متهم ردیف اول پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی: فردی مامور شده بود مسیر پول ها را پیگیری کند

متهم پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: شیخ‌الاسلامی چهره شناخته شده‌ای بود که حتی از فیلتر شورای نگهبان رد شده بود و به عنوان کارشناس در مجلس و کمیسیون فرهنگی شرکت می‌کرد.
به گزارش ایلنا، چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل پیشین شرکت بازرگانی پتروشیمی و ١٣ متهم دیگر صبح روز گذشته در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی اسدالله مسعودی مقام برگزار شد.
در آغاز جلسه دادگاه، قاضی از متهم ردیف اول این پرونده خواست برای ارائه توضیحاتی در‌خصوص ارتباط خود با مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا در جایگاه حاضر شود.
حمزه‌لو، متهم ردیف اول این پرونده گفت: ما در بحث فرهنگی و تجاری همکاری خود را با خانم شیخ‌الاسلامی آغاز کردیم و حاصل این همکاری منجر به تشکیل شرکت هترا و دنیز شد.


این متهم درخصوص خصوصیات متهم فراری این پرونده گفت: شیخ‌الاسلامی چهره شناخته شده‌ای بود که حتی از فیلتر شورای نگهبان رد شده بود و به عنوان کارشناس در مجلس و کمیسیون فرهنگی شرکت می‌کرد.
وی ادامه داد: خانم شیح‌الاسلامی معتقد به نظام و محجبه بود و ما هم در دوره همکاری با ایشان غیر از این ندیدیم.
متهم ردیف اول این پرونده درخصوص علت تشکیل شرکت دنیز گفت: زمانی دنیز را ثبت کردیم که با تحریم مواجه شدیم، تا قبل از آن می‌توانستیم راحت پول را انتقال داده و خریدمان را انجام دهیم.
در ادامه قاضی پرسید فعالیت شما با خانم شیخ‌الاسلامی از چه سالی آغاز شد که حمزه‌لو پاسخ داد: ما در سال ٨۶ فعالیت فرهنگی و از سال ٨٨ فعالیت تجاری مشترک خود را آغاز کردیم. ایشان در شرکت‌های هترا و دنیز مدیرعامل بودند.
با پایان اظهارات رضا حمزه‌لو، قاضی با اعلام اتهام مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا دائر بر اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در فروش ارز حاصل از محصولات پتروشیمی به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو و تحصیل مال نامشروع به میزان ٧ میلیون و ۶۵ هزار و ۵٢٩ یورو، از وکیل وی خواست برای ارائه دفاعیات خود در جایگاه حاضر شود.
وکیل شیخ‌الاسلامی گفت: در تاریخ ٢۵ مرداد ١٣٨٩ اعضای هیئت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی تمامی اختیارات خود را در راستای دور زدن تحریم‌ها به شخص مدیرعامل یعنی آقای حمزه‌لو تفویض کردند. هرچند وصول ارز ناشی از فروش محصولات پتروشیمی قبلاً توسط نمایندگی شرکت بازرگانی در کشورهای دیگر انجام می‌شد اما پس از اعمال تحریم‌ها امر انتقال و وصول ارز ناشی از فروش محصولات با مشکل مواجه شده بود و با گذشت زمان ارزهای واریزی در حساب‌های نمایندگی انباشت شده بود و هر لحظه امکان بلوکه شدن آن وجود داشت.
وکیل مرجان شیخ‌الاسلام گفت: این تفویض اختیار صورت گرفت تا مدیرعامل شرکت بتواند پول‌های واریزی به نمایندگی‌ها را از طریق شرکت‌های خود به حساب‌های داخل منتقل کند. براین اساس آقای حمزه‌لو در سال ٨٩ با سرمایه شخصی خود شرکت دنیز را تاسیس کردند که خانم مرجان شیخ‌الاسلامی‌ آل‌آقا در آنجا شراکت کنند. شرکت هترا با سهامداری آقای حمزه‌لو و خانم شیخ‌الاسلامی به ثبت رسید.
وکیل این متهم ادامه داد: حسب تراکنش‌های ثبت شده در طول همکاری بین این دو فرد یعنی از بهمن ٨٩ تا مرداد ٩٠ مبلغی بالغ بر ۶۵٠ میلیون یورو ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به حساب‌های موکله بنده در خارج واریز شده است که عیناً تمامی این ارزها و پول‌ها به حساب‌های اعلام شده از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی واریز شده است. البته موید این حرف اسناد و مدارک است که نشان می‌دهد کلیه ارزهای دریافتی به حساب‌های شرکت بازرگانی واریز شده است و حتی یک سنت هم باقی نمانده است.
حسینی، نماینده دادستان برای ارائه توضیحاتی در جایگاه حاضر شد و گفت: اینکه آقای وکیل می‌گویند همه ارز شرکت دنیز به کشور وارد شده اینطور نیست و ٣٠٠ میلیون یورو ارز با منشاء داخلی تسویه شده و همه اینها به داخل کشور نیامده است. موکل شما حداقل در ٣٠٠ میلیون یورو با آقای حمزه‌لو نقش مستقیم داشتند.
متهم ردیف اول این پرونده گفت: بحث اعتماد در کشور ما بد مطرح می‌شود. اگر کسی به کسی اعتماد دارد دلیل بر عدم نظارت نیست. از طرفی علت اینکه خانم شیخ‌الاسلامی در دو شرکت مدیرعامل بودند این بود که تسریع در دریافت بودجه برای ما مهم است و فراموش شده که این دو شرکت کار تجاری می‌کردند. در‌خصوص ٣٠٠ میلیون یوروی مورد بحث هم که هترا از داخل کشور دریافت کرده مطلقا ربطی به کیفرخواست ندارد و ما بخشی از اموال شرکت بازرگانی را برای آن هزینه کردیم.
محسن احمدیان متهم بعدی این پرونده با حضور در جایگاه گفت: بنده معتقد هستم که شما آن ٢ کارشناس خبره را که گفته‌اید بیاورید که پاسخ دهند آیا آن ٣.٢ میلیارد یورو مشمول آن ٢.۵ میلیارد یورو می‌شود یا خیر، منظور این است که آقایان نرفته‌اند تفکیک کنند و پول‌ها را جدا جدا حساب کنند و فقط بخشی از امور مالی را دیده‌اند.
متهم افزود: من حدود ۶ سال است که از این شرکت رفته‌ام و در این مدت بارها سفر خارجی داشته‌ام و اگر مشکلی داشتم دیگر بر نمی‌گشتم. مطمئن باشید اگر من گناهکار باشم می‌گویم گناهکار هستم اما واقعاً من در این شرکت و برای این اتهامات چه کاره بوده‌ام.
احمدیان گفت: من هنوز هم متوجه نشده‌ام که نقش من در آن ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو چیست؟ این پرونده حدود ٧ سال است که مفتوح شده است.
وکیل احمدیان گفت: در‌خصوص صلاحیت در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است که دادگاه علی‌رغم ارجاع می‌تواند اظهارنظر کند و در کیفرخواست مخاطب دادگاه‌های کیفری است و نماینده دادستان باید دلیل داشته باشد که کیفرخواست را اینگونه نوشته است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر کره‌شمالی اعلام کرد آمریکا تا پایان سال جاری میلادی زمان دارد تا رویکرد خود را نسبت به مذاکرات تغییر دهد علیرضا صدقی بازخوانی یک «سیلاب» متهم ردیف اول پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی: فردی مامور شده بود مسیر پول ها را پیگیری کند یک گزارش رونالدینیویی! گفتن از عطاری در روز عطار مروری بر فعالیت‌های خانه احزاب از زمان تشکیل تاکنون ریاست خانه احزاب به اصولگرایان رسید «ابتکار» راهکارهای پیشنهادی برای عبور از مشکلات اقتصادی موجود را بررسی می‌کند گردنه سخت بحران‌ و راه‌های عبور! سیل با کانون‌های داخلی و خارجی گرد و غبار در ایران چه کرد؟ خداحافظی موقتی خوزستان با گرد و غبار با موافقت رهبر انقلاب نیروهای جهادی جانباخته در حادثه واژگونی قایق گمیشان «شهید خدمت» محسوب می‌شوند عماد افروغ در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره حواشی برنامه «90»: باید برای شعور اجتماعی ارزش قائل شد وزیر دفاع در قرارگاه کربلای نیروهای مسلح در خوزستان: معاون اول رئیس‏جمهوری: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی: سپاه برگرفته از اصول اصیل انقلاب اسلامی است