آمـریکـا علیه آمریکا

آرمان: آمریکا در ظاهر نام سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی آورد اما آنچه کرد در واقع نشانه استیصال سیاست‌های این کشور در منطقه است. بر همگان واضح و مبرهن است سپاه در منطقه نقش حامی مظلومان را دارد و اقتدار بالای این نهاد برای جهانیان محرز است. آمریکا از طرح وقیح خود علیه سپاه چند هدف داشت که از جمله آنها شکستن اقتدار سپاه در منطقه بود که خلاف آن محقق شد و از سوی دیگر درصدد بودند تا نتانیاهو در انتخابات پیروز شود و به عبارتی تروریستی خواندن سپاه، هدیه انتخاباتی ترامپ به نتانیاهو است و این امر نقش اسرائیل غاصب را بیش از پیش نمایان ساخت. اما بر خلاف انتظار آمریکا، ارزش و جایگاه سپاه پس از این اقدام کورکورانه، بیش از همیشه در افکار عمومی جهان پررنگ و مورد تمجید قرار گرفت؛ چرا که بر خلاف آمریکا کشورهای دیگر به‌خوبی آگاه هستند که سپاه پاسداران ایران در حوزه مبارزات ضدتروریستی عملکرد شایسته‌ای دارد. بنابراین ساده‌انگارانه است که این نهاد نظامی در ایران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. نکته قابل تامل تفاوت نگاه ملت آمریکا با دولت این کشور است و آنها تمایلی ندارند از تصمیمات عاری از تعقل و منطق دولتشان حمایت کنند که در همین راستا رویترز گزارش داد: «فعالان صلح در آمریکا با در دست گرفتن پلاکاردهای «نه به جنگ با ایران» هنگام حضور «مایک پمپئو» در کمیته سنای آمریکا، به وزیر خارجه آمریکا بابت تشدید تنش با ایران و قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی دولت آمریکا، اعتراض کردند.» از سوی دیگر اروپا هم عدم همراهی خود با آمریکا را اعلام کرده تا انزوا دستاورد آمریکا از تلاش بی‌حاصلش برای منزوی کردن ایران باشد. دیروز وزارت خارجه انگلیس با درخواست وزیر خارجه آمریکا برای همراهی با واشنگتن در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی مخالفت کرد. یک سخنگوی وزارت امورخارجه انگلیس دیروز درخصوص درخواست «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا از متحدان واشنگتن برای پیوستن به رفتار غیرقانونی آن کشور علیه سپاه گفت: «تصمیم آمریکا درباره تروریستی نامیدن سپاه به خود آن کشور مربوط است.» البته تنها انگلیس نبود که روز گذشته خشم خود از تصمیم نسنجیده آمریکا را اعلام کرد. چنانکه وزیر امورخارجه ژاپن هم گفت که «کشورش از خط مشی آمریکا درخصوص سپاه پاسداران ایران پیروی نمی‌کند.» عبدا... بن ناصر بن خلیفه آل ثانی، وزیر کشور قطر در واکنش به قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست تروریست‌ها از سوی آمریکا گفت: «اقدامات یکجانبه مشکلات را حل نمی‌کنند.» احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق با انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست سازمان‌های تروریستی، گفت: «این تصمیم آمریکا برای اقدام علیه سپاه به نفع ثبات منطقه نیست.» چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: آمریکا این تصمیم را اتخاذ کرد و این تصمیم یکجانبه بوده و جزو تحریم‌ها و فشارهایی است که آمریکا علیه ایران وضع کرده است. ما می‌گوییم و تکرار می‌کنیم که این اقدام تنها از سوی واشنگتن صادر شده است و عمومیت بخشیدن به آن امکان پذیر نیست. دبیرکل حزب ا... لبنان ضمن محکومیت اقدام آمریکا علیه سپاه گفت: سپاه پاسداران نقشی غیرقابل انکار در دفاع از اسلام و امت اسلامی دارد، سپاه پاسداران به حمایت از نیروهایی که با تروریست‌ها مبارزه کردند، اکتفا نکرد، بلکه خود در راس نبرد با تروریست‌ها بود و در این راه شهدا و مجروحانی تقدیم کرد.
نمایش خشم پمپئو از شکست
بی‌تردید آمریکا هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد محبوبیت و اقتدار سپاه پاسداران ایران به اندازه‌ای باشد که در مدت کوتاهی پس از گنجاندن نام این نهاد در لیست گروه‌های تروریستی با موجی از نفرت و احساس تاسف کشورهای دیگر مواجه و برنامه‌هایش با شکست مواجه شود. واکنش‌ها به رفتار آمریکا به منزله شوک بزرگی به مسئولانش بود و آنها برای جبران این شکست مشی اتهام‌زنی به ایران را در روز گذشته هم ادامه دادند چنانکه پمپئو؛ وزیر امورخارجه پمپئو در پاسخ به پرسش خبرنگار فاکس‌نیوز که از او پرسیده بود آیا قاسم سلیمانی همتراز البغدادی، رهبر داعش است، گفت: «بله او یک تروریست است.» این پاسخ نشانگر میزان عجز و ناتوانی و البته سرشکستگی آمریکا در اجرای پروژه خام علیه ایران است. فرماندهی ارتش آمریکا هم در صفحه رسمی خود در توئیتر تصویری از عبور تفنگداران دریایی تیم ۲۲ ارتش آمریکا منتشر کرده که گویا در حال عبور از تنگه هرمز هستند و به نوعی کوشید تا با این کار به درج نام این نیروها در فهرست تروریستی ایران واکنش نشان دهد. گرچه این تصویر همان‌گونه که در متن توئیت هم آمده، مربوط به ۱۱مارس ۲۰۱۹(۲۰ اسفند) است و از سوی تیم ۲۲ تفنگداران دریایی در همان تاریخ منتشر شده اما بازنشر آن از سوی فرماندهی ارتش آمریکا در واقع نوعی واکنش به تصمیم کشورمان در گنجاندن سنتکام در فهرست تروریستی است. در توضیح این عکس نوشته شده است: «ما همیشه مشغول نظارت هستیم.»
دو رویکرد کشورهای وابسته و مستقل


برخی کشورهای خودفروخته البته برای تامین منافع خود از آمریکا حمایت کردند که مصر یکی از آنهاست و دیروز وزیر امور خارجه آمریکا از رئیس‌جمهور مصر برای مقابله با آنچه که «نفوذ بدخواهانه نظام ایران» خوانده شد، تشکر کرد. عربستان و بحرین هم کشورهایی هستند که از آمریکا حمایت کردند. سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به حمایت عربستان و بحرین از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در مورد سپاه پاسداران، تاکید کرد که این دو نمی‌توانند با چنین کارهایی نقش خود در حمایت از تروریسم را مخفی کنند. بهرام قاسمی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید مواضع بحرین و عربستان سعودی در استقبال و حمایت از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مواضع «ناشیانه و بی‌خردانه» این دو کشور را مغایر با اصول عدم مداخله و احترام به حاکمیت کشورها دانست. قاسمی مواضع عربستان و بحرین را «تحسین زبونانه و منفعلانه اقدامات ضدایرانی رئیس‌جمهور آمریکا» توصیف و افزود: «مواضع اعلام شده از سوی این دو کشور، نشان دهنده عدم درک درست و سطحی نگری آنها در مورد واقعیت‌های منطقه و ناآگاهی آنها نسبت به پیامدهای ماجراجویی و خطای راهبردی آمریکا علیه ثبات و امنیت منطقه دانست.» در مقابل این کشورهای ضعف و بنیان سست برخی کشورها هستند که تدبیری عاقلانه دارند مانند عراق. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق اعلام کرد: از طریق تماس با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر و حتی دولت آمریکا تلاش کردیم تا اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را متوقف کنیم اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بر تصمیم خود پافشاری داشت. وی افزود: روابط خود با تمام کشورها را حفظ خواهیم کرد و از ورود به درگیری‌ها خویشتنداری می‌کنیم. به ایران و آمریکا اعلام کردیم که نمی‌خواهیم عراق به میدان جنگ تبدیل شود.
حمایت مراجع تقلید از سپاه
دیروز آیت‌ا... ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه در درس خارج اصول خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اقدام آمریکا مبنی تروریست دانستن سپاه پاسداران را بی‌عقلی محض دانست و تاکید کرد: محبوبیت سپاه با این اقدام آمریکا کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه این محبوبیت بیشتر هم می‌شود. آیت‌ا... نوری همدانی هم با بیان اینکه تروریست دانستن سپاه توسط آمریکا، خوش رقصی برای لابی صهیونیست‌ است، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هر نقطه‌ای از جهان و در همه حال با تروریست‌ها مخالف بوده و به جنگ با تروریست‌ها رفته است. همچنین آیت‌ا... جنتی در جلسه دیروز شورای نگهبان اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را نابخردانه توصیف کرد و گفت: این اقدام احمقانه صددرصد به نفع این نهاد انقلابی خواهد شد. وی افزود: نتیجه حماقت‌های آمریکا عبرت تاریخ خواهد شد.
دیدار دوستانه ظریف با فرماندهان سپاه
در حالی که نیروهای آمریکا درصدد یافتن راهی برای کاهش از تبعات تصمیم اشتباه خود هستند، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان با سرلشکر محمدعلی جعفری و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار هم معنای خاص خود را داشت و به آمریکا نشان داد نهادهای نظامی و دیپلماتیک ایران در یک راستا گام بر می‌دارند. ظریف درباره این دیدار در توئیتی نوشت: «ملاقات با فرماندهان ارشد سپاه پاسداران افتخاری برای من است. نیروهای مسلح ما برای دفاع از کشور، منطقه و جهان در مقابل صدام و داعش جانفشانی کرده‌اند. ما نه جانفشانی آنها را از یاد می‌بریم و نه می‌گذاریم که قلدران قانون‌شکن میراث آنها را از طریق ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی از میان ببرند. جهان نیز باید مانع چنین کاری شود.» محمدجواد ظریف در حاشیه دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز به دیدار فرماندهان سپاه آمدیم تا در کنار برادرانمان مانند سابق حضور جدی داشته باشیم و خوشبختانه این اقدام احمقانه آمریکایی‌ها باعث شد اتحاد و همدلی در کشور ما بیش از پیش شود.
ادامه صفحه13