همه ما مسئول هستیم



«ایران»: «همراه شو عزیز، تنها نمان به درد، کین درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود...» تصنیف حماسی خسرو آواز ایران در جان‌ها طنین انداخته و زیر آسمان خاکستری تهران «سیل مهربانی» را جاری کرده است؛ تقاطع خیابان بهشتی و وزرا شلوغ‌تر از ایام جشنواره و حتی فرش قرمز آثار سینمایی است. به سینما آزادی که نزدیکتر می‌شوی وضوح تصویر حلقه مردم به دور قرمز و سپیدپوشان هلال احمر بیشتر می‌شود. علی نصیریان، علی دهکردی، آریا عظیمی‌نژاد، فاطمه معتمدآریا، لاله اسکندری، امین تارخ، حبیب رضایی، امین حیایی، رخشان بنی اعتماد، نیکی مظفری، شبنم مقدمی، گلاره عباسی، حسن پورشیرازی، همایون اسعدیان، مازیار میری، فرشته طائرپور، المیرا دهقانی، حسن فتحی، تینا پاکروان، همایون ارشادی، غلامرضا موسوی، مهتاب کرامتی، لیلا حاتمی برخی با جلیقه‌های آشنای هلال احمر و برخی با لباس شخصی اما دوشادوش جمعیت هلال احمر پشت میز نشسته‌اند و کمک‌های نقدی را جمع می‌کنند. بازار سلفی بگیران داغ است و اهالی سینما با آغوشی بازتر و با لبخند از قرار گرفتن جلوی دوربین استقبال می‌کنند، در ازای آن صندوق‌های شیشه‌ای جمع‌آوری کمک‌های نقدی پربارتر می‌شود. چادرهای هلال احمر برای جمع‌آوری اقلام ضروری مانند وسایل بهداشتی، پتو، لباس گرم و... هم به راه است. عصر جمعه 23 فروردین‌ماه طبق وعده خانه سینما، اهالی سینما به سینما آزادی آمدند تا با مشارکت مردم «سیل مهربانی» را روانه مناطق سیل‌زده کنند.
صاحبان ۲ فیلم «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی و «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی نیز در راستای همراهی با برنامه «سیل مهربانی»، فروش روز جمعه خود در سینما آزادی را به طور کامل به سیل‌زدگان اختصاص دادند.


علی نصیریان: همه ما مسئول هستیم
بلایای طبیعی در ایران زیاد است و حالا دیگر عادت کرده‌ایم در پس هر رویداد ناخوشاید شاهد حضور فعالانه و داوطلبانه هنرمندانی باشیم که در دسته‌بندی الگوهای مرجع جامعه، در صدر قرار دارند. واکنش فعالانه هنرمندان به این معضلات و حضور داوطلبانه آنها در این دست اقدامات اسباب تقویت حساسیت اجتماعی و همبستگی در جامعه می‌شود و از سوی دیگر پشتوانه محکمی برای مدیران و مسئولان برای حل مشکلات ایجاد می‌کند اما برخلاف زلزله کرمانشاه، این بار هنرمندان شیوه متفاوتی اتخاذ کردند و از مردم خواسته‌اند کمک‌های خود را به هلال احمر بدهند. در مراسم «سیل مهربانی» نیز اهالی سینما با پوشش هلال احمر حاضر شده‌اند تا تأکیدی دوباره بر این خواسته باشند. علی نصیریان که حضورش در این مراسم یادآور خاطره تلاش‌های عزت‌الله انتظامی برای جلب مشارکت‌های مردمی در زلزله بم است، به «ایران» می‌گوید: «هلال احمر یک سازمان خیریه است که در امداد و نجات مباشرت می‌کند، البته من در جریان دقایق قضیه و مشورت خانه سینما با هلال احمر و شهرداری نیستم، از من دعوت کردند که در این جمع بنشینم تا مردم کمک کنند و من هم قبول کردم.»
او حس خوشایندی از همراهی مردم دارد و درباره این تجربه می‌گوید: «فضا بسیار خوب بود و مردم هم بخوبی کمک کردند. برخی در ارقامی مانند 6 میلیون تومان یا 18 میلیون تومان کمک کردند. در صندوق‌هایی که در محل وجود داشت مردم عادی، کمک‌های اگر چه اندک، اما با اهمیت خود را به هلال احمر اهدا کردند.»
علی نصیریان ستاره‌های این مراسم را مردم ایران می‌داند، هموطنانی که مشارکت در رفع آلام و مشکلات را وظیفه انسانی و شهروندی خود می‌دانند: «ارزیابی من مثبت است، ضمن اینکه مردم خودشان دارند کمک می‌کنند، زیرا می‌دانند که تنها دولت نباید در این زمینه مسئول باشد، بلکه مردم هم مسئول هستند و خود ما هم مسئول هستیم. همه ما مسئول هستیم و باید کمک کنیم. فاجعه و پیشامد طبیعی بزرگی است و باید کمک کنیم و مردم هم بخوبی از این طرح استقبال کردند.»