اخبار ویژه

بی‌چشم‌ و رویی نشریات اجاره‌ای اکنون بهترین فرصت مذاکره است!
دو روزنامه زنجیره‌ای همزمان با اقدام خصمانه دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران مدعی شدند اکنون بهترین فرصت مذاکره است!
به گزارش مشرق، روزنامه سازندگی در گزارشی  با عنوان «چشم در برابر چشم» نوشت: «کاخ سفید در اقدامی غیرمعمول و برخلاف عرف بین‌المللی، سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد».
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «نزدیک به چهار دهه است که رقابت‌های میان ایالات متحده و ایران بسان بازی شطرنجی شده که در جریان آن به جای رقابت دو ضلع، شاهد حضور ضلع سومی نیز هستیم، بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که گاه در زمین ایران بازی می‌کنند و گاه در زمین ایالات متحده. این رقابت‌ها محصول افزایش نفوذ استراتژیک ایران در حاشیه خلیج فارس، خاورمیانه و شمال آفریقا است».


سازندگی در ادامه نوشت: «دیپلماسی، تنها راه پایان دادن به تنش‌هاست».
روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان «آیا می‌شود با ترامپ گفتگو کرد» نوشت: «بسیاری از تحلیلگران معتقدند سال جاری، اوج درگیری سیاسی و دیپلماتیک ایران و آمریکا خواهد بود و برخی نیز احتمال درگیری نظامی را محتمل می‌دانند اما نگارنده معتقد است اتفاقاً ماه‌های آتی، بهترین زمان مذاکره با ترامپ است... ترامپ در آستانه فعالیت‌های انتخابی 2020 نیازمند یک برگ برنده تعیین‌کننده است. مذاکره با ایران و احیای برجام می‌تواند این برگ برنده را در اختیار او قرار دهد. اگرچه ترامپ سعی خواهد کرد احیای برجام را به عنوان یک توافق جدید قلمداد و معرفی کند، اما می‌توان در همین شرایط نیز منافع ایران را تأمین کرد».
این رویکرد شرق در حالی است که قبلا نیز در اوج بزک توافق با آمریکا تیتر زده بود «امضای کری تضمین است».
همچنین مدیر مسئول شرق در گفت‌وگو با حسین دهباشی اذعان کرده بود که طیف متبوع وی در ماجرای جا انداختن لزوم توافق، به خلاف‌گویی و اغراق و بزک کاری متوسل شده‌اند.لوبلاگ: تروریستی خواندن سپاه برای آمریکا بی‌فایده و پرهزینه است
یک تارنمای آمریکایی تصمیم دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران را بی‌فایده اما پرهزینه برای دولت آمریکا ارزیابی کرد.
لوبلاگ در تحلیل این موضوع نوشت: تروریستی خواندن سپاه پاسداران یکی دیگر از اقدامات خطرناک دونالد ترامپ است. او، مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا بدون آنکه درکی از شرایط واقعی غرب آسیا داشته باشند، حساسیت‌ها و مخاطرات کنونی روابط میان تهران و واشنگتن را بیشتر کردند. با این حال کار آنها تنها یک تصمیم سیاسی و نمادین است و هیچگونه تحول چشمگیری در غرب آسیا به همراه نخواهد داشت.
تروریستی خواندن سپاه پاسداران از نظر اقتصادی نیز عواقبی در پی نخواهد داشت چرا که تحریم‌های پیشین آمریکا هر نوع محدودیتی که مقدور بود بر تهران تحمیل کرده و کار بیشتری از پیش نخواهند برد.
ایران در سوریه، عراق، یمن، افغانستان و سراسر خلیج فارس توان عملیاتی بالایی دارد. هزاران تن از نیروهای ایالات متحده در منطقه، به ویژه در عراق و سوریه در نزدیکی نیروهای رسمی ایران و یا شبه نظامیان نزدیک به تهران قرار دارند. هر گونه برخورد نظامی میان این گروه‌ها و نیروهای ایالات متحده دشواری حضور نظامی آمریکا در منطقه را بیشتر می‌کند و مقامات نظامی واشنگتن به طور قابل توجهی نگران در معرض خطر قرار گرفتن بیشتر نیروهای خود در غرب آسیا هستند.
بنابراین، افزایش مخاطرات عملیاتی برای نیروهای آمریکا تنها نتیجه این تصمیم عجولانه خواهد بود. از این رو چرخه تقابل و تلافی بعد از تروریستی خواندن نیروهای نظامی دو طرف، آنهم در زمانی که هیچ کانال ارتباطی دیپلماتیک و نظامی بین ایران و آمریکا وجود ندارد بسیار خطرناک خواهد بود. جامعه اطلاعاتی پنتاگون از این موضوع آگاهی دارد و به همین دلیل مخالف تصمیم ترامپ است.
علاوه بر این، چنین تصمیمی امکان بازگشت تهران به میز مذاکره را کمرنگ می‌کند چرا که تهران یک مرتبه چنین فرآیندی را آزموده است؛ اتفاقا تروریستی نامیدن سپاه پاسداران صداهای مخالف ارتباط و مذاکره با آمریکا در داخل ایران را بلندتر می‌کند و آنها  استدلال بیشتری برای مخالفت خود با آمریکا را خواهند داشت.
این تصمیم همچنین رفتار عراق را سخت‌تر می‌کند. عراق می‌کوشد که تعادل مناسبی میان گرایش‌ها و سیاست‌های واشنگتن-تهران برقرار کند اما تصمیم اخیر آمریکا کار عراق را نیز سخت می‌کند.
تارنمای نشریه تایمز انگلیس نیز در این باره نوشت: تروریستی نامیدن سپاه پاسداران از سوی دونالد ترامپ، دیپلماسی در خاورمیانه را پیچیده می‌کند. کارشناسان هشدار داده‌اند که این تصمیم می‌تواند با واکنش منفی علیه سربازان آمریکا در خاورمیانه روبه‌رو شود.مجلس تمام گشت و... فراکسیون امید تصمیم به گرم کردن خود گرفت
در حالی که دهمین دوره مجلس آخرین سال فعالیت خود را سپری می‌کند، رئیس فراکسیون امید گفت: این فراکسیون در تدارک طرح برای ساماندهی مشکلات اقتصادی است.
محمدرضا عارف در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مطمئناً با تجربه‌ای که از سال 97 داشتیم ان‌شاءالله مشکلات در سال جدید کمتر خواهد شد و سعی می‌کنیم مشکلات اقتصادی را مدیریت کنیم.
وی افزود: کاری که ما در فراکسیون امید هم در این راستا انجام دادیم، تشکیل یک کمیته ویژه بود که به طور جدی برای اینکه بتوانیم سال 98 را دنبال کنیم امور را دنبال و موارد را پیگیری کنند.
عارف گفت: ما در تلاشیم بتوانیم با ارائه طرحی در کمیته مزبور، در ساماندهی مسائل اقتصادی مردم کمک کنیم.
وی با بیان اینکه این طرح از سوی کمیته فراکسیون امید، ارائه خواهد شد، گفت: قاعدتاً اگر به موارد مورد بحث در این کمیته منتهی به طرح شود انتظار همکاری بقیه نمایندگان را هم داریم.
رئیس فراکسیون امید خاطرنشان کرد: حتماً ما مسائل و مشکلات مردم را پیگیری می‌کنیم و در همین رابطه نیز 5 کمیته جدید تشکیل دادیم که 3 کمیته آن درباره مسائل جاری است که امیدواریم ظرف این روزها به نتیجه برسیم و گزارشی هم به مردم دهیم.
عارف با اشاره به اینکه گرانی یک واقعیت در جامعه است، بیان کرد: خوشبختانه مردم هم با سعه صدر تحمل کردند و ما هم صمیمانه تشکر می‌کنیم؛ امیدواریم که سال جاری سال خوبی برای وضعیت اقتصادی کشور و مردم باشد.
یادآور می‌شود عمر دهمین دوره مجلس، خرداد سال آینده به پایان می‌رسد و انتخابات مجلس، اسفند (10 ماه دیگر) برگزار می‌شود.
متأسفانه در طول 3 سال گذشته، عمده وقت اعضای فراکسیون امید به سیاسی‌کاری و حاشیه‌سازی گذشته و کمتر به مشکلات اقتصادی مردم پرداخته شده است.دیوید کوهن: مطمئناً ترامپ مجبور می‌شود تحریم ایران را متوقف کند
معاون سابق سازمان سیا تصریح کرد: با اطمینان می‌گویم تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران بی‌نتیجه خواهد بود و ترامپ مجبور می‌شود عقب‌نشینی کند.
روزنامه واشنگتن‌پست از قول دیوید کوهن نوشت: سیاست‌های تحریمی ترامپ علیه ایران نمی‌تواند آمریکا را به هدفی که دنبال می‌کند برساند و تنها باعث تحمیل هزینه سیاسی و اقتصادی به آمریکا و سرد شدن رابطه  این کشور با شرکایش می شود.
در روزهای اخیر ترامپ در توییتی خبر از تعلیق تحریم‌های کره شمالی داد و اعلام کرد که به نظر من در شرایط فعلی تحریم‌ها ضرورتی ندارد. این در حالیست که از نظر عملی هیچ تغییری در سیاست‌های کره شمالی ایجاد نشده است. این یعنی ترامپ به تنهایی و بدون توجه به سیاست‌هایی که سالها در آمریکا  اجرا شده است تصمیم به تعلیق تحریم گرفته است و دیگر اینکه ترامپ پذیرفته است که سیاست‌های تحریمی علیه کره شمالی بی‌نتیجه بوده است.
این وضعیت در مورد ایران هم مصداق دارد. من اطمینان دارم که تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران بی نتیجه خواهد بود و دیر یا زود آمریکا مجبور به توقف تحریم‌ها بدون حصول هیچ نتیجه‌ای می‌شود.
کوهن ادامه داد: مطالعات من در زمینه روابط خارجی آمریکا و تحریم‌ها علیه شماری از کشورها نشان داد در صورتی تحریم اقتصادی علیه یک کشور آمریکا را به نتیجه مطلوب می‌رساند که سه شرط وجود داشته باشد. اول اینکه تحریم باید  با هدف مشخص و قابل استحصال باشد. یعنی باید مشخص باشد که آمریکا به دنبال چیست و امکان به دست آوردن آن را نیز داشته باشد. اگر امکان دستیابی به هدف وجود نداشته باشد، تحریم حتی اگر سالهای طولانی اجرا شود باز هم آمریکا را به نتیجه نمی‌رساند.
دوم اینکه تحریم‌ها باید همراه با سیاست‌های دیگر استفاده شود. سیاست‌هایی از قبیل دیپلماسی، مذاکره، ارایه کمک‌های اقتصادی در شرایط خاص و غیره. اگر یک کشور تحریم شود و آمریکا دیگر با آن کشور مراوده و مذاکره‌ای نداشته باشد، بدون شک تحریم نتیجه مطلوب آمریکا را در بر ندارد.
سوم اینکه تحریم‌های یک کشور زمانی نتیجه بخش خواهد بود که  کشورهای دوست و هم‌پیمان آمریکا به خصوص کشورهای صنعتی در این زمینه با آمریکا هم نظر باشند و سیاست‌های تحریمی را اجرا کنند. اگر کشورهای صنعتی بخواهند با کشور تحریمی کار کنند، بدون شک راهی پیدا خواهند کرد و این یعنی شکست سیاست آمریکا. البته آمریکا تلاش می‌کند با استفاده از ابزار دلار کشورهای دیگر را مجبور به تبعیت کند ولی در دنیای چند قطبی امروزی این ابزار کارایی ندارد. اگر این سیاست برای دوره طولانی استفاده شود و کشورهای دیگر با استفاده از این ابزار مالی تحت فشار قرار بگیرند، سیاست‌ها و ابزارهای دیگر ایجاد می‌شود از قبیل اتحادیه مالی یورو، معامله نفت با سبد ارزی،   تجارت پایاپای و ده‌ها راه دیگر که در سالهای اخیر شاهد استفاده از آنها بودیم.
وی تصریح کرد: دیری نخواهد پایید که همان‌طور که ترامپ در توییتی تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی را لغو کرد، تحریم‌ها علیه ایران را نیز لغو می‌کند زیرا این سیاست کارایی ندارد.تصویب لوایح مرتبط با FATF با وجود تداوم بدعهدی غرب منتفی است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید مجمع تا پایان مهلت چهارماهه FATF، درباره لوایح مرتبط تصمیم نمی‌گیرد.
حسین مظفر در گفت‌وگو با نامه نیوز اظهار داشت: «تأخير در تصميم‌گيري درباره لایحه پالرمو دلايل متعدد دارد؛ نخست آنكه درباره اين لايحه بحث‌هاي بسياري درگرفت از يك سو نمايندگان مجلس نامه‌هاي متعددي نگاشتند، از سوي ديگر معاون اول رئيس جمهور براي رهبر معظم انقلاب نامه‌اي با محتواي لزوم پیوستن به برنامه اقدام مالی نوشتند كه حضرت آقا گفتند براي بررسي بيشتر به مجمع ارسال شود.
دوم آنكه ارسال لايحه پالرمو و CFT همزمان شد و ضرورت داشت كه هر يك به دقت و با درنظر گرفتن تمام جزئيات بررسي شود. دليل مهم ديگر در تأخير تصميم‌گيري مجمع تشخيص مصلحت نظام، رويكرد متناقض كشورهاي غربي در عمل به تعهداتشان است. ايران به تمام آنچه در توافق برجام گفته بود عمل كرد و هيچ بدعهدي از سوي ايران مشاهده نشد اما در ابتدا آمريكا با يك خيانت آشكار به طور كامل از برجام خارج شد و اروپايي‌ها هم در گفتار و عمل خود صادق نبودند؛ پس از خروج آمريكا از برجام آنها گفتند كه ايران از برجام خارج نشود و ما سازوكاري را پيش‌بيني مي‌كنيم كه مشكل فروش نفت حل شود.
 نه‌تنها به چنين وعده‌هايي عمل نكردند بلكه تعهدات پيشين خود را نيز مشروط به بهانه‌هايي مانند حقوق بشر، حقوق اقليت‌هاي ديني و مذهبي و... كردند.
وی افزود: ما احساس كرديم كه اروپايي‌ها نمي‌خواهند به آنچه تعهد داده‌اند عمل كنند؛ از اين‌رو مجمع صبر كرد تا ضمن بررسي مجدد تعهدات اروپايي‌ها ببيند آنها چه خواهند كرد. اين طور نمي‌شود كه ايران به تعهدات خود عمل كند و تبديل به سرباز پابه‌ركاب آمريكا و اروپا شود و همه امتيازها را به آنها بدهد. صبر مجمع يك ميدان سنجش صحت عمل اروپايي به تعهداتشان است و به هر حال اگر به تعهداتشان عمل كنند زمينه‌هاي مساعدي براي بررسي پالرمو و CFT فراهم مي‌شود».
مظفر در تشریح علل مخالفت خود با تصویب پالرمو ادامه داد: «علاوه بر مواد مذکور، به‌طور کلی تصويب پالرمو اشكالات فراواني دارد و براي ايران امتيازي را به همراه نمي‌آورد. ما مدافع شفاف‌سازي هستيم اما نه آن‌طور كه غربي‌ها می‌خواهند. نباید این‌طور باشد که آنها برای شیوه شفاف‌سازی ما نسخه بپیچند. ما در دوران سخت تحریم به سر می‌بریم و نمی‌توانیم تمام سازوکارهای خود را معطل نگه داریم و همه تصمیمات را به آمریکا و اروپا واگذار کنیم. جالب است که حتی موافقان تصویب پالرمو نیز اذعان دارند که مشکلات ناشی از تحریم یا مشکلات موجود در فروش نفت با پالرمو حل نمی‌شود. تصویب پالرمو نوعی خود تحریمی است و منطقی نیست که با دستان خودمان، خود را محدود کنیم».
وی می‌گوید: افرادی که امروز با تصویب پالرمو موافقند از تجربه تلخ برجام عبرت نمی‌گیرند. دولت در موضوع برجام بسیار خوش‌بین بود و به مواضع شفاهی غربی‌ها اعتماد می‌کرد و چنین رویکردی باعث شد با نهایی‌شدن برجام همه‌چیز دادیم و هیچی دریافت نکردیم. با همه این اوصاف بازهم غربی‌ها طلبکارند. بنابراین باید حق داد که مجمع با وسواس و حوصله فراوان درباره این لایحه تصمیم بگیرد».
حسین مظفر درباره زمان احتمالی تصمیم‌گیری مجمع گفت: «باتوجه به تمدید مهلت چهارماهه FATF از اسفندماه و ضرورت بررسی کامل پالرمو به نظر می‌رسد که تصمیم مجمع با پایان مهلت تمدید شده مقارن باشد».