حبس، شلاق و رد اموال، مجازات متهمان پرونده «اعتماد ایرانیان»

 رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی از صدور رای متهمان پرونده موسوم به «تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان» خبر داد و گفت: دادگاه برای متهمان این پرونده مجازات حبس طولانی مدت، شلاق، اقامت اجباری و رد مال در نظر گرفته است.
به گزارش میزان،حجت الاسلام والمسلمین مظفری اتهام عمده این افراد را علاوه بر تخلفات متعدد؛ «مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور اعلام کرد . این کار از طریق وجوه کلان به صورت قبول سپرده اشخاص حقیقی و تصاحب و حیف و میل اموال مردم، توأم با مشارکت در کلاهبرداری با توسل به شیوه‌ها و مانور‌های متقلبانه و امیدوار کردن مردم به امور واهی، اشتغال غیرمجاز به عملیات بانکی» انجام شده است.
بر این اساس متهم ردیف اول محمد مهدی پورسلیمی، به لحاظ نقش برجسته‌ای که در تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان به عنوان رئیس هیئت مدیره داشته و به عبارتی سردستگی تخلفات و عناوین مجرمانه را در تعاونی مزبور برعهده داشته، به تحمل ۲۰ سال حبس (از مجازات تعزیری درجه ۲) و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری در انظار عمومی و اقامت اجباری در یکی از شهرستان‌ها به مدت دو سال محکوم شد.
متهم ردیف دوم احمد حیدری فرزند محمدعلی به لحاظ نقشی که در تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان داشته و به رغم این که فاقد صلاحیت علمی و تخصص لازم بوده مسئولیت مهمی را پذیرفته و بسیاری از اقدامات غیرقانونی با امضای وی انجام  ‌شده است به تحمل ۱۲ سال حبس (از مجازات تعزیری درجه ۳) و تحمل ۵۰ ضربه شلاق تعزیری در انظار عمومی محکوم شد.متهم ردیف سوم این پرونده علی محمد کریم پور کلاته منار فرزند عباسعلی نیز به لحاظ نقشی که در تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان داشته و به عنوان فرد مورد اعتماد متهم ردیف اول در بسیاری از اقدامات خلاف قانون و تشویق مردم به تجمعات مؤثر بوده است به تحمل ۱۸ سال حبس (از مجازات تعزیری درجه ۲) و تحمل ۷۰ ضربه شلاق تعزیری در انظار عمومی محکوم شد.


دیگر متهمان ردیف چهارم و پنجم و ششم احمد حاجی زادگان شعرباف فرزند عباس، محمدعلی زنده دل فرزند عبدا... و مهدی حسام فرزند علی اصغر، هر چند میزان تأثیر آن‌ها در بروز نتیجه از دیگر متهمان کمتر بوده است و لیکن به لحاظ اقداماتی که در زمینه اهداف تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان انجام داده‌اند و بسیاری از تخلفات و اقدامات خلاف قانون با امضای آن‌ها صورت ‌پذیرفته است، هر یک به تحمل ۱۰ سال حبس (از مجازات تعزیری درجه ۴) و تحمل ۴۰ ضربه شلاق تعزیری در انظار عمومی؛ محکوم شدند.
متهم ردیف هفتم جمال لاری یزدی فرزند کاظم نیز به تحمل ۱۱ سال حبس (از مجازات تعزیری درجه ۳) و تحمل ۴۵ ضربه شلاق تعزیری در انظار عمومی؛ محکوم شد.
بر اساس رای صادر شده همچنین کلیه متهمان به رد اموال به دست آمده ناشی از جرم و فعالیت در تعاونی اعتبار ایرانیان پس از احراز موضوع و ضبط اموال محکوم شده اند.
رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی در پایان گفت: رأی صادر شده،  قطعی و غیرقابل اعتراض است.