مردم سودان: همدستی ارتش با عمر البشیر برای حفظ حکومت نظامیان است

بخش اخبار جهان: مردم سودان روز گذشته با ادامه تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار انتقال قدرت به مردم سودان شدند و با سردادن شعارهایی اقدام ارتش در برکناری عمر البشیر را نمایشی برای ادامه حکومت نظامیان بر این کشور دانستند.
آمدن سودانی‌ها به سمت محل برگزاری تحصن در مقابل ساختمان فرماندهی کل نیروهای مسلح در خارطوم ادامه دارد. این امر پس از آن صورت گرفته که گروه‌های آزادی خواه سودان مخالفت خود را با بیانیه فرماندهان شورای نظامی انتقالی اعلام کردند.
به گزارش از اسکای نیوز، در بیانیه‌ "گروه‌های آزادی خواه و تغییر طلب" آمده است: تحصن ادامه دارد و تا زمان تحقق اهداف و آرمان‌های مشروع ما مبنی بر تحویل قدرت به دولت انتقالی مدنی، تحصن‌ها ادامه خواهد داشت.
سودانی‌ها روز پنجشنبه مخالفت خود را با تصمیمات جدید و بیانیه‌ای که توسط شورای نظامی انتقالی خوانده شد، اعلام کردند.


برکناری نمایشی عمر البشیر و تشکیل شورای نظامی انتقالی توسط ارتش
بعد از ظهر پنجشنبه گذشته وزیر دفاع سودان در بیانیه‌ای پایان سه دهه حکومت دیکتاتوری عمر حسن البشیر بر این کشور را اعلام و با برکناری البشیر از تشکیل شورای نظامی انتقالی به مدت دو سال خبر داد.
وزیر دفاع سودان در بیانیه‌ای گفته بود: «کمیته عالی امنیتی مسئولیت کامل امور کشور را به مدت دو سال بر عهده دارد».
عوض بن عوف، وزیر دفاع سودان با ادای سوگند به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی این کشور درحالی شروع به کار کرد که پیش‌تر در بیانیه‌ای از عزل عمر البشیر، رئیس‌جمهوری این کشور و تشکیل شورای عالی نظامی که برای دو سال کشور را اداره خواهد کرد، خبر داده بود.
عوض بن عوف از بازداشت عمر البشیر، رئیس‌جمهوری این کشور و آغاز دوره انتقال سیاسی در این کشور خبر داده و اعلام کرد که قانون اساسی در سودان به حالت تعلیق درآمده و نهادهای نخست‌وزیری، مجلس و ادارات ایالتی نیز منحل شده‌اند. وی همچنین گفت: وضعیت فوق‌العاده به مدت سه ماه و مقررات منع رفت‌وآمد برای یک ماه در سراسر سودان برقرار و انتخابات پس از دو سال در کشور برگزار خواهد شد.
شورای نظامی انتقالی سودان: قدرت را به مردم واگذار خواهیم کرد
عوض بن عوف در ادامه مدعی شد که شورای نظامی به این دلیل وارد عمل شد که گروههای سیاسی تمایلی به گفت‌و‌گوی پیش از ایجاد تغییر نداشتند و اکنون مردم در مقابل مقر فرماندهی ارتش تجمع کرده و خواهان واگذاری قدرت هستند و شورای نظامی نیز قدرت را به آن‌ها واگذار خواهد کرد.
رئیس شورای نظامی انتقالی سودان سپس واکنش‌های خارجی به تحولات در سودان را مثبت ارزیابی کرد و گفت که کشور در مرحله کنونی طبق قانون و برنامه پیش خواهد رفت.
وی در خصوص عمر البشیر نیز گفت که وی تحت مراقبت است اما او هرگز به دادگاه کیفری بین‌المللی تحویل داده نخواهد شد.
عُمان به «البشیر» پناهندگی نداد
در همین حال یک روزنامه سودانی به نقل از برخی منابع آگاه فاش کرد که عُمان ابتدا قصد اعطای پناهندگی به «عمر البشیر» رئیس‌جمهور برکنار شده سودان را داشت اما از تصمیم خود منصرف شده است.
این روزنامه سودانی به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که البشیر چهارشنبه شب گذشته قصد فرار از سودان به یک کشور عربی را داشته است.
روزنامه «القدس‌العربی» به نقل از روزنامه سودانی «الراکوبه» نوشت: «البشیر سعی داشت چهارشنبه شب به یک کشور عربی فرار کند اما آن کشور عربی که پیشتر با اعطای پناهندگی به البشیر موافقت کرده بود از تصمیم خود برای میزبانی البشیر منصرف شد و وی نیز چاره‌ای جز ماندن در سودان ندید».
این روزنامه افزود که از پرواز هواپیمایی که قرار بود البشیر را منتقل کند، ممانعت بعمل آمد.
براساس این گزارش، اگرچه این روزنامه سودانی به نام کشور مذکور اشاره‌ای نکرده است اما این روزنامه اخیرا با اشاره تلویحی به «عُمان» نوشته بود: «یک کشور حاشیه خلیج (فارس) پیشنهاد ارسال هواپیمای ویژه برای انتقال البشیر و خانواده وی را داده بود و این هواپیما در فرودگاه خارطوم توقف کرده بود اما آنجا را ترک کرد».
پیش از این برخی رسانه‌ها نیز از تلاش البشیر برای فرار به عربستان سعودی خبر داده بودند.
اختلافات درون ارتش سودان بر سر رهبری مرحله انتقالی
ازسوی دیگر یک عضو مجلس سودان تاکید کرد که شماری از افسران و نظامیان ارتش سودان کودتای نظامی وزیر دفاع را کودتا علیه ملت و نه عمر البشیر می‌دانند.
«ابوالقاسم برطم»، رئیس فراکسیون نیروهای تغییر مجلس سودان، از اختلافات میان رهبران نیروهای مسلح سودان در مورد رهبری مرحله انتقالی در کشور، پس از برکناری عمر البشیر از قدرت، خبر داد.
برطم با بیان اینکه اختلافات میان رهبران ارتش سودان بر سر مرحله انتقالی طی ساعات آتی علنی خواهد شد، گفت: این اختلافات چیز تازه‌ای نیست و از ششم آوریل هنگامی که شماری از افسران و نظامیان در کنار تظاهرات کنندگان خواهان تغییر واقعی بودند، شروع شد.
او اشاره کرد که ارتش با البشیر معامله کرده است تا او را از قدرت برکنار کند بدون اینکه پاسخگو باشد یا برای محاکمه به دادگاه تحویل داده شود، که این موضوع در بیانیه عوض بن عوف، وزیر دفاع که در آن اشاره‌ای به سرنوشت البشیر نشده بود، مشخص است و محل اختفای رئیس‌جمهور هم شناخته نشده است.
عضو مجلس سودان با بیان اینکه ارتش کشورش بحران را بازتولید کرده است، گفت: سودانی‌ها به اعتراضات خیابانی تا تحقق همه اهداف واقعی خود ادامه می‌دهند.
برطم در واکنش به تصمیم نیروهای مسلح درباره عمل نکردن به قانون اساسی گفت: نیروهای مسلح اجازه معلق نگاه داشتن قانون اساسی یا انحلال مجلس را ندارند جز در وضعیت فروپاشی سیاسی که امنیت کشور تهدید می‌شود.
واکنش‌ها به کودتای نظامی در سودان
کودتای سودان با واکنش‌های مختلف ازسوی سازمان ملل و کشورهای جهان مواجه شد و در این میان آمریکا و اروپایی‌ها خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات این کشور شدند.
در واکنش به کودتای نظامی در سودان، شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست آمریکا و پنج کشور عضو اتحادیه اروپا روز گذشته جهت بررسی تحولات سودان تشکیل جلسه داد.
"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار حفظ آرامش و خویشتنداری در سودان شده است.
در همین حال؛ انجمن شاغلان سودان یکی از تشکل‌های مخالف "عمر البشیر" اعلام کرد آنچه در این کشور رخ داده کودتایی جدید برای برهم زدن اوضاع است و این انجمن همچنان به مبارزه و برگزاری اعتراضات فراگیر ادامه می‌دهد.
"فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پنجشنبه شب در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر ناتوانی شورای نظامی سودان برای تحقق خواسته‌های مردم، خواستار واگذاری قدرت به حکومتی مردمی شد.
سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای از تصمیمات اتخاذ شده در سودان ابراز نگرانی کرد.
در این میان موسی فکی محمد رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا پنجشنبه شب در واکنش به شروع به کار شورای نظامی انتقالی سودان و برکناری "عمر البشیر" گفت: سلطه نظامی بر سودان نمی‌تواند پاسخ مناسبی به چالش‌های این کشور باشد.
"موسی فکی محمد" از تمامی طرف‌های سودانی خواست برای پاسخگویی به تمامی چشم اندازهای مردم سودان گفت وگو جامع را برگزینند.
دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) نیز در بیانیه‌ای از مقامات سودانی خواست که "عمر البشیر" رئیس‌جمهور برکنارشده این کشور را به این دیوان تحویل بدهند.
سایر اخبار این روزنامه
صادرات نفت ایران به سطح پیش از تحریم‌ها نزدیک شد با شرکت در تظاهرات ضد استکباری علیه اقدام ننگین رئیس‌جمهور آمریکا راهپیمایی سراسری در حمایت از سپاه و محکومیت توطئه آمریکا مردم سودان: همدستی ارتش با عمر البشیر برای حفظ حکومت نظامیان است انفجار در بازار کویته پاکستان با 46 نفر کشته و مجروح اتحادیه اروپا با تمدید 6 ماهه مهلت «برگزیت» موافقت کرد اسقف بیت‌المقدس:عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل برای نابودی فلسطین است در این دام نیافتید مصر از ائتلاف ضد ایرانی به سرکردگی آمریکا انصراف داد حضور مردم از نقاط مختلف کشور در خوزستان برای مهار سیل سودان، باز هم حکومت نظامیان! در جلساتی جداگانه و در حضور دکتر روحانی؛ عملکرد سال گذشته و‌ برنامه‌های سال جدید سه دستگاه دولتی بررسی شد معاون امور مجلس رئیس‌جمهور: دولت در هر شرایطی در کنار مردم خواهد بود آغاز ثبت‌نام نهادها در نمایشگاه کتاب تهران جهرمی خبر داد همکاری کمیسیون اتحادیه اروپا برای پایش مناطق سیل‌زده ایران