مصر از ائتلاف ضد ایرانی به سرکردگی آمریکا انصراف داد

خبرگزاری رویترز گزارش داد که مصر پیش از برگزاری نشستی در ریاض برای هماهنگی ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی آمریکا علیه ایران، انصراف خود را به اعضای این نشست اعلام کرده است.
به گزارش این خبرگزاری چهار منبع آگاه خبر دادند که مصر در اقدامی که ضربه‌ای به راهبرد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای مهار ایران به شمار می‌آید، از ائتلاف موسوم به «ناتوی عربی» انصراف داد.به نوشته رویترز، مصر پیش از آغاز برگزاری نشستی در ریاض در روز یکشنبه هفته جاری با حضور مقام‌هایی از برخی کشورهای عربی و آمریکا، تصمیم خود را به شرکت کنندگان اعلام کرده است.
قاهره در این نشست که آخرین اجلاس برای پیشبرد تلاش‌ها به سرکردگی آمریکا برای اتحاد کشورهای عرب در ائتلافی امنیتی، سیاسی و اقتصادی برای مقابله با ایران است، شرکت نکرد.
براساس این گزارش، یک منبع عربی نیز گفت که علت انصراف مصر تردید در جدی بودن این ابتکار، نبود دستور کار مشخص و همچنین خطر افزایش تنش با ایران بوده است.این منبع همچنین تاکید کرد که تردید درباره پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا و پیگیری سیاست مشابه در قبال این ائتلاف ازسوی رئیس جمهوری آینده از دیگر دلایل قاهره برای انصراف بود.


یک منبع سعودی نیز درباره تلاش‌ها برای تشکیل ناتوی عربی به سرکردگی آمریکا به رویترز گفت: کارها به خوبی پیش نمی‌رود.
به نوشته رویترز، پیشنهاد تشکیل این ائتلاف که برای اولین بار در سال 2017 ازسوی عربستان سعودی ارائه شد، براساس سندی طبقه بندی شده از کاخ سفید که به رویت این خبرگزاری رسیده، هدف محدود کردن نفوذ چین و روسیه را نیز در منطقه دنبال می‌کند.
در نشست روز یکشنبه ریاض، افزون بر عربستان سعودی و آمریکا، کشورهای اردن، امارات متحده عربی، بحرین، عمان، قطر و کویت حضور داشته‌اند.
یک منبع گفت که همه کشورها قاهره را تحت فشار خواهند گذاشت تا به ائتلاف ضدایرانی بازگردد اما منبع دیگری تاکید کرد که قانع کردن این کشور برای بازگشت امکانپذیر نیست.
واکنش مقام آمریکایی به خروج مصر از ائتلاف ضد ایرانی
یک مقام وزارت خارجه آمریکا به انصراف مصر از ائتلاف ضدایرانی موسوم به «ناتوی عربی» واکنش نشان داد.به گزارش خبرگزاری فارس یک مقام وزارت خارجه آمریکا که خواسته نامش فاش نشود در واکنش به این خبر به صدای آمریکا گفت: «مصر نقش بسیاری مهمی در امنیت منطقه دارد و ایالات متحده و همه کشورهای عضو ائتلاف استراتژیک خاورمیانه می‌خواهند مصر بخشی از این ائتلاف، که منافع بسیاری خواهد داشت، باشد.»
این مقام آمریکایی اضافه کرد: «همزمان با شکل‌گیری این ائتلاف ما از مصر می‌خواهیم فرصت ایفای نقش رهبری در آن را از دست ندهد.»
خبرگزاری رویترز تصمیم مصر را «ضربه‌ای به راهبرد دولت دونالد ترامپ برای مهار قدرت ایران» توصیف کرده و نوشت مصر رسما تصمیم خود به انصراف از مشارکت در این ائتلاف را به آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف اعلام کرده است.
براساس این گزارش، مصر به نشست روز یکشنبه اعضای این ائتلاف که در شهر ریاض عربستان سعودی برگزار شد، هیاتی اعزام نکرده است.
رویترز خروج مصر، به عنوان دارنده بزرگترین ارتش جهان عرب را، جدیدترین لطمه به ابتکار موسوم به «ائتلاف امنیت خاورمیانه» (مسا) توصیف کرده است. واکنش‌های جهانی به «جمال قاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در اسلامبول و همچنین ادامه تنش کشورهای تحت رهبری عربستان سعودی با قطر، از جمله دیگر ضرباتی است که به این ائتلاف که به صورت غیررسمی به ناتوی عربی معروف شده، خورده است.
این موضوعات موجب شده تا جلسه رسمی امضای اسناد مربوط به این ائتلاف که قرار است در واشنگتن برگزار شود، بارها به تعویق بیافتد. رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ مدافع اصلی این طرح در دولت آمریکا و معمار سیاست واشنگتن برای مهار ایران است.
سایر اخبار این روزنامه
صادرات نفت ایران به سطح پیش از تحریم‌ها نزدیک شد با شرکت در تظاهرات ضد استکباری علیه اقدام ننگین رئیس‌جمهور آمریکا راهپیمایی سراسری در حمایت از سپاه و محکومیت توطئه آمریکا مردم سودان: همدستی ارتش با عمر البشیر برای حفظ حکومت نظامیان است انفجار در بازار کویته پاکستان با 46 نفر کشته و مجروح اتحادیه اروپا با تمدید 6 ماهه مهلت «برگزیت» موافقت کرد اسقف بیت‌المقدس:عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل برای نابودی فلسطین است در این دام نیافتید مصر از ائتلاف ضد ایرانی به سرکردگی آمریکا انصراف داد حضور مردم از نقاط مختلف کشور در خوزستان برای مهار سیل سودان، باز هم حکومت نظامیان! در جلساتی جداگانه و در حضور دکتر روحانی؛ عملکرد سال گذشته و‌ برنامه‌های سال جدید سه دستگاه دولتی بررسی شد معاون امور مجلس رئیس‌جمهور: دولت در هر شرایطی در کنار مردم خواهد بود آغاز ثبت‌نام نهادها در نمایشگاه کتاب تهران جهرمی خبر داد همکاری کمیسیون اتحادیه اروپا برای پایش مناطق سیل‌زده ایران