نعمت احمدی در گفت‌وگو با «ابتکار»: آمریکا حق ندارد ایران را تروریست معرفی کند

الهام برخوردار
اقدام اخیر دولت آمریکا علیه ایران را می‌توان ادامه سیاست‌های بی‌ثبات‌سازی این کشور در منطقه تلقی کرد؛ سیاست‌هایی که بیشتر در راستای خشنودسازی متحدان خود در منطقه از جمله اسرائیل و عربستان است. درواقع تروریستی اعلام‌کردن یک نهاد نظامی که در قانون اساسی یک کشور جای دارد و یکی از بازوهای حاکمیتی یک دولت- ملت است، یک اقدام مقابله‌ای خصومت‌آمیز پیش از جنگ است. تصمیم جدید آمریکا درحالی انجام شد که برخی سناتور‌های این کشور به دنبال تصویب طرحی برای جلوگیری از اقدام نظامی واشنگتن علیه ایران هستند. به گفته کارشناسان خیلی بعید به نظر می‌رسد کنگره با این اقدام و دستور ترامپ همراهی کند، چون اگر این مسئله با حمایت کنگره به صورت یک قانون درآید، دست دولت‌های بعدی را برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران خواهد بست و این چیزی نیست که ساختار سیاسی واشنگتن به دنبال آن باشد.
کارشناسان همچنان مشغول تحلیل ابعاد تصمیم خصمانه اخیر دولتمردان آمریکایی هستند. روزنامه «ابتکار» در گزارش روز چهارشنبه هفته گذشته (20 /1/98) در گفت‌وگو با کارشناس حقوق بین‌الملل ابعاد بین‌المللی این تصمیم خصمانه را بررسی کرد. در ادامه نعمت احمدی حقوقدان و استاد دانشگاه حالا از پیامدهای این تصمیم برای ایران و واکنش ایران در برابر چنین تصمیمی می‌گوید.
هیچ دولتی نمی‌تواند دولت دیگر را تروریست معرفی کند


این استاد دانشگاه با بیان اینکه سپاه نهادی است که جزو حاکمیت کشور ما محسوب می‌شود، بیان می‌کند: در حال حاضر این بیانیه آمریکا درواقع متوجه کشور ایران است نه یک نهاد خاص. هیچ دولتی نمی‌تواند دولت دیگر را به عنوان تروریست معرفی کند. اقدامی که دولت آمریکا انجام داده است درواقع کشور ایران را به عنوان یک تروریست معرفی کرده است. چون سپاه یک سازمان مستقل نیست و با توجه به قانون اساسی بخش نظامی کشور ما محسوب می‌شود و جزئی از حاکمیت کشور است.
نعمت احمدی در پاسخ به این سوال که دولت دونالد ترامپ با توجه به این اقدام ‌چه منطق یا سناریویی را دنبال می‌کند، می‌گوید: اگر یک کشوری بخواهد به یک کشور دیگر به هر بهانه‌ای حمله کند، باید مجوز حمله را از شورای امنیت سازمان ملل بگیرد. درگذشته قانونی در کنگره آمریکا تصویب شد که به رئیس‌جمهوری کشورش اجازه می‌داد که به گروه‌های تروریستی بدون اجازه کنگره حمله کنند. یعنی درواقع اگر دولت آمریکا می‌خواست به یک کشور حمله کند ابتدا باید کنگره این اجازه را صادر کند. اما در قانون جدید آمریکا آمده است که اگر دولت این کشور تشخیص داد که یک گروه رسما تروریست است، دیگر نیازی به اجازه کنگره برای لشکرکشی نیست. اینها می‌گویند ما به یک گروه تروریستی حمله می‌کنیم نه یک کشور.
آمریکا به دنبال فشار بیشتر بر ایران است
وی می‌افزاید: سپاه پاسداران دارای جایگاه و قداست ویژه‌ای در کشور جمهوری اسلامی ایران است و برابر با قانون اساسی بخشی از حاکمیت کشور محسوب می‌شود. اما باید توجه داشت که آمریکا نیز به هیچ وجه نمی‌خواهد برای خودش هزینه ایجاد کند و وارد حمله نظامی شود. به نظر می‌رسد بیشتر به دنبال کاهش قدرت ایران در منطقه و امتیاز دادن به متحدان خود است. زمانی که آمریکا بیانیه تروریستی خواندن سپاه را اعلام کرد، نتانیاهو در توئیتی ضمن تشکر از ترامپ نوشت: تشکر می‌کنم که به یکی دیگر از برنامه‌های من عمل کردی. اگر توجه کنیم اینها دقیقا روز پاسدار دست به چنین اقدام خصمانه‌ای زدند درواقع آنها در تلاش هستند روحیه ایران را تضعیف کنند و جوی خصمانه علیه ایران ایجاد کنند. پس در نتیجه ما نیز نباید با تندروی زمینه چنین جوی را علیه خود فراهم کنیم. هر چند ما هم توان و هم قدرت داریم اما نباید با حرکت‌ها و رفتارهای تندرو بهانه به دست دشمن بدهیم.
وی در ادامه تصریح می‌کند: ما می‌توانیم به شورای امنیت مراجعه کنیم از این بابت که سپاه ما جزو حاکمیت ماست و دولت آمریکا حق ندارد دولت دیگر را تروریسم بداند. ایران عضو سازمان بین‌الملل است و دارای جایگاه قانونی و بین‌المللی است. ما همچنین در داخل نیز باید جلوی رفتارهای تند در مقابله با این اقدام را بگیریم. هیچ‌‌گاه یک کشور با اقدامات تندروانه موفق نبوده و به نتیجه نرسیده است.
احمدی در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور افراد تندرویی مانند جان بولتون و مایک پمپئو‌ در دولت آمریکا تا چه اندازه احتمال تنش نظامی بین دو کشور وجود دارد، می‌گوید: با توجه به قوانین داخلی آمریکا که مصوب کردند که رئیس‌جمهوری اگر بخواهد به گروه‌های تروریستی حمله کند نیازی به اجازه کنگره ندارد، احتمال حمله هم می‌تواند وجود داشته باشد. اما با توجه به اینکه ایران کشور ضعیفی نیست و در منطقه دارای قدرت است و همچنین حاکمیت ما را نشانه رفته است، این احتمال خیلی ضعیف و دور از ذهن به نظر می‌رسد.
به گفته برخی کارشناسان اگر آمریکایی‌ها حساب ‌نشده این کار را انجام داده باشند، به‌سوی یک رویارویی نظامی گام برداشته‌اند. اما حالت دیگری هم وجود دارد و آن فشار حداکثری برای کشاندن ایران به پای میز مذاکرده است چراکه امید بیشتری به کارکرد تحریم‌هایی که انجام داده‌اند، ندارند. نعمت احمدی نیز با تایید این سخن می‌گوید: به نظر می‌رسد ترامپ خیلی از تحریم‌های ایران رضایت نداشته است و درواقع با این اقدام می‌خواهد فشار بیشتری به کشور ما وارد کند. بهترین روش و رویارویی با هر مسئله در ابتدا گفت‌وگو و مذاکره است. پس تا زمانی که به قول معروف زبان خوب کار می‌کند نیازی به استفاده از اسلحه نیست. اگر توجه داشته باشید 6 قطعنامه علیه ایران صادر شد. ما حدود 22 ماه گفت‌وگو و مذاکره کردیم که نتیجه آن لغو آن قطعنامه‌ها بود.
سایر اخبار این روزنامه
خانه مادری هوشنگ ابتهاج صبح روز گذشته تخریب شد سایه «سایه» بر سر خانه مادری محمدعلی وکیلی تولدِ عنصرهمدلی وهمبستگی «ابتکار» از پیامدهای ممنوعیت‌های فراوان صادراتی گزارش می‌دهد بازارهایی که از دست می‌روند بیماری‌های مناطق سیل‌زده و راهکارهای پیشگیری، تشخیص و درمان آ‌ن‌ها مرور شد سیل در کمین سلامتی بیماری‌های مناطق سیل‌زده و راهکارهای پیشگیری، تشخیص و درمان آ‌ن‌ها مرور شد سیل در کمین سلامتی نمایشگاه بین‌المللی کتاب با وجود مشکلات بسیار به پیشواز سی‌و‌دومین دوره می‌رود دو با مانع کتاب «ابتکار» از مصوبه انتخاباتی مجلس و حذف برابری یک دوره نمایندگی با یک مقطع تحصیلی گزارش می‌دهد ارتش سودان بامداد پنجشنبه عمر البشیر رئیس‌جمهوری این کشور را از قدرت برکنار کرد آوار خشم مردم بر سر عمر البشیر معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: دولت در هر شرایطی در کنار مردم خواهد بود نعمت احمدی در گفت‌وگو با «ابتکار»: آمریکا حق ندارد ایران را تروریست معرفی کند فرمانده نیروی زمینی ارتش: آمریکا امنیت نیروهای خود را در اقصی‌نقاط دنیا به خطر انداخت فرمانده نیروی زمینی ارتش: آمریکا امنیت نیروهای خود را در اقصی‌نقاط دنیا به خطر انداخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: لایروبی آب‏بندان‌های گیلان، خطر بروز سیل در این استان را کاهش داد اصول فنی و راهکارهای هدایت سیلاب