یکی از پیامدهای داخلی اقدام دولت آمریکا در مورد سپاه پاسداران واکنش مجمع تشخیص به تصویب نکردن لوایح است؛

کیشِ ترامپ به امید حرکتی منجر به مات
همدلی| گروه سیاسی ـ هرمز شریفیان ـ می‌توان به این باور رسید که سطح مناقشات و درگیری‌های دیرین بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به‌ویژه با دولت فعلی و مستقر آن، با قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی، به اوج خود رسیده و از بین سطور پیام آمریکایی‌ها با توجه به اقدام‌های اخیرشان، می‌توان استنتاج کرد که راهبرد آنان قرار است به «یا مذاکره یا جنگ» منتهی شود.
از سویی تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که پیشتر آنها را عملیاتی کرده بود، اقتصاد ایران را نشانه رفت که اثرات سوء آن روز به روز در معیشت مردم تاثیرگذارتر و مشهودتر می‌شود و گمان می‌رود این حلقه از زمان روی کار آمدن ترامپ هرروز در حال تنگ‌تر شدن است و بدون تغییر رفتار یکی از دو طرف، بازتر نخواهد شد.
در این بین با یک سری معلومات و مجهولات، بایدها و نبایدها و درست و نادرست‌ها روبرو هستیم. یکی از مجهولات این پازل که طرف آمریکایی هنوز از آن سخنی به میان نیاورده این است که به‌دلیل تاثیرگذاری سپاه در حوزه سیاسی و اقتصادی، دولت‌مردان آمریکا تمایل به گفت‌وگویی مستقیم یا با واسطه با این نهاد نظامی تاثیرگذار دارند و دلیل فشارهای آنان این است که باب مذاکره را با این نهاد انقلابی، باز کنند.


در بحث بایدها و نبایدها اما باید پذیرفت که نه آمریکا و نه هیچ دولت قدرتمند دیگری حق ندارد به‌واسطه قدرت اقتصادی و نظامی‌اش، سیاست‌ها و خواسته‌ها خود را به دولت‌های دیگر دیکته و تحمیل کند و هر کشوری مجاز است بر اساس قوانین بین‌المللی و داخلی، سیاست‌های خود اعم از نظامی، اقتصادی و ...را برنامه‌ریزی و اجرا کند و می‌توان گفت که اقدامات یک جانبه دولت ترامپ اکثرا برخلاف عرف و قوانین بین‌المللی بوده و بسیاری از دولت‌های هم‌پیمان این دولت نیز به صراحت با سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه و نادرست تیم او، مخالفت کرده‌اند.
اما در بحث درست‌ها و نادرست‌ها، نکته‌ای وجود دارد و آن این است که دولت آمریکا با اقدامات خود قصد دارد جمهوری اسلامی ایران را وارد بازی خطرناکی کند که آن را از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده و تنها یک حرکت نادرست سیاست‌گذاران کلان کشور باعث می‌شود که در صفحه این شطرنج، حرکتی کنند که دقیقا آمریکا می‌خواهد.
شکی نیست که در برخی موارد لازم نیست که زمامداران، ریز و درشت و زیر و بم سیاست‌ها و برنامه‌هایشان به‌ویژه در هنگامه‌های بحرانی را، علنی و رسانه‌ای کنند و گاهی لازمه سیاست‌ورزی، در سکوت و بی‌خبری حرکت کردن و به مقصود و مطلوب رسیدن است.
«احمد توکلی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با شفافیت اعلام کرده که با اقدام اخیر آمریکا در مورد سپاه پاسداران، «اف‌ای‌تی‌اف» تصویب نخواهد شد. البته هنوز نمی‌دانیم این نظر شخصی توکلی، نظر اکثریت اعضای مجمع است یا نه؟. اما جامعه رسانه‌ای کشور احتمالا ترجیح می‌دهند تا زمان اعلام رسمی مجمع تشخیص منتظر بمانند. اما با فرض اینکه نظر احمد توکلی نظر اکثریت مجمع باشد، این پرسش در اندیشه همگانی مطرح می‌شود که، آیا عدم تصویب لوایح همان بازی‌ای نیست که آمریکایی‌ها آن را طراحی کرده‌اند؟ و باید توجه داشت که احتمال این حرکت نادرست فقط از ناحیه مجمع تشخیص مصلحت نیست و در تمام ارکان اجرایی و تصمیم‌گیری نظام احتمال حرکتی اشتباه که ترامپ و تیم‌اش آرزوی آن را دارند، وجود دارد.
شکی نیست که «برجام» تنها حلقه اتصال سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران با جامعه جهانی بر محوریت مذاکره و گفت‌وگو است و بیرون آمدن از آن توسط جمهوری اسلامی و یا هر سیاستی که آن را نقض کند، نقش مذاکره با اروپا را کمرنگ یا حتی از بین خواهد برد و آنگاه کشورهای اروپایی نیز ممکن است برخلاف میل باطنی خود، ناچار شوند با سیاست‌های کاخ سفید همراهی کنند.
آنچه مسلم است این‌که دولت ــ ملت‌ها هرکدام وظایف تعریف شده‌ای دارند. ملت ایران با توجه به تمام سختی‌ها و دشواری‌ها وظایف خود را انجام داده و می‌دهد و نیازی به اشاره به آنچه تاکنون کرده‌اند در این مقال نیست.
اما لازم است به یکی از این وظایف در موضوعی که مطرح شده، اشاره شود. ملت ایران طی ۴۰ سال از دوران حکومت جمهوری اسلامی خواستار نظارت بر تعیین سرنوشت خود بوده و هست و برای همین در تمام انتخابات‌هایی که برگزار شده، حضور حداکثری داشته و به منتخبان خود وکالت داده‌ که به بهترین نحو ممکن، حقوق، صلاح و منافع آنان را پی‌گیری کنند.
اکنون و در این شرایط بحرانی، این حاکمان هستند که باید وارد عمل شده و با توجه به منافع ملی که باید شامل آحاد ملت شود، تصمیم بگیرند. تصمیماتی که منافع ملی، آزادی، رفاه، امنیت، تمامیت ارضی و در پی آن شادی و نشاط اجتماعی مردم را به همراه داشته باشد و امید به زندگی، خروجی تصمیمات زمامداران باشد.
اکنون زمان تصمیم‌گیری درست زمامداران جمهوری اسلامی فرارسیده تا مطالبات مدنی مردم را پیگیری کنند و شکی نیست که تصمیمات درست یا غلط آنان در سرنوشت ملتی بزرگ که جامعه جهانی در بازه‌هایی زمانی در تاریخ در برابر عملکرد آنان سر تعظیم فرود آورده‌اند، تاثیرگذار خواهد شد. تصمیم‌هایی که در تاریخ ثبت خواهند شد تا سربلندی یا سرافکندگی ملتی را به آگاهی نسل‌های بعدی برساند.
احمد توکلی: تروریستی خواندن سپاه، تصویب «اف‌ای‌تی‌اف» را منتفی کرد
احمد توکلی در واکنش به سرنوشت تصویب «اف‌ای‌تی‌اف» گفت: باید منتفی شود، زیرا هر قدر ما کوتاه بیایم این‌ها پُرروتر می‌شوند. «اف‌ای‌تی‌اف» اصلا ربطی به موشک و این حرف‌ها ندارد، اما به آن می‌پردازند. در همین بیانیه اخیر علیه ما گفته‌اند که نباید موشک بسازیم و حتی در برد موشک‌های ما دخالت می‌کنند.
رویداد۲۴ ـ امیدی برای تصویب لوایح چهارگانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام و پیوستن به گروه اقدام مالی مشترک باقی نمانده است. این را اعضای مجمع می‌گویند و اعتقاد دارند که اقدام اخیر آمریکا مبنی بر تروریستی خواندن سپاه پاسداران به عنوان یک موئلفه مهم در روند تصمیم‌گیری‌ها در این‌باره تاثیر خواهد داشت.
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در واکنش به تاثیر تصمیم شب گذشته ایالات متحده آمریکا در خصوص سپاه پاسداران گفت: «این اقدام آمریکا حتما بر روند تصویب «اف‌ای‌تی‌اف» تاثیرگذار خواهد بود. اینکه آمریکا یک نهاد رسمی و قانونی ایران را تروریست می‌خواند یک متغییر بسیار مهم است، زیرا همین کشور از ما می‌خواهد که هر کار او می‌گوید انجام دهیم.
احمد توکلی همچنین با انتقاد از برخی اظهارنظر‌ها و دیدگاه‌هایی که بر کوتاه آمدن در مقابل خواسته‌های آمریکا تاکید دارند گفت: «هرقدر مقابل آمریکا کوتاه بیایم چوب می‌خوریم. الان هم می‌گویم شانس تصویب «اف‌ای‌تی‌اف» کاهش یافته است، اما توجه کنید که تصمیم اجزای مختلفی دارد. ما بخشی از آن مثل قانون پولشویی و تامین مالی تروریسم را داریم. اما آمریکا پشتیبان بخشی از «اف‌ای‌تی‌اف» است که ما نمی‌توانیم قبول کنیم.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر مقابله به مثل در برابر اقدامات آمریکا چه تبعاتی خواهد داشت، گفت: «اگر کسی با شما جنگ دارد، سرزمین شما را اشغال می‌کند، مردم را بمب باران می‌کنید، منابع کشور شما را هدف قرار می‌دهد و ... چه چاره‌ای جز دفاع دارید؟ ما نمی‌خواهیم با آن‌ها بجنگیم، اما اگر بخواهند با ما بجنگند و این بلا‌ها را سر ما بیاورند، دست روی دست نمی‌گذاریم، چون در این صورت آزادی باقی نمی‌ماند».
گفتنی است، غلامرضا مصباحی مقدم دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز گفته است: «قطعا این اقدام آمریکا موضع اعضای مجمع در مورد «اف‌ای‌تی‌اف» را مستحکم و تقویت می‌کند و احتمال تصویب نکردن آن قوی‌تر شد.»