اصلاحات با کلید «مسکن امید»

آرمان - مطهره شفیعی: چند سالی است که وقتی به اصولگرایان یادآوری می‌شود روزی در حمایت از محمود احمدی‌نژاد پیشرو بودند و برای اثبات نزدیکی به او از یکدیگر سبقت می‌گرفتند، چهره خود را بی‌اطلاع از این واقعیت نشان می‌دهند و سوال تکراری «ما رو میگید؟» را بر زبان جاری می‌کنند. این تحریف واقعیت به حدی واقعی اجرا می‌شود که گوینده هم به صحت اظهارات خودش شک می‌کند! دلایل زیادی سبب شد تا اصولگرایان منکر حمایت خود از احمدی‌نژاد شوند که یکی از آنها اجرای پروژه‌ مسکن مهر است. البته برنامه ریزی برای تامین مسکن افراد ضعیف جامعه امری پسندیده است اما باید توجه داشت کیفیت این مسکن‌ها در چه سطحی است و از سوی دیگر محل تامین بودجه ساخت این ساختمان‌ها کجاست. احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور مادام‌العمر نبود که ادعا کند توان تامین هزینه ساخت مسکن مهر را دارد بلکه او توپ ادامه ساخت مسکن مهر را به زمین روحانی انداخت و متقاضیان مسکن مهر را طلبکار دولت دوازدهم کرد. روحانی بارها به کاستی‌های طرح مسکن مهر اشاره داشت مانند سال 92 که این طرح را شتابزده و بدون مکان‌یابی صحیح و رعایت اصول فنی و مهندسی خواند یا سال 95 با انتقاد از سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد برای تامین مسکن اظهار داشت: «مگر مسكن مهر قرار بود به صورت ساختمان دارای دیوار و سقف باشد؟ نیازمندی‌های طرح مسكن چطور تامین می‌شود؟ پلیس، بهداشت، آموزش، آب، برق و گاز هیچ‌یك از اینها در نظر گرفته شده بود؟ پس برای حل مسكن باید راه صحیح را انتخاب كنیم.» یکسال بعد در سال 96 نیز تصریح کرد: «مشکل مسکن مهر این نیست که پایه‌اش سفت و شل است مشکل این است که از چه پولی درست شد. این را جواب بدهید استقراض از بانک مرکزی خطای بزرگی بود و مسکن مهر از جیب فقرا درست شد. چون پایه پولی بالا رفت و تورم 45درصدی ایجاد کرد. ریشه مسکن مهر غلط بود. باید مسکن را به طور صحیح درست کنیم». البته دولت روحانی تا آنجا که در توان داشت به متقاضیان پاسخ قانع کننده داد.
مسکن امید در برابر مسکن مهر
دولت روحانی برای خانه‌دار شدن مردم طرح دیگری به نام «مسکن امید» را سازماندهی کرد. این طرح که شامل ۳۲۴ واحد مسکونی و ۶۳ واحد تجاری در ۹ بلوک می‌شود، در مجاورت بافت فرسوده منطقه ۱۸ شهر تهران قرار دارد. در این طرح ٣٧٠ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۶٧٠ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است. این مجتمع با مشارکت شهرداری تهران و بخش خصوصی در اجرای «برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار» با بهره‌مندی از توان مهندسان و کارگران ایرانی و استفاده از مصالح درجه یک ایرانی انجام شده است. طرح مسکن امید در قالب بازسازی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده و اجرای طرح‌های محرک بازآفرینی شهری در دولت تدبیر و امید اجرایی شده است. ۱۰۰ هزار واحد مسکونی محله‌ای در کشور برای بازآفرینی تعریف شده است. در قالب اهداف این برنامه احیای ۱۳۳۴ محله فرسوده طی ۵ سال در دو قالب «ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی» و «افزایش سرانه‌های خدماتی» برنامه‌ریزی شد. مطابق با اهداف تعریف شده سهم شهر تهران از این برنامه حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی تعریف شد و اجرای آن، از طریق اعلام و افتتاح سه پروژه الگو در «محله سیروس از سوی دولت»، «محله تختی از سوی شهرداری» و «واگذاری ۱۵ قطعه زمین به‌صورت مشترک از سوی دولت و شهرداری» کلید خورد و از ابتدا محل اعتبارات آن مشخص است.
کلنگ دلواپسان به مسکن امید


طبیعی است که اصولگرایانی که هنوز دل در گرو دستاوردهایشان از دولت احمدی‌نژاد دارند، به تخریب این پروژه بپردازند. مشرق نوشت: «از اشکالاتی که کارشناسان به این طرح می‌گرفتند تغییر شکل ظاهری منطقه از ساختمان‌های کوتاه به آپارتمان‌های بلندمرتبه بود. همچنین با توجه به اینکه در این طرح مالکان خانه‌های فرسوده باید خانه و زمین خود را در اختیار پیمانکاران معرفی شده از سوی دولت قرار دهند تا نوسازی در آن صورت گیرد، اگر پروژه مانند مسکن مهر مدت زمان زیادی به مشکل خورده و طول بکشد یا مثلا پیمانکار در زمان مقرر به وظایف خود عمل نکند، چه بر سر مالکان خواهد آمد؟ و در بخش دیگری آورده است: «طرح مسکن امید اگرچه از بهمن ۹۶ رونمایی شد اما طی ماه‌های اخیر صحبت زیادی از سوی مسئولان دولتی درباره آن صورت نگرفت. بحث میان کارشناسان منتقد و موافق طرح زیاد بود اما خبر خاصی در خصوص اینکه آیا طرحی آغاز شده یا اقدامی صورت گرفته وجود نداشت. اما به یکباره در نخستین ماه از سال ۹۸ عنوان شد که رئیس‌جمهور ۳۲۴ واحد مسکونی از طرح مسکن امید را در منطقه ۱۸ تهران افتتاح خواهد کرد. پس از افتتاح این طرح در ابتدای هفته جاری توسط رئیس‌جمهور مشخص شد که این طرح به هیچ وجه ربطی به طرح مسکن امید ندارد و تنها این نام را با خود یدک می‌کشد. این سایت دلواپس نوشته است: «پروژه مسکونی که ۱۸ فروردین به صورت مشترک به‌وسیله رئیس‌جمهور و شهردار تهران در قالب مرحله نخست اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری افتتاح شد، «بهاران شرقی» نام دارد. نکته‌ای که قابل توجه است اینکه بی‌هیچ دلیل روشنی پروژه‌ای که سال ۹۱ یعنی زمانی که طرح ملی بازآفرینی شهری تعریف نشده بود، کلنگ‌زنی شده و به شکل عجیبی توسط شهرداری وقت به اسم طرح ملی بازآفرینی افتتاح شد. البته مجری و پیگیر اصلی اجرای این طرح، همانطور که مدیران میانی شهرداری نیز بیان کرده‌اند، محمدباقر قالیباف بوده و حتی پروژه بهاران غربی، در همان ایام حضور وی در شهرداری تهران، افتتاح شده است».