روحانی: اجازه نمی‌دهیم خسارت‌دیدگان سیل‌ها بی‌پناه بمانند







رئیس جمهوری یک روز پس از حضور در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای، در جلسه هیأت دولت نیز بیشترین بخش سخنان خود را به اقدام اخیر دولت امریکا علیه سپاه پاسداران اختصاص داد و آن را اقدامی تبلیغاتی و برای تأثیرگذاری بر انتخابات در سرزمین‌های اشغالی فلسطین توصیف کرد. روحانی همچنین با تأکید بر اینکه باید در این شرایط پیوستگی، همبستگی و انسجام را بیش از گذشته تقویت کنیم، تصریح کرد: امروز زمان گلایه جناح‌ها و گروه‌ها از یکدیگر نیست و زمانی است که باید همه در صف واحد و مستحکم قرار بگیریم تا کسی نتواند در این صف رخنه ایجاد کند و در برابر توطئه امریکایی‌ها ایستاده و از مشکلات بخوبی عبور کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی، موضوع واگذاری بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی و اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی را اقدامی احمقانه و بی خردانه از سوی امریکا برای حمایت از یک گروه جنایتکار در سرزمین‌های اشغالی دانست و تصریح کرد: سپاه مدافع آزادی در منطقه و در رأس مبارزه با تروریسم بوده است و هیچ‌کس این اقدام امریکا را در تاریخ قبول نکرده و به آن اعتنایی نخواهد داشت. روحانی، اسرائیل را سرزمین غصب شده فلسطینیان دانست که انتخابات در آن معنا ندارد و افزود: اگر می‌خواهند انتخابات برگزار کنند، باید مردم فلسطین و نه اشغالگران، پای صندوق آرا بیایند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه بسیار علاقه‌مندیم در منطقه رفراندومی برگزار شود تا همه ملت‌ها و کشورها اعلام کنند که در این سال‌ها از سوی چه کسانی بر منطقه ظلم شده و چه کسانی به یاری دولت‌ها و ملت‌های منطقه شتافته‌اند، اضافه کرد: امریکایی‌ها باید بدانند که منبع ظلم، ستم و تروریسم در منطقه هستند و ملت‌های منطقه بویژه ملت ایران در روزهای سختی و مشکلات به یاری هم شتافته‌اند و در این میان نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسیار برجسته است. روحانی با اشاره به اینکه اقدامات دولت امریکا علیه ملت ایران همواره از سوی چند کشور مورد حمایت بوده، اظهار کرد: در جهان و کشورهای بزرگ اروپا، آسیا، اقیانوسیه و سایر نقاط، ملت‌ها در موضوع برجام از ایران، در قضیه جولان از سوریه و در موضوع قدس از فلسطین حمایت کرده‌اند.
رئیس جمهوری همچنین اقدام امریکا را حرکتی شعاری، تبلیغاتی و سیاسی برشمرد و به آنان هشدار داد: آنان بخوبی می‌دانند که اگر بخواهند پای خود را از حد شعار یک قدم فراتر بگذارند، با چه مشکلات و مصیبت‌هایی روبه‌رو خواهند شد و فکر نمی‌کنم آنها هر چقدر هم ناشی باشند، بخواهند اقدام دیگری انجام دهند. روحانی با بیان اینکه آنها می‌خواهند با این اقدام تبلیغاتی یک فشار روانی و اقتصادی بر مردم ایران وارد کنند، گفت: آنها به دنبال این هستند که بگویند می‌توانیم ملت‌های منطقه را از ایران جدا کنیم، اما تردیدی وجود ندارد که از این به بعد ارتباط ایران با دولت‌ها و ملت‌های منطقه بیشتر خواهد شد و آنها به این خواسته امریکا اعتنایی نخواهند داشت.
 تأکید بر مسئولیت دستگاه‌های دولتی در سیل
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همچنان برخی از شهرها و استان‌های کشور با مشکلات ناشی از سیل و سیلاب مواجه هستند، اظهار کرد: دولت وظیفه دارد در این شرایط در خط مقدم حل مشکلات مردم باشد و در این راستا وزارتخانه‌های گوناگون، مسئولیت‌های بسیار سنگینی را بر دوش داشته و در راستای خدمت‌رسانی به مردم تلاش می‌کنند. رئیس جمهوری با بیان اینکه وحدت و انسجام بسیار خوبی میان همه نیروها اعم از دولت، ارتش، سپاه و نهادهای عمومی غیردولتی در کمک‌رسانی به مردم به نمایش گذاشته شد و همه به صحنه آمدند، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم مشکلات مردم را در مناطق سیل زده حل و فصل کنیم.
وی با اشاره به اینکه در برخی کشورها مانند امریکا هنگامی که مردم با سیل مواجه می‌شوند تا 5 سال پس از آن با مشکلات ناشی از آن روبه‌رو هستند، گفت: دولت این کشور مشکلات مردم را در اینگونه حوادث درک نکرده و به خواسته‌ها و مشکلات مردم هیچ توجهی ندارند.
روحانی با تأکید بر اینکه مردم نباید به شایعات توجه داشته باشند، خاطرنشان کرد: ممکن است در روزهای آینده با توجه به تداوم بارش‌ها، در برخی استان‌ها با مشکلاتی مواجه باشیم، اما مرجع اخبار برای مردم باید صدا و سیما باشد و به شایعات بی‌اساس توجه نکنند.
رئیس جمهوری به مردم اطمینان داد که اجازه نمی‌دهیم کسی که در این حوادث خسارت دیده بی‌پناه بماند و در این راستا دولت و نیروهای مسلح با همه توان در کنار مردم بوده و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه بسیار حساس و پیگیر هستند و ان‌شاءالله با نمره قبولی خوبی در پیشگاه مردم از این مشکل عبور خواهیم کرد.

بـــــرش

رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با روحانی:
اروپا برای تعدیل تحریم های امریکا تلاش می کند

رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در تماسی تلفنی درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند. حسن روحانی شب گذشته در تماس تلفنی امانوئل مکرون با وی، برجام را توافقی بسیار مهم خواند و با تأکید بر اینکه «ما خواهان اجرای کامل تعهدات دو طرف در توافق برجام هستیم تا ایران نیز طبق مفاد آن به منافع مشروع اقتصادی خود در این توافق دست یابد» اظهارداشت: ایران با وجود عمل به تعهداتش هنوز شاهد اقدام عملی قابل توجهی از طرف مقابل نبوده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس جمهوری اقدام اخیر امریکا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را حرکتی بسیار تحریک آمیز، خطرناک و بی‌سابقه در روابط بین‌الملل خواند و با اشاره به اعتراف صریح نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این حرکت امریکا به درخواست تل آویو انجام گرفته است، گفت: اگر فداکاری نیروهای سپاه نبود امروز دست کم دو کشور منطقه تحت کنترل داعش بود و این نیروها با فداکاری و تلاش خود ضربه مهلکی به داعش و گروهک های تروریستی در منطقه وارد کردند. روحانی تصریح کرد: اراده دولت ایران حفظ امنیت منطقه و جلوگیری از افزایش تنش‌ها است. رئیس جمهوری همچنین از همدردی رئیس جمهوری فرانسه با دولت و ملت ایران به خاطر سیل اخیر و اعلام آمادگی آن کشور برای ارسال کمک های نوع دوستانه قدردانی کرد. رئیس جمهوری فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تأکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری‌های تهران – پاریس در همه عرصه‌های مورد علاقه گفت: فرانسه و شرکای اروپایی به طور جدی تعهدات خود را برای اجرای تمام مفاد برجام دنبال می‌کنند. امانوئل مکرون اظهار داشت: فرانسه با دقت تحولات منطقه را دنبال می‌کند و تمام سعی و تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا منافع ایران از توافق برجام حفظ و تأمین شود و سازوکار مالی تدوین شده، نشان دهنده اراده اروپا برای حفظ برجام است. وی افزود: فرانسه به همراه دیگر شرکای اروپایی تمام تلاش خود را به‌ کار می‌گیرند تا امریکا را تشویق کنند که تحریم ها علیه ایران را تعدیل کند و بی‌تردید نقش روسیه و چین نیز در این عرصه و تلاش، بسیار مهم است. رئیس جمهوری فرانسه همچنین ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران و بویژه خانواده قربانیان سیل اخیر گفت که کشورش تصمیم دارد کمک های انسان دوستانه‌ای را برای یاری سیل زدگان ارسال کند.