ایستاده در مقابل طوفان حوادث

 سرویس جامعه جوان آنلاین: روزگذشته سرپرست فرمانداری اهواز از اهالی پنج منطقه این شهر خواست تا منازل خود را فوراً تخلیه کنند. روستای چاله شهرستان پلدختر نیز با گذشت چندین روز از وقوع سیل همچنان در محاصره آب است و نیمی از خانه‌های آن به صورت کامل زیر آب است.
انگار بحران از سر خوزستان گذشته است. به گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان سامانه جدید بارشی از فردا وارد خوزستان می‌شود، اما شدت بارش‌ها زیاد نخواهد بود. آنطور که نورالدین بازگیر معاون توسعه و بهره‌برداری از سد‌های سازمان آب و برق خوزستان می‌گوید، با دستور وزیر نیرو ظرفیت سد سیمره ۴۰۰میلیون مترمکعب در حال افزایش است و با توجه به ظرفیت خالی ایجادشده در سد کرخه و افزایش ظرفیت سد سیمره در صورت وجود سیلاب در روز‌های آینده، آمادگی کامل برای کنترل آن وجود دارد. بازگیر شایعات مجازی درباره ترک در سد کرخه را قویاً رد می‌کند و اینگونه توضیح می‌دهد: «در سد کرخه بیش از یک هزار و ۲۰۰ ابزار پایش وجود دارد که روزانه وضعیت سد کرخه را پایش می‌کند که تاکنون هیچ موردی در سد کرخه از نظر بدنه سد، سازه‌های سرریز و تجهیزات نصب شده روی سرریز مشاهده نشده است و هیچ نگرانی ازنظر ایمنی و پایداری سد کرخه وجود ندارد.»
آب به اهواز رسید
آب به اهواز رسیده است. سیلاب کرخه از روزگذشته وارد محله عین دو شهر اهواز با ۳۰ هزار نفر جمعیت شد و در حال پیشروی است. جمال عالمی نیسی‌دقایقی، سرپرست فرمانداری اهواز مناطق عین دو، گلدشت، سیاحی، سادات، و سلیم‌آباد اهواز باید به صورت فوری تخلیه شوند. وی با بیان اینکه ساکنان منطقه کیانشهر اهواز نیز باید در حالت آماده باش قرار بگیرند، می‌افزاید: «به علت شکستگی و سرریز کانال انتقال آب کرخه به اهواز (کانال سلمان) احتمال آبگرفتگی این مناطق وجود دارد.»


طبق گزارش‌ها، روستای چاله در شهرستان پلدختر با گذشت چندین روز از وقوع سیل همچنان در محاصره آب است و نیمی از خانه‌های آن به صورت کامل زیر آب رفته است، راه ارتباطی این روستا قطع و مردم این روستا همچنان چشم انتظار کمک مردم و مسئولان هستند. اما گروه‌های جهادی مناطق سیل‌زده را تنها نگذاشته‌اند و از تمام نقاط کشور جهادگران راهی مناطق سیل‌زده شده‌اند تا در مناطقی که سیلاب فروکش کرده منازل و معابر را از گل و لای پاک کنند. در پی بارندگی‌های شب گذشته تعدادی از خانواده‌های روستای آق‌بلاغ در بخش لاران شهرستان شهرکرد که امکان تخریب منازل آن‌ها وجود داشت، توسط جمعیت هلال‌احمر اسکان اضطراری داده شد.
در گلستان لشکر سیلاب عقب‌نشینی کرده است. سیدعلیرضا حسینی، معاون فرماندار گمیشان می‌گوید: «آخرین گزارش شهرداری «گمیش‌تپه» حکایت از کاهش آب سطح معابر این شهر به ۲۵ سانتیمتر است که با تداوم عملیات پاکسازی معابر به نظر می‌رسد تا فردا آب سطح معابر «گمیش‌تپه» به طور کلی تخلیه شود.»
بازدید نماینده سازمان ملل از لرستان
با فروکش سیلاب در لرستان روزگذشته محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی امروز به همراه هیئتی از مسئولان وزارت جهاد وارد لرستان شد. هدف از این سفر حضور در مناطق سیل‌زده لرستان و برآورد میزان خسارات ناشی از سیل اخیر به حوزه کشاورزی است. در سیل اخیر کشاورزی لرستان خسارت زیادی به خود دید و بیشترین خسارات نیز به شهرستان پلدختر وارد شد. اگوچی دانیلز، نماینده سازمان ملل متحد نیز دیروز از برخی مناطق سیل‌زده لرستان بازدید کرد. در این بازدید که جمعی از مسئولان استان نیز خانم اگوچی را همراهی کردند، برآورد اولیه خسارات سیل در لرستان مورد بررسی قرار گرفت.
پایش سلامت آب و غذا
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره نظارت‌های این وزارتخانه بر سلامت در مناطق سیل‌زده می‌گوید: «بعد از سنجش میزان کلر آب شرب، کنترل میکروبی آن در مناطق سیل‌زده در اولویت قرار دارد.»
به گفته محسن فرهادی، در تمامی نقاط مناطق سیل‌زده، موادغذایی که توزیع می‌شود قبلاً کنترل شده و علاوه بر نمونه‌برداری‌ها، مورد سنجش قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه مشکل ازدیاد حشرات و جوندگان هنوز جدی نیست، از مردم خواست به نوبه خود نکات بهداشتی را رعایت کنند و از توصیه‌های کارشناسان بهداشت غافل نشوند.
صدور شناسنامه رایگان
سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور هم از صدور شناسنامه «رایگان» و «نوبت‌اولی» برای سیل‌زدگان با تأیید ستاد مدیریت بحران هر شهرستان خبر می‌دهد. وی تأکید می‌کند: «افراد سیل‌زده که مدارک خود را از دست داده‌اند، می‌توانند به ادارات ثبت احوال مناطق خود مراجعه کنند. در برخی از شهر‌ها به دلیل تخریب بالا، استان‌های معین در نظر گرفته‌ایم.»
خبر خوش سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش برای بچه‌های مناطق سیل‌زده هم حذف بخش‌هایی از کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی و دوره متوسطه اول که در مناطق سیل‌زده حضور دارند در امتحانات است.