«ابتکار» از اقدام بهارستان در حمایت از سپاه گزارش می‌دهد همه ما سپاهی هستیم!

معصومه معظمی
در آستانه روز پاسدار، ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا، در اقدامی غیردموکراتیک و خارج از عرف بین‌المللی، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. حرکتی که از سوی برخی متحدانش از جمله عربستان، رژیم صهیونیستی و بحرین مورد استقبال قرار گرفت‌ ولی رفتاری خارج از عرف بین‌الملل بود و تاکنون سابقه نداشته کشوری، نیروی نظامی کشوری دیگر را تروریست خوانده و مورد تحریم وسیع قرار دهد؛ حرکتی که منجر به اتحاد و انسجام بیشتر داخلی شد و روز گذشته در حرکتی نمادین همه نمایندگان مجلس اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا و همچنین امیرسرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی با پوشیدن لباس فرم سپاه حمایت قاطع خود را از این نهاد مردمی اعلام کردند.
کاخ سفید عصر روز دوشنبه طی اقدامی غیرقانونی در قالب بیانیه‌ای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. او در این بیانیه نوشت: «امروز به طور رسمی برنامه دولتم برای تروریستی اعلام کردن نیروهای سپاه پاسداران ایران از جمله نیروهای قدس را ذیل بند ۲۱۹ قانون مهاجرت و تابعیت اعلام می‌کنم. این گام بی‌مانند نشانگر آن است که ایران نه‌تنها یکی از حامیان اصلی تروریسم است، بلکه فعالیت‌هایی که سپاه پاسداران در آن دخیل است، تروریسم را ترویج و حمایت مالی می‌کند. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران وسیله اصلی این کشور برای اعمال و حمایت از کمپین جهانی تروریسم است.»
در این راستا صبح روز دوشنبه نمایندگان مجلس در اقدامی منحصر به فرد با پوشیدن لباس فرم سپاه، حمایت خود را از این نهاد اعلام کردند. احمد امیرآبادی فراهانی در توضیح این ماجرا طی گفت‌وگویی توضیح داد: «دیشب من و آقای ابوترابی نماینده نجف‌آباد بعد از تصمیم آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی به تصمیم واحد رسیدیم که برای نمایندگان مجلس لباس پاسداری تهیه کنیم تا با این روش حمایت یکپارچه خود را نشان دهیم.» عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: «این پیشنهاد را با روسای فراکسیون‌ها و سپس با آقای پزشکیان در میان گذاشتیم چراکه آقای لاریجانی در راه بازگشت به کشور بودند. البته آقای عباس گودرزی و احد آزادیخواه هم در این روند کمک کردند. بر این اساس هماهنگی‌های لازم با معاون پارلمانی سپاه جهت تهیه لباس پاسداری انجام شد و وی با مطرح کردن درخواست مجلس از فرماندهی سپاه مجوز گرفت.»


7 نماینده‌ای که در رای‌گیری شرکت نکردند
جلسه روز سه شنبه طبق آنچه از قبل گفته شده بود در دو شیفت کاری صبح و عصر برگزار شد و نمایندگان در حمایت از سپاه طرحی دوفوریتی و سه‌فوریتی به منظور اقدامات و تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا تهیه کردند. نمایندگان پس از گرفتن عکس‌های یادگاری و سردادن شعارهای مرگ بر آمریکا در صحن علنی، در نوبت عصر طرح دوفوریتی تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا را با رای قاطع 189رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر به تصویب رساندند. نکته قابل توجه آن 6 نماینده‌ای بودند که در صحن مجلس حضور داشتند ولی در این طرح دوفوریتی نه به عنوان مخالف و نه ممتنع رای ندادند! پس از تصویب این طرح صدای «مرگ بر آمریکا» فضای صحن را پر کرد. همچنین قرار شد طرح سه‌فوریتی فراکسیون امید در‌این‌باره با طرح فوق ادغام شود.
ارتش و سپاه دو برادرند و در یک صف قرار دارند
موضوع قابل توجه جلسه روز گذشته، پوشیدن لباس فرم سپاه توسط وزیر دفاع بود که از نیروهای ارتش است. امیرسرتیپ امیر حاتمی در حاشیه جلسه گذشته مجلس در جمع خبرنگاران به پرسش‌های خبرنگار «ابتکار» پاسخ داد. امیر حاتمی در پاسخ به پرسش «ابتکار» مبنی بر اینکه «هدف‌تان از پوشیدن این لباس فرم سپاه چیست»، گفت: «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یک لشگر مخلص الهی هستند، مثل دو برادر ممکن است دو نوع لباس متفاوت بپوشند اما یک لشگرند و در یک صف قرار دارند.» وزیر دفاع همچنین بیان کرد: «مسئولان آمریکا با اقدامات احمقانه خود نمی‌توانند تفاوتی بین نیروهای مسلح ایران ایجاد کنند. در واقع امروز نمایندگان مجلس به عنوان عصاره ملت ایران از طرف همه ملت، لباس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به تن کردند، همه ما این لباس را پوشیدیم تا اعلام کنیم ما همه پاسدار جمهوری اسلامی هستیم. همه ما حافظ انقلاب اسلامی هستیم، همه ما نگهبان تمامیت ارضی و استقلال کشور هستیم و در مقابل دشمن، همه در یک صف واحد قرار داریم.»
تصمیم ترامپ مورد استقبال بین‌‌المللی قرار نمی‌گیرد
وزیر دفاع در‌خصوص «بازتاب بین‌المللی اقدام دولت ترامپ در مقابل این تصمیم» به «ابتکار» پاسخ داد: «اقدام دولت ترامپ آنچنان سخیف و پیش‌پا افتاده و از پشتوانه ضعیف حقوقی و قانونی برخوردار است که بعید می‌دانم در دنیا کشوری پیدا شود که از این اقدام ضعیف حمایت کند، همانطور که کارهای قبلی سران آمریکا مثل تغییر پایتخت فلسطین اشغالی به بیت‌المقدس یا تصرف جولان مورد مخالفت عموم جهانیان قرار گرفت، حتماً این اقدام آمریکا نیز که خلاف قوانین بین‌المللی است، مورد مخالفت کشورهای جهان قرار می‌گیرد.»
امیر سرتیپ حاتمی تصریح کرد: «سپاه پاسداران طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک نیروی نظامی رسمی است و دارای سابقه درخشان در دفاع از کشور است و مردمی‌ترین نیروی مسلح است. یقیناً این اقدام آمریکا با مخالفت شدید همه آزادگان جهان مواجه خواهد شد.»
اقدام آمریکا غیرقانونی، غیرحقوقی و بی‌سابقه است
وزیر دفاع در پاسخ به سوال دیگر «ابتکار» مبنی بر اینکه «اولین بار است نیروی نظامی کشوری از طرف کشوری دیگر تروریست دانسته می‌شود، نظرتان در این خصوص چیست»؟ گفت: «اقدام آمریکا غیرقانونی و غیرحقوقی بوده و تاکنون در سطح دنیا چنین اقدامی انجام نشده است. این اقدام نه تنها به جایی نخواهد رسید بلکه آثاری جز منسجم‌تر شدن و همدل‌تر شدن ملت ایران و مسئولان ندارد. همانطور که امروز در مجلس شورای اسلامی شاهد وحدت همه نمایندگان بودیم. بنده از همه نمایندگان تشکر می‌کنم.»
محمود صادقی هم در گفت‌وگو با «ابتکار» در تایید اینکه «اولین بار است نیروی نظامی کشوری تروریست خوانده می‌شود»، گفت: «این اقدام غیرمتعارف و هنجارشکنانه‌ای است که نیروهای نظامی کشوری را در لیست تروریست‌ها قرار بدهند. به نظرم این اقدامی سیاسی همراه با جنگ روانی و ناشی از عدم شناخت هیئت حاکمه فعلی آمریکا از فضای سیاسی و اجتماعی ایران است.» نماینده مردم تهران در خانه ملت افزود: «این رفتار باعث انسجام بیشتر نیروهای سیاسی در ایران شد و هم احزاب و هم نمایندگان اصلاح‌طلب وقتی دیدند منافع ملی ما مورد هجمه قرار می‌گیرد، در صف واحد با اصولگرایان به طور یکپارچه قرار گرفتند و این مصداق عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد است. چرا که باعث کم رنگ شدن فضای دوگانه و تفرقه‌انگیز در کشور شد.» عضو ارشد فراکسیون امید مجلس در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» یادآور شد: «این تحریک‌ها از طرف عربستان و بحرین و رژیم صهیونیستی صورت گرفته است و در تحلیلی دیگر گفته می‌شود این اقدام به خاطر تاثیرگذاری روی انتخابات نخست وزیری رژیم صهیونیستی است. آنها سعی دارند از نظر روانی حمایتی از نتانیاهو داشته باشند.» صادقی با رد احتمال جنگ نظامی در منطقه خاطرنشان کرد: «اقتداری که در منطقه داریم حالت بازدارندگی در مقابل کشورهای دیگر ایجاد می‌کند چون تبعات شروع جنگ نظامی در سطح منطقه و جهان زیاد است و پیامدهای نظامی و اقتصادی زیادی برای جهان دارد و کل دنیا را متاثر از این موضوع می‌کند.»
متضرر اصلی این اقدام آمریکا است
اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور هم در این راستا به «ابتکار» گفت: «خارج از عرف بین‌المللی است که نیروی نظامی یک کشور را به عنوان تروریست معرفی کنند و ترامپ تحت تاثیر دیگران چنین رفتارهای عجیب و خارج از عرفی انجام می‌دهد.» سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزود: «در زمان جنگ تحمیلی، سپاه در کنار ارتش فعالیت داشته و در بحث سازندگی هم مشارکت داشته است و در حال حاضر هم به عنوان مستشار در سوریه و عراق، داعش ساخته دست آمریکا را از منطقه محو کرده است و این اقدام آمریکا در بین کشورهای دیگر جایگاهی ندارد.» عضو فراکسیون امید خاطرنشان کرد: «اگر آمریکا بخواهد این اقدام را عملیاتی کند کسی که متضرر می‌شود خود ایالات متحده است، چون نیروهای نظامی آمریکا در منطقه در تیررس نیروهای سپاه قرار دارند و اگر بخواهد درگیری نظامی ایجاد شود، نه تنها آمریکا متضرر می‌شود، بلکه کشورهای حوزه خلیج فارس که سیاست‌های آمریکا را دنبال می‌کنند هم تحت تاثیر این شرایط قرار می‌گیرند و متضرر می‌شوند.»
نیروهای مقاومت در منطقه حاضرند مقابله‌به‌مثل کنند
سلیمی با تاکید بر این اقدام معنادار ایالات متحده که روز پاسدار را برای این منظور در نظر گرفته است به «ابتکار» توضیح داد: «ما نمایندگان اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا در مقابل این رفتار با لباس متحدالشکل فرم سپاه در جلسه علنی حاضر شدیم تا حمایت خودمان را از سپاه پاسداران اعلام کنیم. خارج از گرایش‌ها و اختلاف نظرهایی که وجود دارد، همه پشت این قضیه قرار گرفتیم تا نشان دهیم کل مجلس با سپاه است.» نماینده مردم سمیرم در خانه ملت تاکید کرد: «این رفتار آمریکا یعنی همه مردم ایران را تروریست دانسته است و ما هم در مجلس طرح دوفوریتی اقدامات متقابل را تصویب کردیم و نیروهای مقاومت که در منطقه هستند، آمادگی دارند تا در صورتی که مجوز صادر شد مقابله‌به‌مثل کنند.»
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای: صبر ما آستانه‌ای دارد جلال‌خو ‌ش چهره سیاست آتش‌افروزانه باران‌های سیل‌آسا پیش‌بینی مسئولان از آمار گردشگران نوروز 98 را برهم زد پاتک سیل به گردشگری نوروزی شبکه‌های اجتماعی در شرایط بحران چه نقشی دارند؟ سیل صفر و یک! معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد اقدام آمریکا نابخردانه و بحران‌زا در عرصه سیاست و حقوق بین‌الملل است « ابتکار» تبعات سیاسی و اقتصادی شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات شوراها را بررسی می‌کند «ابتکار» از اقدام بهارستان در حمایت از سپاه گزارش می‌دهد همه ما سپاهی هستیم! رهبر انقلاب اسلامی: گربه‌رقصانی آمریکا علیه سپاه معاون وزیر خارجه ایران: از الان نیروهای آمریکایی در منطقه سربازان معمولی نخواهند بود ترامپ در برابر جبهه‏ای به وسعت خاورمیانه بیانیه‌ جمعی از فعالان اصلاح‌طلب: امروز وقت همدلی و همبستگی برای کمک به هم‌وطنان سیل‌زده است هشدار ستادکل نیروهای مسلح ایران به آمریکا