وام ۷۲ ساعته بگیرید، به سیل‌زدگان بدهید

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: در میان همه وام‌هایی که به شدت مورد علاقه مردم است اخیرا وام جدیدی باب شده است که ظرف ۷۲ ساعت پس‌از تشکیل پرونده قابل دریافت است اما در این نوع خاص از وام پولی بدست وام گیرنده نمی‌رسد و تنها او ماهیانه قسط این وام را پرداخت می‌کند!
شاید در نگاه اول این نوع وام کمی عجیب باشد اما بد نیست بدانید که در وانفسای سیل ویرانگری که کشور را در برگرفته تلاش برای جلب کمک‌های مردمی این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است.
روز گذشته تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد تعداد امدادگرانی که برای کمک به پلدختر رفته‌اند به حدی بوده که برخی مدعی شدند تعداد امدادگران از افراد سیل‌زده هم بیشتر بوده است. هلال احمر نیز طی روزهای اخیر رسما اعلام کرده که کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان رکورد شکسته و میلیاردها تومان از سوی مردم به آسیب دیدگان حوادث سیل کمک شده است. داوطلب شدن بی منت مردم برای کمک به سیل‌زدگان موجب شد که یکی از بانک‌های کشور پیشنهاد بدهد که حاضر است برای کمک به سیل‌زدگان نه به خود افراد مصیبت زده بلکه به مردم عادی کشور وام بدهد اما پول این وام را مردم عادی و متقاضی وام بر نمی‌دارند، بلکه این پول مستقیم به حساب نهادهای رسمی کمک کننده به سیل‌زدگان می‌رود.



>اظهارات یک مقام مسئول
در همین حال روز گذشته معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن دسته از افرادی که قصد کمک رسانی به آسیب دیدگان سیل‌های اخیر را دارند اما از تمکن مالی مناسب برخوردار نیستند مشارکت در طرح "وفاق" را پیشنهاد کرد.
کبیری گفت: در طرح "وفاق" این امکان را برای عزیزانی که مایلند به سیل زدگان کمک کنند ولی نقدینگی لازم را در اختیار ندارند فراهم کرده‌ایم که وام قرض‌الحسنه با اقساط بلندمدت دریافت کنند. به این نحو که وام دریافتی به حساب هلال‌احمر و بهزیستی واریز می‌شود و افراد اقساط آن را می‌پردازند. وی میزان وام قرض‌الحسنه را ۵ میلیون تومان و مدت بازپرداخت آن را ۵۰ ماهه و ماهی ۱۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: اگر فردی قصد ۵۰۰ هزار تومان کمک به سیل زدگان را داشته باشد می‌تواند با پرداخت ماهی ۱۰ هزار تومان در اقساط ۵۰ ماهه در این کار خیر مشارکت و به هموطنان آسیب دیده کمک کند.

>وثیقه و مدارک تشکیل پرونده وام
تقریبا کسی نیست که در طول زندگی عادی خود در ایران از گرفتن وام بی نصیب مانده باشد. افرادی که برای وام گرفتن اقدام می‌کنند شاید چندین ماه درگیر دریافت وام مورد نظر خود باشند؛ از پروسه تشکیل پرونده، گشایش حساب، پرداخت کارمزد و بوروکراسی‌های ناتمام اداری گرفته تا دست‌به‌سر کردن و‌انداختن سنگ‌های بزرگ جلوی پای متقاضی برای منصرف کردنش، همه از جمله مراحل اعصاب خورد کنی است که کمتر کسی با آنها بیگانه است.
اما برای دریافت این وام متفاوت اصلا نیازی به معطل شدن بیش از حد نیست و همه مراحل کار می‌تواند خیلی سریع و به سرعت پیش برود، چون قصد کار خیر در میان است!
یک فرد مسئول در شعب یکی از بانک‌های عامل توسعه تعاون در خصوص شرایط و جزئیات اداری پرداخت این وام به خبرنگار آفتاب یزد گفت:‌ این وام در راستای ایده سیل مهربانی و بر مبنای طرح موسوم به وفاق به شهروندان نیکوکاری که قصد کمک به سیل زدگان عزیز را دارند، پرداخت می‌شود. وی در ادامه افزود: شرایط بسیار آسان است و حتی مردم عادی می‌تواند ۵۰۰ هزار تومان وام به اسم خودشان اما برای افراد سیل‌زده بگیرند و تا ۵۰ ماه (۴ سال) اقساط ۱۰ هزار تومانی وام ۵۰۰ هزار تومانی را پرداخت کنند.
این فرد مسئول که مایل به بردن نامش نشد، افزود: البته سقف این وام ۵ میلیون است و در این صورت اقساط آن ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان برای فرد نیکوکار است.
به گفته این مسئول بانکی، این وام بدون بهره است و برای ضمانت آن تنها یک فیش حقوقی معتبر کفایت می‌کند و سایر وثایق برای بانک قابل قبول نیست و حتی افراد بازنشسته حقوق بگیر با گرفتن گواهی کسر از حقوق می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک، سایر وثایق را نمی‌پذیرد، گفت: بانک می‌خواهد مطمئن باشد که می‌تواند اصل پول خود را دریافت کند.

>اگر کسی وام را برای خود بخواهد؟
حال فرض کنید برخی‌ها تصور کنند که می‌توانند شخصا برای گرفتن این وام اقدام کنند و پول را از طریق حساب خود به حساب کمک به سیل‌زدگان واریز کنند ؛ یا اینکه فردی تمام مراحل اداری دریافت این وام را طی کند و در نهایت موقعی که وامش حاضر شد از پرداخت آن به نفع سیل‌زدگان منصرف شود و بخواهد آن را برای زندگی و مشکلات خود هزینه کند؛ سوال این است که آیا چنین اتفاقی ممکن است رخ دهد؟
این مسئول بانکی در این خصوص به آفتاب یزد می‌گوید: چنین امکانی وجود ندارد زیرا وام گیرنده در واقع شریک یک مهربانی بزرگ می‌شود، و پس از اخذ تعهدات و وثایق از فرد وام گیرنده، بانک پول وام را مستقیم به حساب بهزیستی و هلال احمر واریز می‌کند، در نتیجه وام گیرنده حتی رنگ ریالی از این وام را در حسابش حس نخواهد کرد.
بر اساس آخرین اطلاع کسب شده از سوی آفتاب‌یزد تا عصر روز گذشته، ظاهرا یک تفاهمنامه‌ای میان مسئولان بانک توسعه تعاون و دست‌اندرکاران مرتبط با موضوع در حال انعقاد است که دریافت این وام حتی سریعتر از ۷۲ ساعت انجام پذیر باشد.

>کمک از جیب مردم چرا؟
خسارات سیل در کشور به قدری زیاد بوده است که به نظر می‌رسد منابع مالی برای پرداخت خسارت به سیل‌زدگان از سوی دولت بسیار محدود است و در نتیجه تصمیم بر آن شده که جلب مشارکت‌های مردمی در دستور کار باشد. بر همین اساس با وجودی که کمک‌های میلیاردی مردم تا به امروز رکورد زده، با این حال کماکان برای پرداخت خسارات چشم امید مسئولان تا حد زیادی آن هم در این شرایط اقتصادی که گرانی‌ها هر لحظه در حال اوج گرفتن است، به جیب مردم است!