند تا سیل از مسیر خاص عبور کند. همچنین تا اطلاع ثانوی با نصب بنر به رانندگان اعلام شد از توقف در محدوده آرامستان بیرجند (قتلگاه) به طور جدی خودداری کنند.
بارش های رگباری تا 100 میلی متر
ادامه این گزارش حاکی است، در این باره، کارشناس هواشناسی استان گفت: باران ها در خراسان جنوبی از روز گذشته آغاز شده است و امروز با شدت بیشتری نمود پیدا می کند و بر این اساس با توجه به الگوی نقشه ها و خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی طی امروز تا سه شنبه جاری، منطقه تحت تاثیر سامانه بارشی خواهد بود. «لطفی» افزود: پیامد این سامانه در استان وزش بادهای شدید، بارش های رگباری سنگین (20 تا 50 میلی متر) و خیلی سنگین (50 تا 100 میلی متر) همراه با رعد و برق شدید (برخورد صاعقه)، بارش تگرگ و در ارتفاعات تشکیل مه خواهد بود. به گفته وی طی امروز و فردا ایجاد خسارت به ویژه در شهرستان های زیرکوه، درمیان، سربیشه، خوسف، نهبندان، قاینات، سرایان و بخش هایی از فردوس، بیرجند و حتی بشرویه و طبس دور از انتظار نیست.
همچنین دستور تخلیه چهار آبادی در خوسف و سربیشه صادر و برخی مقاطع تحصیلی در پنج شهرستان نیز امروز و فردا  تعطیل خواهند بود.