خواندن توانستن است

«ایران»: کمتر از دوهفته دیگر، سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کار خود را آغاز خواهد کرد و این رویداد فرهنگی 10 روز میزبان اهل کتاب و کلمه خواهد بود. ناشران هم از یکی دو ماه پیش مراحل اخذ مجوز برای حضور در این نمایشگاه را انجام داده‌ و منتظرند تا در موعد مقرر غرفه‌های خود را تحویل بگیرند و بستر میزبانی از مردم را فراهم کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به خبرنگاران درباره زمان و شرایط برگزاری 10 روزه سی‌و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب امسال با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان کمی زودتر برگزار می‌شود و چهارم اردیبهشت ماه روز آغاز نمایشگاه خواهد بود. سیدعباس صالحی با بیان اینکه تمهیدات خوبی برای نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده است، گفت: استقبال ناشران، استقبال خوبی بوده است. امسال چین به‌عنوان میهمان ویژه نمایشگاه حضور خواهد داشت و بیش از 100 نفر هیأت چینی در نمایشگاه فعال هستند و ما امیدواریم نمایشگاه کتاب امسال را بهتر از سال‌های قبل برگزار کنیم.صالحی درباره برنامه‌های جنبی نمایشگاه امسال و امکاناتی که در اختیار اهالی قلم قرار خواهد گرفت نیز گفت: برنامه‌های مختلف فرهنگی در نمایشگاه امسال برگزار خواهد شد و بن‌های اهل قلم و دانشجویان برای خرید کتاب هم در حدی که می‌شد ارتقا پیدا کرده است.
در روزهای منتهی به برگزاری نمایشگاه کتاب، شورای سیاستگذاری این رویداد فرهنگی هم روزهای پرجلسه و شلوغی را پشت سر می‌گذارد. دیروز این شورا به اتفاق آرا، شعار این دوره از این رویداد فرهنگی را انتخاب کرد و ایوب دهقانکار سخنگوی این شورا از تصویب شعار «خواندن؛ توانستن است» در پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه خبر داد. به‌گفته او،با توجه به فضای حاکم بر جامعه، شرایط روز و اقتضائات ملی و بین‌المللی کشور شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران به اتفاق آرا تأکید داشتند که مسائل اخیر کشور همچون اقدام نابخردانه دولت امریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیز ضرورت توجه به مسائل استان‌های سیل‎زده و... به‌عنوان محورهای اصلی، اساسی و راهبری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران لحاظ شوند.
از طرف دیگر، براساس تصویب این شورا مقرر شده است با توجه به اهمیت فعالیت‌های علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران و میزان تأثیرگذاری آنها بر مخاطبان و فضای فرهنگی نمایشگاه، این فعالیت‌ها با هدف ارتقای کیفی و محتوایی برنامه‌های پیشنهادی از سوی اشخاص، نهادها، سازمان‌ها و ناشران برای اجرا در نمایشگاه کتاب تهران توسط کارگروهی پنج‌نفره مورد بررسی قرار گیرند. همچنین با توجه به ضرورت تأمین رفاه و آسایش ناشران و بازدیدکنندگان و جلوگیری از بروز حوادث و اتفاقات غیرمترقبه مقرر شده تیم اجرایی نمایشگاه با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مسئول و ذیربط پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم را اتخاذ کنند. گفتنی است در پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که به ریاست دکتر محسن جوادی برگزار شد، محمود آموزگار، علی‌اکبر اشعری، فریدون عموزاده خلیلی، علی‌اصغر سیدآبادی، میثم نیلی، یحیی دهقانی، داریوش نویدگویی، ابراهیم حیدری، مهدی اسماعیلی‌راد، محمدجواد مرادی‌نیا، قادر آشنا، ایوب دهقانکار و امیرمسعود شهرام‌نیا حضور داشتند.