انتخابات پارلمانی رژیم‌صهیونیستی با نتایجی معنادار به کار خود پایان داد عبور شکننده نتانیاهو از انتخابات پارلمانی

گروه ایران و جهان- انتخابات پارلمانی اسرائیل در شرایط ویژه‌ای برگزار و نتایج آن به شکل معناداری رقم خورد. در حالی که دولت بنیامین نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری رفتارهای تهاجمی در داخل سرزمین‌های اشغالی و نیز منطقه خاورمیانه را در دستور کار خود قرار داده و نیز طی هفته‌های آتی قرار است طرح معامله قرن توسط آمریکا در مورد اسرائیل و فلسطین رونمایی شود، نتانیاهو از یک سو مورد حمایت جدی دونالد ترامپ قرار داشته و از سوی دیگر با بحرانی کم سابقه در داخل روبه‏روست.
در حالی که تیتر بسیاری از رسانه‌ها این بود که آیا نتانیاهو که به واسطه سوءاستفاده از قدرت محکوم شده و قرار است به زودی محاکمه شود سر از زندان درمی‌آورد یا همچنان بر کرسی نخست‏وزیر تکیه خواهد زد؟ رقیب اصلی او از حزب آبی و قرمز به رهبری بنی گانتس در رقابتی شانه به شانه با حزب لیکود توانست حدود 35 کرسی را در پارلمان به دست آورد.
در همین رابطه و در حالی که دو حزب رقیب حائز کرسی‌های برابر شده‌اند، به گفته کارشناسان اکنون بخت نتانیاهو برای تشکیل دولت بیش از سایر رقباست. البته او در این میان در حالی می‌تواند برای پنجمین‏بار دولت را تشکیل دهد که بنا بر نتایج به دست آمده ناچار به تشکیل یک دولت ائتلافی است. از سوی دیگر بنا به گفته ناظران هرچند نتانیاهو توانسته تا به اینجای کار از راهیابی نفتالی بنت و آیلیت شاکید به عنوان رهبران احزاب راست افراطی به مجلس جلوگیری کند، اما در واقع نتایج به دست آمده برای دو حزب مذهبی یهودیت توراتی و شاس نشان می‌دهد که در عمل دولت آینده رژیم صهیونیستی به صورتی متزلزل در دستان این دو حزب مذهبی قرار خواهند گرفت.
نتانیاهو ناچار به تقسیم قدرت


بنا بر قوانین رژیم صهیونیستی حزبی می‌تواند تشکیل دولت بدهد که 60 به اضافه یک از 120 کرسی پارلمان را از آن خود کند. این امر البته حاکی از آن بوده که تاکنون هیچ دولتی در سرزمین‌های اشغالی نتوانسته اکثریت غالب آرا را به دست آورده و همیشه ناچار به تشکیل دولت ائتلافی بوده است. در این میان نتانیاهو در دوره قبلی انتخابات توانسته بود در ائتلافی با آویگدور لیبرمن رهبر حزب ملی‌گرای افراطی اسرائیل خانه ما 68 کرسی در پارلمان را در اختیار داشته باشد که این امر با خروج لیبرمن از دولت به 61 کرسی تنزل یافت و موقعیت نتانیاهو را در دولت به شدت متزلزل کرد.
از سوی دیگر، هر چند تحلیل‌گران معتقدند که این انتخابات تنگاتنگ و نتایج حاصل از آن بخت نتانیاهو برای تشکیل دولت را برای پنجمین بار بسیار افزایش داده و در واقع نوعی همه‌پرسی مجدد برای وی بوده است، اما نباید از نظر دور داشت که او اکنون علاوه بر سه پرونده اختلاس علیه خود، احزابی را برای ائتلاف پیش رو دارد و ناچار است قدرت را به میزان زیادی با آنها قسمت کند.
جایگاه متزلزل نتانیاهو
طبق گزارش‌های رسیده، حزب لیکود و آبی و قرمزها توانسته‌اند هر کدام 35 کرسی را کسب کنند، اما لیکود توانسته با توجه به 65 کرسی که نصیب راست‌گرایان شده، در مقابل 55 کرسی نیروهای چپ و میانه، در واقع اداره دولت آینده را بر عهده بگیرد. بنا بر گزارش خبرگزاری دویچه‌وله آلمان، موضوع تعیین‌کننده در انتخابات اسرائیل، موضوع ائتلاف‌ با احزاب دیگر است. هر حزب برای آنکه بتواند دولت را به تنهایی تشکیل دهد، نیازمند آن است که دست‌کم ۶۱ کرسی پارلمان اسرائیل را از آن خود بکند. این امر بر اساس شمارش آرا برای هیچ حزبی محقق نشده است. این انتخابات در اصل می‌بایست در ماه نوامبر برگزار می‌شد اما به دلیل وقوع بحران‌هایی در دولت، نتانیاهو برگزاری زودرس انتخابات را اعلام کرد. این امر خود نمونه‌ای برای متزلزل بودن جایگاه نتانیاهو است که با جلو انداختن انتخابات سعی داشت از دستاوردهایی که به واسطه حمایت همه‌جانبه دولت ترامپ از وی در سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت، بهره‏برداری کند.
همچنان طرفدار اشغال
به همین دلیل پیروزی هر چند ضعیف نتانیاهو با توجه به کسب 8 کرسی کسب شده توسط هر یک از احزاب مذهبی شاس و یهودیت تورانی که به دنبال اعمال سیاست‌های تهاجمی هستند، می‌تواند خبر ناخوشایندی برای فلسطینی‌ها و نیز منطقه خاورمیانه باشد. در همین راستا، صائب عریقات دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین از پیروزی نتانیاهو ابراز تاسف کرده و در یک پیام توئیتری نوشت: مردم اسرائیل نشان دادند که در رابطه با فلسطین همچنان طرفدار اشغال هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که در پارلمان اسرائیل با ۱۲۰ عضو، تنها ۱۸ نماینده با تشکیل دو دولت در مرزهای سال ۱۹۶۷ موافق هستند. نتانیاهو از حمایت کامل دونالد ترامپ رئیس‏جمهوری ایالات متحده، برخوردار است. ترامپ به مناسبت سال نو مسیحی، پایتخت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال داد و چند روز قبل به طور رسمی حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را بر خلاف موازین بین‌المللی به رسمیت شناخت. این امر در حالی معنادارتر می‌شود که واشنگتن اخیراً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داده؛ امری که به گفته برخی از کارشناسان هدیه ترامپ به نتانیاهو در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی بود. به همین دلیل است که با توجه به نتایج به دست آمده و شکنندگی دولت آینده، به واسطه ریزش قابل ملاحظه آرای لیکود و هم‌پیمانانش، همچنان رژیم صهیونیستی سیاست‌های تنش‌زای خود در منطقه خاورمیانه را دنبال خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه