جنگ «امید به دموکراسی الجزایر» با «مهندسی دیکتاتوری بوتفلیقه»

گروه بین‌الملل- علی ودایع: دیکتاتوری سودان پس از 30 سال ساقط شده است و حالا مردم الجزایر با قوت قلب بیشتری علیه «عبدالعزیز بوتفلیقه» به میدان می آیند. الجزایر و سودان کشورهایی هستند که خاطره بهارعربی در 8 سال پیش را زنده کردند. مردم سودان فعلا موفق بوده اما اوضاع در الجزایر همچنان مبهم است. ظاهرا دیکتاتوری الجزیره هم از قدرت کناره گیری کرده است اما مردم این کشور نظر دیگری دارند. 
به گزارش الجزیره، مردم الجزایر در هشتمین جمعه پی‌‌درپی به خیابان‌های پایتخت آمده و علیه رئيس‌جمهور موقت این کشور تظاهرات کردند. دعوت به تداوم اعتراض ها و شرکت در تظاهرات روز جمعه ساعاتی پس از انتصاب عبدالقادر بن صالح، رئیس جمهوری موقت الجزایر به طور گسترده در بین معترضان منتشر شد. صالح که به مدت هفده سال ریاست مجلس علیای پارلمان الجزایر را برعهده داشت و از چهره های بسیار نزدیک به بوتفلیقه محسوب می شود حمایت ژنرال احمد قاید صالح، رئیس ستاد کل ارتش این کشور را با خود همراه دارد.
 بنا به گفته شاهدان عینی ، پلیس و نیروهای امنیتی با تمام قدرت به خیابان آمده بودند تا مخالفان بوتفلیقه را متفرق کنند. جنبش اعتراضی فعلی توسط جوانانی آغاز شد که از فساد و بیکاری به ستوه آمده خواستار نسل جدیدی از رهبران برای جایگزینی افرادی مانند بوتفلیقه شد‌‌ه‌اند. او که اینک ۸۲ سال دارد از سال ۲۰۱۳ به بعد پس از سکته مغزی شرایط جسمانی خوبی ندارد و کم‌تر در انظار عمومی دیده شده است.
آسوشیتدپرس گزارش داد که اعتراضات روز جمعه مثل تظاهرات تمامی این هشت هفته اخیر عمدتا مسالمت‌آمیز طی شد اما تنش‌های آن بیش‌ از سایر گردهمایی‌ها بود. حضور پلیس در خیابان‌ها ملموس‌تر از همیشه بود و مأموران در برابر جمعیتی که به سوی الجزیره سرازیر شده بودند حاضر شده و اتومبیل‌هایی که وارد شهر می‌شدند را بازرسی می‌کردند.


سازمان‌دهندگان تظاهرات مردم را تشویق به حضور در الجزیره و چند شهر دیگر کردند تا نشان دهند که برکناری بوتفلیقه و روی کار آمدن عبدالقادر بن صالح به عنوان رئیس‌جمهور موقت خواست آن‌ها را برای تغییرات عمده سیاسی پاسخ نداده است.
گستردگی اعتراضات
خبرگزاری فرانسه با تهیه گزارشی از تظاهرات روز جمعه در الجزیره از حضور گسترده معترضان در خیابان های مرکزی پایتخت الجزایر خبر داد اما در عین حال اعلام کرد که آمار دقیقی از شمار تظاهرکنندگان در دست نیست.
بر اساس این گزارش هنوز مقامات محلی و منابع مرتبط با تظاهرکنندگان آمار مشخصی را در باره شمار افراد شرکت کننده در این اجتماع اعتراضی منتشر نکرده اند. آنچه در این گزارش بر آن تاکید شده حضور گسترده تظاهرکنندگان و برابری نسبی شمار شرکت کنندگان در حرکت اعتراضی نسبت به هفته های گذشته است.
در گزارش فرانس پرس همچنین با استناد به اطلاعات شاهدان محلی آمده است که تظاهراتی مشابه در دیگر شهرهای الجزایر از جمله «بجایه» و «تیزی وزو»، دو شهر مهم منطقه «قبایل» در جریان است. این تظاهرات همچنین در زیر باران در «قسنطینه» و «عنابه»، سومین و چهارمین شهر بزرگ الجزایر جریان داشته است.
وقوع درگیری در الجزیره
بعدازظهر جمعه ، درگیری‌ها در نزدیکی ساختمان مرکزی پست الجزیره آغاز شد ؛ این محل مرکز اصلی و سمبل اعتراضات اخیر الجزایر تبدیل شده است.  ظاهرا پلیس ضد شورش برای جلوگیری از وخیم شدن اوضاع ناگهان از منطقه عقب کشید. جمعیت نیز با دست زدن و تشویق این حرکت شعار داد: «پلیس با مردم است.»
با این حال به شهادت گزارشگران آسوشیتدپرس، پلیس کمی بعد تلاش کرد با خودروهای آب‌پاش و پرتاب آب به سوی راهپیمایان آن‌ها را پراکنده سازد. پلیس رسما اعلام کرده که 108 تن از معترضان را بازداشت کرده است. 
جمعیت که تمامی خیابان را اشغال کرده بود با شعار «مقام‌های قاتل» به سوی خودرو‌های آب‌پاش روانه شد و آن‌ها را محاصره کرد و برخی نیز ظاهرا تلاش ‌داشتند به ‌آن‌ها حمله کنند. نوک پیکان اکثر حملات متوجه عبدالقادر بن صالح، رئیس‌جمهور موقت بود که بعد از روی کار آمدن اعلام کرد، انتخابات در چهارم ژوئیه برگزار خواهد شد. جمعیت شعار می‌داد: «بن صالح برو بیرون!»
بر روی پلاکاردها این جملات به چشم می‌خورد: «اعلیحضرت مردم به شما دستور می‌دهند فردا کنار بروید» یا «بن صالح، نخست‌وزیر و رئيس شورای قانون اساسی سیستم بوتفلیقه را ادامه می‌دهند».
نفر دومی که خشم جمعیت متوجه او بود احمد قاید صالح، فرمانده نیروهای مسلح الجزایر بود که با وجود این که نقش عمده‌ای در کنار رفتن بوتفلیقه بازی کرد او را بخشی از رژیم قبلی می‌دانند. تظاهرکنندگان خواستار یک رهبری واقعا مستقل و دولتی متشکل از زبدگان برای هدایت گذار سیاسی شدند.
مهندسی دیکتاتوری برای بقا
بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری سابق الجزایر هفته گذشته و در اوج اعتراضات مردمی استعفاء داد. پس از آن، « بن صالح» رهبری دولت موقت را برعهده گرفت و وعده برگزاری انتخابات آزاد تا چند ماه دیگر (ژوئیه - تیر) را داد اما جمع بزرگی از معترضان الجزایری او را «یار نزدیک» بوتفلیقه می‌دانند و خواستار کناره‌گیری او هستند.
تظاهرات روز جمعه الجزیره، پایتخت، هم چون جمعه‌های گذشته بسیار بزرگ گزارش شده و صدها هزار معترض حاضر در خیابان‌ها شعار «نه به بن صالح» سر دادند. معترضان در شبکه‌های اجتماعی شعار جدید خود را «همه آنها باید بروند» انتخاب کرده‌اند.
رئیس جمهوری موقت الجزایر یکی از مخاطبان اصلی شعارهایی بود که روز جمعه در اجتماع بزرگ معترضان به دستگاه حاکمه سر داده شد. او جدا از اینکه برآمده از سیستم حکومتی تحت نفوذ ارتش و منتصب به ریاست مجلس از سوی بوتفلیقه است به دلیل دارا بودن ملیت مراکشی نیز از نظر قانون اساسی صلاحیت تصدی سمت ریاست جمهوری را ندارد.
مطابق قانون الجزایر، آقای بن صالح تنها ۹۰ روز ریاست دولت را برعهده خواهد داشت و انتخابات بعدی روز چهارم ژوئیه تعیین شده است اما معترضان می‌گویند به او اعتماد ندارند و آقای بن صالح باید فورا استعفاء دهد.