شکار افشاگر بزرگ



گروه جهان: افشاگر اسرار امنیت ملی امریکا، 6 سال و 9 ماه و 24 روز پس از زندگی در زندان انتخابی خوش‎آب و رنگ خود، در حالی که کتاب «تاریخ امنیت ملی امریکا» را در دست داشت، کشان‌کشان توسط 5مرد از ساختمان سفارت اکوادور در لندن بیرون کشیده شد تا فصل جدیدی در پرونده ویکی‎لیکس گشوده شود.
روز پنجشنبه رسانه‎های انگلیسی بدون توجه به ادامه ماجراهای برگزیت و مهلت 6 ماهه بروکسل به لندن برای خروج از اتحادیه اروپا، تیتر نخست خود را به دستگیری جولیان آسانژ اختصاص دادند. به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، جولیان آسانژ 47 ساله، 2هزار و 487 روز پس از پناهندگی در سفارت اکوادور بازداشت و بلافاصله در دادگاهی در لندن حاضر شد تا تفهیم اتهام شود. او برعکس زمانی که دستگیر شد، خونسرد به نظر می‎رسید و برای خبرنگاران نیز انگشت خود را به نشانه پیروزی بالا آورد. اما قاضی دادگاه با توصیف آسانژ به‌عنوان فردی که خودخواه است و تنها به منافع خودش فکر می‎کند، وی را به‌دلیل خودداری از حضور در دادگاه در شش سال گذشته، مجرم شناخت. بنا بر این گزارش، پلیس بریتانیا اعلام کرده، بازداشت آسانژ به درخواست امریکا که خواهان استرداد مؤسس ویکی‎لیکس است، انجام شده است. احتمالاً این دادگاه او را به تحمل 12 ماه زندان در انگلیس محکوم خواهد کرد. این در حالی است که یکی از زنانی که آسانژ را در سال 2010 متهم به تجاوز به خود کرده بود، خواستار بازگشایی آن پرونده شده‎است.


کریستین هراسنسون، سردبیر ویکی‌لیکس نیز با حضور در مقابل ساختمان دادگاه در لندن به خبرنگاران گفت که امروز «روزی سیاه» برای روزنامه‌نگاری است. جنیفر رابینسون، وکیل مدافع آسانژ هم گفت که با درخواست استرداد امریکا مبارزه خواهند کرد.
    امریکا در انتظار استرداد آسانژ
دستگیری آسانژ در انگلیس تهدیدی جدی برای او محسوب نمی‎شود و در واقع وی نگران آن است که دولت انگلیس او را تحویل دولت امریکا دهد. جایی که بسیاری از سیاستمداران مدت‎ها است، انتظار بازگشت او را می‎کشند و اکنون از بازداشت او خوشحال هستند. دولت امریکا سال‎ها است که آسانژ را به‌دلیل افشاگری‎هایی که از سال 2006 داشته و بویژه افشاگری‎های سال 2010 او درباره مسائل امنیتی امریکا همچون عملیات نظامی امریکا در افغانستان و عراق و شرایط اردوگاه گوانتانامو متهم به خیانت کرده‎است و برخی معتقدند در امریکا مجازات مرگ در انتظار آسانژ است. پیش‎درآمد چنین مجازات سنگینی روز پنجشنبه رقم خورد. به گزارش «اسپوتنیک»، وزارت دادگستری امریکا روز پنجشنبه، همزمان با دستگیری و حضور آسانژ در دادگاه، بیانیه‎ای منتشر و در آن اعلام کرد، جولیان آسانژ را به‌دلیل انتشار مقاله «توافق با هدف هک کامپیوتری» مجرم شناخته و به 5 سال زندان محکوم شده است. بنا به اعلام وزارت دادگستری امریکا جولیان آسانژ همچنین برای «سرقت» اطلاعات طبقه‌بندی شده با چلسی منینگ «همدست» بوده است. علاوه بر این امریکا اعلام کرده، روز دوم ماه مه (12 اردیبهشت) جلسات دادگاه خود در ارتباط با آسانژ را به‌صورت اینترنتی برگزار می‎کند و متهم موظف است، به‌صورت اینترنتی در این دادگاه حاضر شود. با این حال امریکا هنوز به طور رسمی خواهان استرداد آسانژ نشده است. آسانژ اطلاعات سال ۲۰۱۰ را با همکاری چلسی منینگ که یکی از کارمندان سازمان امنیت ملی امریکا بود، به دست آورد. منینگ در سال ۲۰۱۳ به جرم این کار به ۳۵ سال حبس محکوم شد. اما باراک اوباما در آخرین روزهای کارش به‌عنوان رئیس جمهوری امریکا دستور آزادی او را صادر کرد.
   چرا اکوادور آسانژ را تحویل داد
به‌گزارش سایت خبری تحلیلی امریکایی «دیلی بیست»، دستگیری آسانژ، پس از اختلافات سال‎های اخیر او با مقامات اکوادوری رخ داد. جولیان آسانژ ماه ژوئن سال 2012 به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. دلیل پناهندگی او این بود که بشدت بابت دستگیری از سوی انگلیس نگران شده بود. زیرا مقامات قضایی انگلیس از ماه اوت سال 2010 به درخواست سوئد که خواهان بازداشت وی به‌دلیل اتهام سوء‌استفاده جنسی از دو زن در این کشور شده بودند، حکم دستگیری او را صادر کرده بودند.
اما طی یک سال اخیر دو طرف دچار برخی اختلافات جدی با یکدیگر شدند. تا جایی که سفارت اکوادور که طی این سال‎ها تحت فشار امریکا برای تحویل آسانژ قرار داشت، چندین ماه اینترنت آسانژ را قطع کرد و در نهایت نیز پاییز سال گذشته بدون مشورت با آسانژ، پروتکل جدیدی را درباره پناهندگی وی تهیه کرد که بر مبنای آن، مؤسس سایت افشاگر ویکی لیکس موظف می‎شد هزینه‎های درمانی، مکالمات تلفنی و نگهداری گربه‎اش را پرداخت کند. علاوه بر آن آسانژ باید ملاقات‎های خود را کاهش می‎داد وحق اظهار نظر درباره مسائل سیاسی را نداشت. آسانژ پس از فشارهای روز افزون سفارت اکوادور اقدام به طرح شکایت رسمی از سفارت اکوادور کرد و مدعی شد، شرایط او در این سفارتخانه غیرانسانی است. در نهایت روز پنجشنبه پس از آنکه اکوادور مصونیت قضایی آسانژ را لغو کرد و درهای سفارتخانه خود در لندن را به روی پلیس بریتانیا گشود، «لنین مورنو»، رئیس‎جمهوری اکوادور تأکید کرد که: «صبوری اکوادور در برابر بدخلقی‎ها و مداخله‎های آسانژ در امور سایر کشورها به پایان رسیده بود.» با این حال مورنو اعلام کرده، انگلیس حق ندارد آسانژ را تحویل امریکا دهد. زیرا خطر مرگ جان او را در امریکا تهدید می‎کند.
    واکنش‎ها به دستگیری آسانژ
حامیان آسانژ که معتقدند، اقدامات و افشاگری‎های او از فساد قدرتمندان باعث اهمیت یافتن شفافیت سیاسی در جهان شده‎است، در لندن حمایت خود را از او با حضور خود مقابل سفارت اکوادور و دادگاهی که محل حضور آسانژ در آن بود، اعلام کردند. در استرالیا نیز تظاهراتی در حمایت از آسانژ که استرالیایی الاصل است، برگزار شد و اتحادیه روزنامه نگاران این کشور حمایت خود را از او اعلام کرد. بجز این ادوارد اسنودن یکی از مهم‌ترین افشاگران امریکایی که او نیز همچون آسانژ زندگی در غربت را برگزید و از امریکا به روسیه فرار کرد، در صفحه توئیتر خود به بازداشت آسانژ واکنش نشان داد و آن را «رویارویی دولت بریتانیا و امریکا با تاریخ دانست» و نوشت: «زمان سیاه آزادی رسانه‌ها است.» جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب مخالف دولت انگلیس نیز استرداد آسانژ را به‌دلیل افشاگری‎هایش درباره جنگ عراق اشتباه دانست. روسیه هم در واکنش به بازداشت آسانژ ابراز امیدواری کرد حقوق وی حفظ شود. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه بازداشت آسانژ را «خفه شدن آزادی به دست دموکراسی» توصیف کرد. سخنگوی کمیسیون اروپایی هم اعلام کرد پرونده آسانژ به دقت از نزدیک دنبال می‌شود. رافائل کوره‌آ، رئیس‌جمهوری پیشین اکوادور که در زمامداری او به آسانژ پناهندگی اعطا شده بود، بازداشت او را محکوم کرده و رئیس‌جمهوری کنونی اکوادور را به خیانت متهم کرد.
اما در مقابل بسیاری از سیاستمداران انگلیسی و امریکایی از بازداشت آسانژ ابراز خوشحالی کردند. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا بازداشت جولیان آسانژ را نشان دهنده آن دانست که: «در بریتانیا هیچ‌کس فراتر از قانون نیست.» جرمی هانت، وزیر خارجه این کشور هم اعلام کرد که بازداشت آسانژ «نتیجه سال‌ها مذاکرات دیپلماتیک دقیق» بوده است.» هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق امریکا هم از بازداشت جولیان آسانژ استقبال کرد. در مقابل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده که در دوران تبلیغات انتخاباتی در سال ۲۰۱۶ حامی پروپاقرص وب‌سایت ویکی لیکس بود در تازه‌ترین واکنش‌ها به بازداشت جولیان آسانژ در کاخ سفید اعلام کرد که «چیزی در این باره نمی‌داند.» او گفت: «ویکی لیکس مسأله من نیست.»

نمایه‎ای از مهم‌ترین افشاگری‎های آسانژ در ویکی‎لیکس

اسناد ۲۰۰۸–۲۰۰۶ / افشای روش و دستورالعمل کار سربازان ارتش امریکا در بازداشتگاه گوانتانامو/ افشاگری درباره ایمیل‌های سارا پیلین یکی از نامزدهای انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه در سال 2008.
اسناد ۲۰۰۹ / افشای ۸۶ مکالمه تلفنی ضبط شده از سیاستمداران و بازرگانان پرویی در گیر در رسوایی نفت پرو / افشای مجموعه اسناد متعلق به بانک بارکلیز/ افشای سانحه اتمی در تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران در اثر کرم رایانه‌ای استاکس‌نت / افشای ۵۷۰ هزار پیامک تلفنی در روز حملات ۱۱ سپتامبر.
اسناد ۲۰۱۰ / افشای مدارک محرمانه ۳۲ برگی ضدجاسوسی سال ۲۰۰۸ وزارت دفاع امریکا / انتشار یک ویدئوی سرّی که گروهی از خبرنگاران رویترز را نشان می‌داد که زیر رگبار گلوله بالگرد ارتش امریکا قرار می‌گیرند و کشته می‌شوند/ انتشار 92 هزارمدرک از کشتارهای امریکا در جنگ افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۹–۲۰۰۴ / افشای 400 هزار سند مربوط به جنگ امریکا در عراق و وجود شکنجه در کمپ‌های زندانیان ارتش امریکا در این کشور.
اسناد ۲۰۱۵–۲۰۱۱/  نشت فایل‌های خلیج گوانتانامو/ نشت فایل‌های اطلاعات جهانی/ انتشار بیش از ۵ میلیون ایمیل از «گلوبال اینتلیجنس» استراتفور در ۲۰۱۳–۲۰۱۲ / انتشار ۱٫۷ میلیون سند دیپلماتیک و اطلاعاتی سال‌های ۱۹۷۰/ افشای کابل‌های عربستان سعودی حاوی بیش از نیم میلیون کابل و دیگر مدارک مکالمات وزارت خارجه عربستان / افشای جاسوسی امریکا از ۲۹ عضو دولت برزیل/ افشای جاسوسی امریکا از دولت ژاپن و شرکت‌های بزرگ نظیر میتسویی و میتسوبیشی.