همزمان با آغاز دوره تعطیلات پارلمان و تعویق مهلت بریتانیا، نایجل فاراژ تشکیل حزب «برگزیت» را اعلام کرد

بازگشت آقای برگزیت
فاراژ، چهره اصلی کارزار برگزیت در همه‌پرسی بود
همدلی| گروه جهان- روح‌اله نخعی: پارلمان بریتانیا، روز جمعه را صرف پذیرش پایان‌نیافتن بحث‌های بی‌پایان برگزیت کرد و وارد دوره تعطیلات شد تا به مدت ۱۰ روز از ۱۳ آوریل تا ۲۲ آوریل، یعنی از ۲۴ فروردین تا ۲ اردیبهشت را در دوره استراحت بگذراند و سه‌شنبه آینده دوباره به همین جا برگردد. در صورتی که با طغیان یکی از رهبران اروپا، اتحادیه با تمدید ضرب‌الاجل ۱۲ آوریل بریتانیا برای برگزیت موافقت نمی‌کرد، جلسه جمعه باید صرف پیداکردن راه چاره برای فرار از فاجعه می‌شد اما حالا لااقل از دید برخی از چهره‌های صحنه سیاسی بریتانیا، فاجعه به شکل دیگری از راه رسیده است: نایجل فاراژ.
فاراژ، ملی‌گرای تندروی ضداروپایی که عملاً رهبر کارزار برگزیت در زمان همه‌پرسی سال ۲۰۱۵ بود و در کنار چهره‌هایی مثل بوریس جانسون، موفق شد تلاش کج‌دارومریز دیوید کامرون و دیگران را شکست دهد، از اعضای موسس حزب ملی‌گرای «استقلال پادشاهی متحد» معروف به یوکیپ، UKIP، بود. او پس از ناکامی در کسب کرسی پارلمان از رهبری این حزب استعفا داد اما با مخالفت اعضا در این جایگاه ماند. پس از پیروزی در همه‌پرسی، او دوباره از سمت رهبری این حزب استعفا داد و این بار کنار رفت. پس از این کناره‌گیری و با انتقال زوم بحث برگزیت به دولت محافظه‌کار، فاراژ تا حد زیادی از صحنه سیاسی خارج شده بود.


درست اما در روزی که پارلمان بریتانیا یک راند دیگر را با ناکامی در به‌نتیجه‌رساندن دعواهای برگزیت به پایان می‌رساند، مرد برگزیتی، با اعلام تشکیل حزب «برگزیت» دوباره به صدر اخبار بریتانیا راه پیدا کرد. او در سخنرانی خود برای اعلام تشکیل این حزب گفت خواستار یک «انقلاب دمکراتیک» در صحنه سیاسی بریتانیا. حزب برگزیت در ده روز اول تشکیل خود، ۷۵۰هزار یورو از طرف حامیان دریافت کرده است. همزمانی اعلام تشکیل این حزب با پذیرش تمدید شش ماهه فرصت برگزیت توسط بریتانیا، توجه رسانه‌ها را به خود برانگیخته‌است. یوکیپ، حزب سابق فاراژ، حزب برگزیت را صرفاً وسیله‌ای برای فاراژ خوانده است.
فاراژ که در کاونتری سخنرانی اعلام تشکیل حزب جدید را انجام می‌داد گفت اولین قدم حزب جدید او، انتخابات پارلمان اروپاست که در ماه مه برگزار می‌شود. او گفت حزبش ۷۰ کاندیدا برای این انتخابات دارد. جالب‌توجه‌ترین نام در میان این گزینه، آنونزیاتا ریس‌ماگ است که خواهر جیکاب ریس‌ماگ، رهبر برگزیتی‌های حزب محافظه‌کار بریتانیاست.
شرکت این حزب در انتخابات پارلمان اروپا ممکن است منجر به تغییر معادلات پیشین رقابت در این زمینه شود، به‌خصوص که پیشتر گفته شده بود اعضای حزب محافظه‌کار انگیزه ورود جدی به این رقابت را ندارند.
اما حزب برگزیت، احتمالاً در دو بزنگاه دیگر نیز حضور تاثیرگذار و شاید تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. از امروز تا پایان مهلت شش‌ماهه بریتانیا و شاید تا پایان مهلت داده‌شده پس از تمدید بعدی و تمدیدهای بعدی، رای‌دهندگان بریتانیایی به یکی از دو دلیل یا شاید به هر دو دلیل ممکن است پای صندوق بروند، برگزاری انتخابات سراسری و همه‌پرسی دوم برگزیت.
هر کدام از این دو که از راه برسد، حزب برگزیت با صدای بلند رهبرش، دردسرهای مختلفی برای دو حزب اصلی، به‌خصوص حزب محافظه‌کار که به تعبیری حزب اصلی حامیان برگزیت دیده می‌شود، ایجاد خواهد کرد. مشکل اصلی اما در همه‌پرسی خواهد بود.
برخی تصور می‌کنند، در صورت برگزاری همه‌پرسی دوم، گزینه ماندن در اتحادیه اروپا به سادگی و به طور قطع رای خواهد آورد. این تصور البته در نظرسنجی‌ها شواهد محکمی ندارد و تحلیل کارشناسان بر این بوده و هست و با شروع دوباره کارزار، رقابت دوقطبی سختی که شکل می‌گیرد، هر خروجی را ممکن است به همراه داشته باشد. با ورود دوباره فاراژ در قالب حزبی وقف برگزیت اما بازی پیچیده‌تر خواهد شد. حالا طرفداران برگزیت در حزب محافظه‌کار و حتی کارگر، در صورتی که در خواست برگزیت به اندازه کافی قاطع باشند، می‌توانند به گزینه دیگری فکر کنند. وضعیت صحنه سیاسی بریتانیا، اگر چنین چیزی ممکن باشد، پیچیده‌تر هم شده است.