دستور تخلیه 5 منطقه اهواز صادر شد

نبرد بی امان بیل و کیسه های خاک  با سیل و آب که هر لحظه در اهواز در حال بالا آمدن است ادامه دارد و هر آن ممکن است سیل بندها فرو بریزند و سیل شهر را ببلعد. 100 هزار نفر در غرب و شمال غرب اهواز شاهد بالا آمدن دم به دم آب در شهر هستند.  
در پی شکستن یک سیل بند در منطقه کانال سلمان استاندار خوزستان دستور تخلیه پنج منطقه در اهواز را صادر کرد  و گفت: ساکنان منطقه کیانشهر و ملاشیه نیز در حالت آماده باش قرار گیرند. به گزارش ایرنا، همزمان  معاون عمرانی وزیر کشور و همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برای بررسی شرایط سیل زده های خوزستان راهی اهواز شده اند تا از نزدیک از وضعیت موجود مطلع شوند. هنوز خطر ریزش سیل بندها و حجم بالای خروجی های آب از سدها و بارندگی های آینده، اهواز و 11شهرستان دیگر استان خوزستان را تهدید می کند و نیازمند توجه جدی مسئولان است و علاوه بر آن پس زدن فاضلاب اهواز و انتشار بوی تعفن از آن مردم را دچار مشکل کرده است. اسماعیل نجار  معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور دیروز در حاشیه بازدید از کانال سلمان گفت: با توجه به این که هم اکنون آب به سمت اهواز منحرف شده است ضرورت دارد مناطق سلیم آباد، عین دو، سیاحی،گلدشت و سادات در اهواز تخلیه شوند و اهالی کیانشهر و ملاشیه در این شهرستان در حالت آماده باش قرار گیرند.وی ادامه داد: بسیاری از روستاها در مسیر کرخه و کارون دچار آب گرفتگی و شهرهای سوسنگرد، هویزه، رفیه و حمیدیه هم تخلیه شده اند و شاید برخی از مردم هنوز در آن باقی مانده اند.نجار گفت: آب تلاقی شده کارون و کرخه به سمت شهر اهواز ورود کرده و هر چند استحکام بخشی سدها و دیوارهای خاکی بندها انجام شده است، اما احتمال آب گرفتگی در نقاط شهری اهواز وجود دارد.
موج جدید بارش ها در راه است
در همین حال سازمان هواشناسی از فعالیت یک موج بارشی جدید خبر داد. بارش‌ها به‌ویژه در شرق مازندران و استان گلستان شدید خواهد بود.


پیش بینی های سازمان هواشناسی حاکی از بارش 100 میلی متر باران تا دوشنبه در گلستان است. خوزستان نیز با خطر سیلاب بیشتری مواجه است و احتمال به زیر آب رفتن شهر سوسنگرد وجود دارد.همزمان مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان اعلام کرده که  از سه شنبه ۲۰ فروردین تا یک شنبه ۲۵ فروردین ۹۸ باران رگباری داریم که باعث می شود تا خروجی همه رودخانه ها و سدها افزایش پیدا کند.
در این میان وزارت منابع آب عراق  نیز با بیان این که بزرگ ترین سدهای عراق در آستانه پرشدن کامل هستند، از ساکنان اطراف رودها خواست به هشدارهای این وزارتخانه توجه کنند.
براساس برخی گزارش ها در صورت سرریز شدن این سدها آب آن به سوی ایران خواهد آمد. هم اکنون شش میلیارد مترمکعب آب  پشت سد کرخه جمع شده است که این میزان آب معادل دو سال مصرف شرب کشور و به عبارتی 160 میلیون ایرانی است.