آمدن«خان» با عبور از موانع

حمله تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که بیست و چهارم بهمن 97 در محدوده چانعلی جاده خاش-زاهدان اتفاق افتاد و منجر به شهادت 28 نفر از پاسداران شد، تأثیر بسزایی در روابط دوجانبه ایران و پاکستان داشت. تهران در واکنشی شدید به اسلام‌آباد معترض شد و پاکستان را محل اختفا و فعالیت گروه‌های تروریستی توصیف کرد. پاکستان اما در پاسخ به واکنش تند ایران، خود را از اتهامات وارد شده مبرا دانست و از همکاری برای یافتن تروریست‌ها سخن گفت. یک ماه بعد نخست‌وزیر پاکستان نامه‌ای محرمانه خطاب به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور کشورمان نوشت و توضیحاتی در خصوص حمله تروریستی به نیروهای مسلح ایران ارائه داد. این نامه در 16 اسفند 97 توسط شیخ رشید احمد، وزیر راه‌آهن پاکستان، تسلیم علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل شد. همچنین وزیر راه‌آهن پاکستان در این سفر قول داد که از مرزها حفاظت بیشتری انجام دهند. دو روز بعد حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در تماسی تلفنی با نخست وزیر پاکستان براهمیت حفظ روابط تاریخی و دوجانبه تهران و اسلام‌آباد تأکید کرد و خواستار همکاری پاکستان برای نابودی تروریست‌ها شد. عمران خان نیز در پاسخ اطمینان داد که ارتش و دولت پاکستان تمام تلاش خود را برای از بین بردن تروریست‌ها به ‌کار خواهند گرفت و اجازه نخواهند داد این تروریست‌ها از خاک این کشور علیه همسایگان و به‌ویژه مردم ایران استفاده کنند. مجموعه این رویدادها نشان می‌داد که پاکستان مصمم به حفظ روابط دوستانه با ایران است.
عمران‌خان به ایران سفر می‌کند
پس از تنش‌هایی که میان اسلام‌آباد و تهران و دهلی‌نو ایجاد شد، نخست‌وزیر پاکستان تلاش داشت که به اصلاح روابط با دو کشور همسایه خود بپردازد. در همین راستا او در پی برنامه‌ریزی برای سفر به ایران و هند بود. روزنامه اکسپرس تریبون در این خصوص نوشت: «نه تنها از زمان وقوع حملات تروریستی در ایران و کشمیر، بلکه از زمان آغاز نخست‌وزیری، عمران‌خان در پی سفر به تهران بود. با این حال تاکنون انجام چنین سفری میسر نشده بود». سرانجام روز پنجشنبه 22 فروردین 98 محمد فیصل، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان از قطعی شدن سفر نخست ‌وزیر این کشور به ایران خبر داد. وی تصریح کرد: «عمران‌خان اول اردیبهشت عازم سفری دو روزه به تهران می‌شود.» گفتنی است در این سفر وزیر امورخارجه، وزیر اقتصاد، وزیر محیط زیست و همین طور «زلفی بخاری» مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور پاکستانی‌های مقیم خارج از کشور عمران‌خان را همراهی خواهند کرد.
محور اصلی مذاکرات


روزنامه اردو زبان «نوای وقت» در خصوص دلایل سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران نوشت: «منابع خبری ما از درون دولت دو مساله اصلاح روابط دوجانبه تهران و اسلام‌آباد و همچنین مساله نقش دو کشور در مذاکرات صلح افغانستان را از جمله محورهای مذاکرات نخست‌وزیر پاکستان و رئیس‌جمهور ایران عنوان می‌کنند. همکاری‌های اقتصادی دوجانبه نیز از دیگر محورهای این گفت‌وگوها خواهد بود». لازم به ذکر است ایران و پاکستان به دلیل دارا بودن مرزهای گسترده با افغانستان، تأثیرپذیری زیادی از ناامنی در افغانستان دارند و به همین دلیل تلاش خواهند کرد تا برای بهبود وضعیت امنیتی این کشور همسایه همکاری کنند.