حضور مردم از نقاط مختلف کشور در خوزستان برای مهار سیل

بخش خبری: سیل ویرانگر بهار امسال که در استان‌های مختلف به وقوع پیوست،هر چند سبب تخریب و آسیب‌های مالی فراوان به هموطنان گرفتار سیل گردید، ازسوی دیگر موجب همدلی و تقویت حس نوعدوستی و همبستگی در جامعه شد و این روزها گروه‌های مردمی از سراسر کشور با حضور در مناطق سیلزده خوزستان علاوه بر توزیع کمک‌های غذایی به سیل زدگان، در کنار دستگاه‌های امدادی دولت، ارتش و سپاه برای مهار سیل در حاشیه شهرها و روستاهای این استان نیز تلاش می‌کنند.
تاکنون با تلاش دستگاه‌های دولتی ومردم منطقه سیل بند ایجاد شده،اما با افزایش خروجی آب از سدهای کارون، دز و کرخه، شهرها و روستاهای فراوانی در خوزستان همچنان در محاصره سیلاب است.
مواد خوراکی و «گونی» که برای ترمیم سیل بندها از آن استفاده می‌شود، جزو موارد مورد نیاز این مناطق اعلام شده است که تعدادی از فعالان اجتماعی و موسسات مردم نهاد با انتشار فراخوان در فضای مجازی، جمع‌آوری اقلام کمکی به منطقه سیل زده در خوزستان را آغاز کردند.
در پی بارش‌های سنگین و افزایش رهاسازی آب از سد کرخه، رودخانه کرخه سیلابی شده و برخی شهرها و روستاهای حاشیه این رودخانه با مشکل مواجه شده‌اند. روستاهای شوش، اهواز، دشت آزادگان و هویزه شهرهای مسیر این رودخانه هستند که سیلاب آنها را تهدید می‌کند اما روستای آلبوعفری در دشت آزادگان و رفیع و سمومیه در هویزه به دلیل شکسته شدن سیل بند در هویزه و دشت آزادگان، حدود یک هفته است که در محاصره سیلاب قرار گرفتند.


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به جو حاکم بر شهر اهواز و در کل استان خوزستان گفت: فضای شهر و فعالیت‌هایی که درحال انجام است تداعی گر حال و هوای عملیات‌های فتح المبین و بیت‌المقدس برایم بود.
اسماعیل نجار افزود: با توجه به این که دِبی رودخانه‌های اهواز به سدها کاهش پیدا کرد، به همان تناسب تصمیم گرفته شد خروجی‌ها را نیز کاهش دهیم.
وی افزود: کار لایروبی در بسیاری از مناطق با جدیت درحال انجام است. امیدواریم که مشکل در سطح خوزستان بیش از این نداشته باشیم.
نجار با اشاره به حضور پر رنگ نیروهای اصفهانی در کمک کردن به مناطق سیل زده خوزستان گفت: نیروی اصفهان در منطقه زیاد است. اصفهانی‌ها همیشه و همواره مثل زمان جنگ آمدند. توفیق داشتم در عملیات فتح المبین و بیت‌المقدس باشم، همه مراحل این دو عملیات در خوزستان امروز برای من تداعی شده است. امروز نیز حضور پررنگی از این عزیزان می‌بینم که با تجهیزاتی آمدند و با یک شور، نشاط و اراده بالا فعال هستند و امیدوارم خدا قبول کند. آن‌ها آمدند تا آلام مردم خوزستان که سال‌ها در جنگ ایستادگی کردند و این منطقه از خون جوانان این مرز و بوم آبیاری شده است التیام بخشند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه یکشنبه (25 فروردین) موج جدید بارندگی در پیش است، خاطر نشان کرد: طی صحبتی که با رئیس هوا شناسی کشور داشتم، تجزیه و تحلیلی که آن‌ها دارند این موج که تا 29 فروردین ادامه دارد پرشتاب نیست اما نکته حائز اهمیت این است که این مساله باید مدیریت شوند تا بیش از این برای این استان مشکل ایجاد نشود.
نایب رئیس شورای شهر رفیع در این زمینه خواستار همکاری مردم و خیران در این روزهای سخت و سیلابی برای مردم این شهر شد.
محمد سواری گفت: وقوع سیل باعث شده است که راه‌های ورود به شهر تقریبا مسدود شود و امکان تردد مردم وجود نداشته باشد، به همین دلیل بازار شهر تعطیل شده و کمبود مواد غذایی در منطقه وجود دارد.
وی افزود: تقریبا نیمی از جمعیت چهار هزار نفری رفیع، شهر را تخلیه کرده‌اند اما بسیاری هنوز باقی مانده‌اند و عده زیادی نیز مشغول ترمیم سیل بند هستند که این افراد احتیاج به آب و خوراک دارند.
سواری با بیان اینکه سیل بند دوباره شکسته اما با همکاری مردم و نیروهای قرار خاتم الانبیا سپاه ترمیم شده است، اضافه کرد: آب تا ورودی شهر پیش رفته اما هنوز به داخل خانه‌ها راه نیافته، اگر چه بیم آن وجود دارد که با بالا آمدن دوباره آب، وارد خانه‌ها بشود.
وی اقدام فوری برای تحکیم سیل بند و باز کردن دریچه‌های دایک مرزی را ضروری دانست و گفت: سیلاب باید به سوی تالاب هورالعظیم هدایت شود، این درحالیست که رودخانه میسان به دلیل لایروبی نشدن، امکان عبور آب را ندارد.
سواری با انتقاد از شرکت‌های نفتی فعال در منطقه تصریح کرد: این شرکت‌ها تنها در تامین بخشی از ماشین آلات کمک کردند درحالی که با توجه به امکانات آنها، انتظار می‌رفت که به مسئولیت اجتماعی خود را در این منطقه عمل کنند.
*3 هزار نفر در محاصره سیلاب
معاون فرماندار هویزه در ادامه شکستگی سیل بند را رد کرد و گفت: به دلیل خستگی افراد و نبود دید کافی، عملیات ترمیم به صورت موقت، متوقف شده بود که امروز دوباره از سرگیری شد.
حسن شریفی افزود: اکنون سیل بند 95 درصد ترمیم شده و جریان آب به سمت شهر رفیع مهار شده است.
وی جمعیت فعلی شهر را در حدود سه هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: کمک‌هایی ازسوی مردم و سازمان‌ها انجام شده اما هنوز هم نیاز به مواد غذایی داریم.
شریفی اضافه کرد: حسینیه‌ها و تکایا و مدارس هویزه برای اسکان مردم سیل زده آماده‌سازی شده که بخشی از مردم در آنها مستقر شده‌اند.
به گفته وی، آب و علوفه برای دام‌ها نیز تامین شده است.
زهور هاشمی از اهالی یک روستا در خوزستان گفت: با توجه به اینکه در همه کوچه‌های روستا سیل بندهایی ساخته شده، سیلاب هنوز وارد خانه‌ها نشده، اما چندین روز است که روستا در محاصره سیلاب قرار دارد و مردم جز با تراکتور امکان تردد ندارند، به همین دلیل زندگی خروج از روستا با دشواری انجام می‌شود.
وی گفت: با توجه به اینکه امکان تردد و خرید کردن وجود ندارد، درحال حاضر مردم نیازمند کمک و ارسال اقلام خوراکی هستند.
هاشمی افزود: برق روستا به صورت مکرر قطع و وصل می‌شود و در حدود 6 ساعت در روز برق وصل می‌شود.
وی تصریح کرد: با توجه به نفوذ آب در خانه‌ها، احتمال تخریب برخی از خانه‌ها که بیشتر در معرض آب قرار دارند، نگرانی اهالی را بیشتر کرده است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان در این زمینه ازساخت سیل بند با کمک نیروهای اصفهانی و مردم اهواز خبر داد.
محسن گلابی با اشاره به ساخت سیل بند با کمک نیروهای اصفهانی گفت: تعداد خودروهای امدادرسانی از اصفهان در شهر اهواز افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه نیروهای مستقر در شهر اهواز طی دو شیفت کاری وظیفه استحکام بخشی سیل بندها را نیز بر عهده دارند، اظهار کرد: از امروز عملیات تخلیه آب با پمپ‌های کف کش و سنگین درحال انجام است.
گلابی ادامه داد: همچنی اکیپ‌های غواضی آتش‌نشانی اصفهان ماموریت حمل نان‌های پخته شده در شهرک صنعتی اهواز را دارند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: در شهر اهواز تعداد خودروهای امدادرسانی افزایش یافته و به یکصد دستگاه خودروی سبک و سنگین رسیده است.
گلابی بیان کرد: بیش از 150 راننده، کمک راننده و غواص از اصفهان به اهواز اعزام شده‌اند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: بخشی از سد کرخه تخلیه شده است و به همین دلیل آب روی دشت به حرکت درآمده است اما به دلیل تدبیری که برای ایجاد سیل بندها در شهر اهواز اندیشیده و اجرایی شده بود، آب کرخه شهر را دور زد.
دستورات لازم برای استحکام سیل بند و لایروبی کانال سلمان
معاون عمرانی وزیر کشور نیزاز کانال سلمان بازدید و دستورات لازم را در خصوص استحکام سیل بند و لایروبی کانال صادر نمودمهدی جمالی‌نژاد در این بازدید اعلام کرد: لایروبی کانال سلمان تاثیر زیادی در سرعت بخشیدن به انتقال آب از دشت اهواز به تالاب هورالعظیم دارد.
وی با اشاره به اینکه کانال سلمان با عرض مناسب در خروج آب از دشت اهواز افزود: درحال حاضر با عبور 200 مترمکعب در دقیقه عبور آب از کانال سلمان به سمت تالاب علاوه بر اینکه از آب گرفتگی معابر شهری در شهر اهواز جلوگیری می‌نماید، بلکه با انتقال آب به تالاب در ماه‌های آینده دیگر شاهد بروز پدیده گرد و غبار در شهر اهواز وسایر شهر‌های استان خوزستان نخواهیم بود.
وی افزود: از ابتدای وقوع سیل در استان خوزستان از طریق استان‌های همجوار و پس از آن با تعیین استان‌های معین بیش از 350 دستگاه ماشین آلات عمرانی و تجهیزات امدادی به استان خوزستان اعزام شده است تا در کنار امکانات استان بتوانند از ورود آب به شهر‌ها و روستا‌های استان جلوگیری کنند.
کانال سلمان یک کانال خاکی به عرض 70 تا 110 متر و طول بیش از 100 کیلومتر، در پنج کیلومتری شمال شهر اهواز است. این کانال در امتداد کانال چمران قرار دارد که آب کرخه را برای مصارف شرب به اهواز منتقل می‌کند.
از چهارم فروردین‌ماه تا کنون شهرستان‌های بهبهان، لالی، گتوند، ایذه، شوشتر، باغملک، هفتکل، آبادان، شادگان، هویزه، رامهرمز، اندیمشک، اندیکا، باوی، مسجدسلیمان، دزفول، شوش، اهواز، دشت آزادگان و کارون متاثر از سیل شده‌اند. 182 روستا به صورت کلی و جزئی در سطح خوزستان تخلیه شده‌اند و 47 هزار سیل‌زده در اردوگاه‌ها اسکان یافته‌اند.
سنگرسازان بی‌سنگر درخدمت مردم خوزستان
اگر در دوران دفاع مقدس نیروهای جهاد سازندگی برای دفاع از جان رزمندگان خاکریز ایجاد می‌کردند، موسسه جهاد نصر در سیل اخیر خوزستان با احداث سیل بند در حاشیه رودخانه‌های کارون و کرخه به دفاع از مردم پرداخت.
مهندس محمد جواد صالحی نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر با حضور در مناطق سیل زده اهواز به خصوص در محور پلیس راه قدیم، از اقدامات نیروهای این موسسه بازدید و خواستار تسریع در بازگشایی معابر و رسیدگی به امور سیل زدگان شد.
وی گفت: به دلیل وجود تجهیزات سبک و سنگین راهسازی جهاد نصر برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری در محل فاز یک،به محض وقوع سیل با به‌کارگیری بیش از 100 دستگاه کامیون، لودر و گریدر مجموعه نیروهای این موسسه به کمک مردم خوزستان شتافتند.
وی گفت:اقدامات موسسه جهاد نصر در احداث سیل بند در راستای مهار آب و هدایت سیل در مسیر خارج از شهرها و روستاها و محل سکونت مردم بوده است.
مهندس صالحی نژاد افزود: این اقدامات به طور مشخص در اهواز،دشت آزادگان، سوسنگرد، حمیدیه، آبادان، جزیره مینو و رامهرمز گسترده بوده که مورد تایید نهاد‌های نظارتی استانداری و فرمانداری هم قرار گرفته است.
سایر اخبار این روزنامه
صادرات نفت ایران به سطح پیش از تحریم‌ها نزدیک شد با شرکت در تظاهرات ضد استکباری علیه اقدام ننگین رئیس‌جمهور آمریکا راهپیمایی سراسری در حمایت از سپاه و محکومیت توطئه آمریکا مردم سودان: همدستی ارتش با عمر البشیر برای حفظ حکومت نظامیان است انفجار در بازار کویته پاکستان با 46 نفر کشته و مجروح اتحادیه اروپا با تمدید 6 ماهه مهلت «برگزیت» موافقت کرد اسقف بیت‌المقدس:عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل برای نابودی فلسطین است در این دام نیافتید مصر از ائتلاف ضد ایرانی به سرکردگی آمریکا انصراف داد حضور مردم از نقاط مختلف کشور در خوزستان برای مهار سیل سودان، باز هم حکومت نظامیان! در جلساتی جداگانه و در حضور دکتر روحانی؛ عملکرد سال گذشته و‌ برنامه‌های سال جدید سه دستگاه دولتی بررسی شد معاون امور مجلس رئیس‌جمهور: دولت در هر شرایطی در کنار مردم خواهد بود آغاز ثبت‌نام نهادها در نمایشگاه کتاب تهران جهرمی خبر داد همکاری کمیسیون اتحادیه اروپا برای پایش مناطق سیل‌زده ایران