عدم تصویب FATF بازی در زمین آمریکاست!

سرویس سیاسی-این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «آیا عدم تصویب لوایح همان بازی‌ای نیست که آمریکایی‌ها آن را طراحی کرده‌اند؟».همدلی در ادامه تاکید کرد:«شکی نیست که «برجام» تنها حلقه اتصال سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران با جامعه جهانی بر محوریت مذاکره و گفت‌وگو است و بیرون آمدن از آن توسط جمهوری اسلامی و یا هر سیاستی که آن را نقض کند، نقش مذاکره با اروپا را کمرنگ یا حتی از بین خواهد برد و آنگاه کشورهای اروپایی نیز ممکن است برخلاف میل باطنی خود، ناچار شوند با سیاست‌های کاخ سفید همراهی کنند.»
هرگاه ایران در مقابل سلطه‌گری و خوی ‌استکباری آمریکا، از موضع قدرت و عزت، اقدام متقابل انجام می‌دهد، طیف مدعی اصلاحات فریاد وامصیبتا سر داده و نسخه ذلت و حقارت می‌پیچد.
آمریکا در اقدامی غیرقانونی و گستاخانه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. به عبارت دیگر، دولت آمریکا با قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی، موسوم به FTO، به طور شفاف منظور خود از گروه‌های تروریستی را نشان داد. یکی از کارویژه‌های اصلی FATF نیز اجرای لیست تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا است. بنابراین اگر آمریکا سپاه پاسداران را تروریستی بداند، ایران نیز در پذیرش لوایحFATF باید تعریف آمریکا را ملاک قرار دهد.
با توجه به موارد مذکور، تکلیف کار بیش از پیش مشخص است و آن چیزی نیست جز رد لوایح مرتبط با FATF و عدم پیوستن به این سازمان مافیایی.


برخورد سیاسی با FATF‌ اشتباه استراتژیک!
روزنامه ایران ارگان دولت نیز روز پنجشنبه در گزارشی با اشاره به عدم بررسی لوایح FATF در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 98 برگزار شد. جلسه‌ای که خیلی‌ها منتظر خروجی آن درباره لوایح پالرمو و CFT بودند. علی‌الخصوص بعد از قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی توسط دولت آمریکا که باعث شده بود برخی در ایران تحت تأثیر آن تصویب نهایی لوایح FATF را منتفی بدانند.»
این روزنامه در ادامه نوشت: «حشمت الله فلاحت‌پیشه، رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد که «تکلیف پالرمو و CFT باید در فضای آرام و تخصصی تعیین شود.» او با تأکید بر «لزوم پرهیز از برخورد سیاسی» با این موضوع گفته که «فضای منفی داخلی نسبت به پالرمو وCFT ناشی از اقدامات آمریکا است.» فلاحت پیشه تأکید کرده است که «دامن زدن به فضاهای منفی علیه این لوایح و برخورد سیاسی با موضوع در شرایط کنونی به مصلحت کشور نیست، جمهوری اسلامی از دیرباز در صف مقدم مبارزه با تروریسم بوده بنابراین باید اجازه دهیم تا در فضای آرام و تخصصی در مورد این لوایح تصمیم‌گیری شود.» در همین حال علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس هم در گفت‌و‌گو با «ایران» عدم تصویب کنوانسیون‌های پالرمو و وCFT را تحت تأثیر فضای روانی اقدام اخیر آمریکا یک‌اشتباه استراتژیک خواند و گفت: «این کار نه تنها دادن پاسخ به آمریکا نیست بلکه می‌تواند برای دولت این کشور به مثابه سندی در تأیید مواضع نابه‌جا و دروغینش علیه جمهوری اسلامی مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.» او معتقد است: «در شرایطی که آمریکا در پی تنگ کردن حلقه فشار خود بر ایران است، ما نباید در داخل با اقداماتی احساسی راه را برای موفقیت آمریکا در این مسیر هموار کنیم.»
گفتنی است در شرایط کنونی مقاومت قاطع در برابر تهدید‌ها و بدعهدی‌های غرب، یا بزرگ‌نمایی احتمال جنگ و سپس جنگ هراسی و جنگ‌گریزی و گرفتن نتایج تسلیم طلبانه در تعاملات دیپلماتیک از این فضا سازی، آزمون دیگری برای تمام طیف‌ها و مدیران است.
سیل را سیاسی نکنیم!
وزیر راه دولت اصلاحات در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت : «در ایران سیاسی کردن صحنه مدیریت بحران مخاطراتی دوچندان نسبت به بسیاری از کشورها دارد. چرا که ما به گواه بسیاری از ناظران و حتی به اعتراف مسئولین رسمی کشور در وضعیت مساعدی از نظر سرمایه اجتماعی قرار نداریم و فشارهای مختلف خارجی و پیامدهای اقتصادی آن در داخل نیز باعث افزایش سرعت فرسایش سرمایه اجتماعی ما شده است. سیاسی شدن صحنه مدیریت بحران سیل اخیر با توجه به تأثیر نامطلوبی که در زمینه کاهش کیفیت خدمات رسانی به سیل‌زدگان، بالا بردن میزان فوت وقت در این زمینه و زمینه‌سازی برای افزایش شکاف‌های اجتماعی در میانه بحران سیل دارد قطعاً آثار نامطلوب زیادی در حوزه اجتماعی در پی خواهد داشت.»
در اینکه چنین رفتاری از جانب هر فرد یا گروه و جریان سیاسی که باشد به شدت مذموم و غیر قابل پذیرش است تردیدی وجود ندارد اما نگاهی به رفتار و عملکرد جریان مدعی اعتدال – اصلاحات در زمان وقوع بحران نشان می‌دهد که اتفاقا این جریان استاد ماهگیری سیاسی در هنگامه بحران هستند. به عنوان نمونه این جریان در زمان حادثه دلخراش پلاسکو با سیاسی کردن فضا و با روش پروپاگاندای رسانه‌ای ، بدون توجه به بررسی‌های کارشناسی یا قوانین مربوط به ایمنی کار، شهرداری تهران که در صدر آن محمدباقر قالیباف قرار داشت و احتمال می‌رفت رقیب انتخاباتی کاندیدای نزدیک به آنان باشد را تخریب و مقصر اصلی ماجرا جلوه می‌داند. جالب آنکه روزنامه ایران نیز در آن مقطع پرچمدار روزنامه‌های زنجیره‌ای در سیاه‌نمایی علیه مدیریت شهری و تخریب قالیباف شهردار تهران بود.  یا در ماجرای زلزله جانسوز کرمانشاه در حالی که همه مردم ایران دلواپس جان و مال هموطنان خود بودند و نیروهای مسلح و دستگاه‌های امدادی با تمام قوا راهی کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده شدند، برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب تمرکز خود را بر تخریب واحدهای مسکن مهر در چند شهر زلزله‌زده قرار دادند تا بدین وسیله دولت احمدی‌نژاد را مقصر نشان دهند.
دم خروس حامیان FATF بیرون زد
روزنامه سازندگی دیروز گفت‌وگوی کوتاهی را با لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور با تیتر «اقدام آمریکا و دو لایحه FATF ربطی به هم ندارند» منتشر کرد. وی گفته است: «نباید بین اقدام آمریکا در قبال سپاه پاسداران [و تصویب سی اف تی و پالرمو] اختلاط صورت بگیرد زیرا این موضوع کاملا قابل تفکیک است و معیارهای آمریکا نه در گذشته و نه اکنون معیار نبوده و به رسمیت جهانی نیز شناخته نمی‌شود.»
اگر رسمیت جهانی برایتان ملاک است، چرا قبل از آنکه آمریکا رسما نام سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد، در پاسخ به منتقدان تصویب سی اف تی و پالرمو می‌گفتید سپاه در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا نیست؟ آن زمان معیارهای آمریکا رسمیت جهانی داشت؟! گذشته از اینها، معاون حقوقی رئیس‌جمهور نمی‌دانند رئیس‌FATF مارشال بیلینگزلی دستیار بخش تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا است؟