ساز ناکوک موتلفه با شورای وحدت اصولگرایان

آرمان- سارا ابراهیمی: حزب موتلفه اسلامی چندی است که فعالیت انتخاباتی را در دستور کار خود قرار داده است. حمید‌رضا ترقی از اعضای شورای مرکزی حزب تاکید کرده است: «ستاد انتخابات حزب موتلفه در سال گذشته تشکیل شده و جلسات این ستاد به صورت مرتب برگزار می‌شود، ولی نیازی ندیدیم که این فعالیت‌ها را رسانه‌ای کنیم. » موتلفه در انتخابات سال96 اصرار داشت که به عنوان یک حزب قدیمی و سابقه‌دار راه خود را برود و حاضر نشد تحت لوای تشکل نوپای جمنا حرکت کند. حتی وقتی اکثر اصولگرایان بر سر گزینه کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی به توافق رسیدند با استناد بر اینکه ائتلافی با جمنا ندارد، سیدمصطفی میرسلیم را به عنوان کاندیدا وارد عرصه رقابت کرد. اکنون نیز از اظهارات اعضا و عملکرد حزب می‌توان به این مساله پی برد که در این دوره هم سودای سردمداری و استقلال از همکیشان خود در اردوگاه اصولگرایی را دارد. پس از تشکیل شورای وحدت اصولگرایان در این جرگه قرار نگرفت و به تجهیز ستاد‌های انتخابات خود مشغول شد.
شورای وحدت از کجا آمده؟!
اکنون هم اسدا... بادامچیان درپاسخ به سوال «برنا» درباره شورای وحدت اصولگرایان می‌گوید «اصلا شورای وحدت از کجا آمده و چه کسی تشکیل داده است؟ ان‌شاءا... هر زمان در این مورد خبری روشن اعلام و در نهایت رسمی شد، بنده نیز اظهارنظر می‌کنم». این در حالی است که تصور می‌رفت اصولگرایان با تشکیل شورای وحدت درصدد باشند تا بر اختلافات درونی فائق آمده و سازوکارجدیدی را برای قصه وحدت درون تشکیلاتی خود کلید بزنند و در انتخابات98 حمایت همه احزاب و تشکل‌ها را به همراه داشته باشند و با محوریت آن حرکت کنند. البته این روند دور از ذهن نیست لذا در دور گذشته هم با اینکه جامعه روحانیت به نقش محوریت خود در انتخابات تاکید کرد، اما دیدیم که دبیرکل آن به جمنا پیوست و جامعه روحانیت مبارز به انزوا رفت و یا محمدباقر قالیباف که خود از حامیان جبهه پیروان بود در پایان‌ساز دیگری کوک کرده، از اصولگرایان سنتی عبور کرد و نو اصولگرایی را پی گرفت. او شکست اصولگرایان در انتخابات را نتیجه روش‌های منسوخ آنها دانست و در نامه‌ای تاکید کرد: «به این باور رسیدم که «تغییر اساسی در نحوه کنش جریان اصولگرایی» یکی از مطالبات اصلی امروز شما جوانان مؤمن و دلسوز انقلاب و کشور است. امروز دیگر روشن است که اصولگرایی باید با حفظ مبانی و ارزش‌های انقلابی جمهوری اسلامی، در نگرش و شیوه سیاست‌ورزی خود متحول شود و با گفتمان و چهره‌هایی نو، حرکت در راستای «نو‌اصولگرایی» را هرچه زودتر آغاز کند. اکنون هم قصه همان است موتلفه چندان همراهی با شورای وحدت ندارد وآن را به رسمیت نمی‌شناسد. تک‌تازی‌ها همچنان در اردوگاه اصولگرایان باقی است و از آن مهم‌تر دیگر شیخوخیت هم در میان آنها حائز اهمیت نیست که اگر بود ریاست حداد عادل بر شورای وحدت موجب خروج برخی افراد نمی‌شد. جلسات شورای وحدت که در سال گذشته با حضور اشخاصی مانند سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، محسن رضایی و علیرضا زاکانی تشکیل شد به صورت محرمانه باقی ماند و چیزی از جلسات به بیرون منعکس نشد. گمانه‌زنی‌ها بر این پایه استوار بود که اصولگرایان درصدد هستند تا پس از تجربه شکست مدل انتخاباتی جمنا که دلخوری و انتقاد فراوانی را از سوی اصولگرایان خارج از جمنا به بار آورد، با ایجاد تشکیلاتی دیگر طیف گسترده‌تری را زیر چتری با سردمداری رئیسی جمع کنند تا از ظرفیت به وجود آمده حول محور رئیسی بهره ببرند. در مهر ماه سال گذشته شورای وحدت اصولگرایان با صدور نامه‌ای آغاز به کار کرد، در نامه خود به دولت اعلام کرد برای حل مشکلات اقتصادی کشور آماده است. اما دیری نپایید که فعالیت‌های این شورا کمرنگ شد و برخی از افراد مانند سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف دیگر در جلسات شورا حضور نیافتند و این از زمانی قوت گرفت که ابراهیم رئیسی به قوه قضائیه رفت و بحث ریاست حداد عادل بر این شورا جدیت بیشتری یافت. شورای وحدت کار خود را با ۲۴ حزب اصولگرا، ۱۸ تشکل عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه ایستادگی، جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان، جبهه پایداری و جمعیت پیشرفت و عدالت آغاز کرد اما باز هم در این جمع همه اصولگرایان از جمله موتلفه و پایداری حضور ندارند و وحدت چندان به چشم نمی‌خورد و این در صورتی بود که به گفته مهدی چمران مقرر بود شورایی با حضور همه احزاب همسو تشکیل شود.
جمنا یا شورای وحدت؟


گمانه‌زنی‌ها بر این پایه است که شاید جمنا با تبلیغاتی مضاعف وارد عرصه انتخابات شود و این باعث می‌شود جریان سنتی اصولگرایی که قبلا تحت عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتخابات حضور داشت از سوی اصولگرایان مقداری به حاشیه برود. میرتاج‌الدینی فعال سیاسی اصولگرا درباره جلسات شورای وحدت گفته بود که جلسات ایجاد هماهنگی، میان نیروهای اصولگرا ادامه دارد و هماهنگی بین همه طیف‎ها و تشکل‎های این جریان در حال انجام است. برخی طیف‎های اصولگرایی که در شورای تصمیم‌گیری جمنا حضور نداشتند، در حرکت جدید شرکت خواهند کرد. بنابراین حرکت جدید نوعی حرکت ارتقا‌ یافته جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا جمنا است. اما برخی معتقدند که دوره جمنا تمام شده است و تشکیل شورای وحدت عبور اصولگرایان از جمنا بود، لذا جبهه مردمی درایجاد وفاق بین اصولگرایان موفق نبود و بیشتر موجب شکاف در این جریان سیاسی شد. حال باید دید آیا اصولگرایان حاضر هستند که ریاست حداد عادل را بر شورای وحدت بپذیرند؟ تا کنون که پالس مثبتی از سوی آنها دریافت نشده است. مهدی چمران درباره تدوین فهرست‌های حزبی موتلفه برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در تلاش هستیم شکافی نباشد. احزاب قطعا تک تک نظرات و برنامه‌هایی دارند، عده‌ای را انتخاب و دنبال می‌کنند اما این دلیل آنکه در نهایت جداجدا باشند نخواهد بود. اینها به روشن‌بینی افراد به آینده بستگی دارد. ان‌شاءا... که به جای خوبی برسیم.