دولت ترامپ، در اقدامی خصمانه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به لیست گروه‌های تروریستی خود اضافه کرد

بازی آمریکا با «دم شیر»
کاخ سفید در اقدامی خصمانه و مغایر با قوانین بین‌المللی، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رسما در لیست به اصطلاح تروریستی دولت آمریکا قرار داد. دونالد ترامپ، رئیس‏جمهوری آمریکا در یک اقدام غیرقانونی، عصر دیروز بیانیه‌ای را در این باره امضا کرد و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور در کنفرانسی مطبوعاتی با اعلام این خبر مدعی شد که این تصمیم ظرف یک هفته اجرایی خواهد شد و تمامی بانک‌ها و شرکت‌ها بایستی معاملات با سپاه ایران را متوقف کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ترامپ در بیانیه روز گذشته خود آورده است: امروز به طور رسمی برنامه دولتم برای تروریستی اعلام‏کردن نیروهای سپاه پاسداران ایران از جمله نیروهای قدس را ذیل بند ۲۱۹ قانون مهاجرت و تابعیت اعلام می‌کنم. این گام بی‌مانند نشانگر آن است که ایران نه‌تنها یکی از حامیان اصلی تروریسم است بلکه فعالیت‌هایی که سپاه پاسداران در آن دخیل است، تروریسم را ترویج و حمایت مالی می‌کند. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران وسیله اصلی این کشور برای اعمال و حمایت از کمپین جهانی تروریسم است. این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در آستانه روز پاسدار در حالی انجام شده که مسئولان کشورمان از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، نسبت به عواقب چنین کاری هشدار داده‌اند. وی همزمان با اعلام تصمیم آمریکا برای قراردادن نیروهای سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی طی نامه‌ای به رئیس‏جمهوری و رئیس شورای‏عالی امنیت ملی، خواستار قرارگرفتن نام نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا (سنتکام) در فهرست گروه‌های تروریستی از نظر جمهوری اسلامی ایران شد.
در همین رابطه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: نظر به حمایت پنهان و آشکار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه از گروه‌های تروریستی و دخالت مستقیم در انجام فعالیت‌های تروریستی توسط نظامیان آن کشور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای خطاب به دکتر روحانی رئیس شورای‏عالی امنیت ملی، بر اساس «قانون مقابله با نقض حقوق‏بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» مصوب مجلس محترم شورای اسلامی، پیشنهاد کرد شورای‏عالی امنیت ملی کشورمان نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به «سنتکام» را در فهرست گروه‌های تروریستی از نظر جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.


نیروهای آمریکایی در فهرست نیروهای تروریستی قرا گرفتند
بلافاصله پس از این اقدام خصمانه، شورای عالی امنیت ملی به پیشنهاد محمدجواد ظریف با صدور بیانیه‌ای نیروهای نظامی مستقر در غرب آسیا را نیروهای تروریستی اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: «شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی»، این اقدام بی‌اساس را خطر عمده‌ای برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و نقض آشکار قواعد آمره حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد می‌داند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برخلاف آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن که همواره حامی گروه‌های افراطی و تروریست‌ها در منطقه غرب آسیا بوده‌اند، پیوسته در خط مقدم مقابله با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه بوده و نقش این نیروی فداکار و انقلابی در مقابله با القاعده، داعش، النصره و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه توسط مردم و دولت‌های آسیب‌دیده همواره مورد تقدیر است. جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امروز آمریکا اعلام می‌نماید: رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند. این فرماندهی مسئولیت اجرای سیاست‌های تروریستی دولت آمریکا علیه منطقه غرب آسیا را به عهده داشته که امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جان افراد بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی را برای تحمیل سیاست‌های خصمانه ایالات متحده به خطر انداخته است که از آن جمله حمله وحشیانه و عامدانه به هواپیمای مسافربری ایران در سال ۱۳۶۷، مشارکت در کشتار مردم یمن و دیگر شهروندان غیر‌نظامی در غرب آسیا را می‌توان نام برد. بدیهی است رژیم ایالات متحده آمریکا تمامی مسئولیت‌های عواقب خطرناک این اقدام ماجراجویانه را برعهده خواهد داشت.»
مقابله به مثل ایران در اسرع وقت
این در حالی است که ساعتی پس از اعلام تصمیم آمریکا، روز گذشته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی گفت‏وگویی با خبرگزاری ایسنا، در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا در قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی گفت: ایران در کمتر از چند ساعت دیگر اقدامی مقابله به مثل خواهد کرد و نظامیان آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرند. این تصمیم از حمایت همه دستگاه‌های نظام برخوردار است. وی توضیح داد: طبق قانون اقدام متقابل ایران در برابر آمریکا، دولت موظف است که نظامیان آمریکا را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد و شورای‏عالی امنیت ملی و دولت آن را اجرایی کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد مجلس این موضوع را در قالب طرح دوفوریتی دنبال خواهد کرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیحات تکمیلی گفت: روش اول اقدام مقابله به مثل با آمریکا، اجرای قانون مصوب مجلس درخصوص اقدام متقابل و متناسب در برابر سیاست آمریکاست که اگر اجرای این قانون نظر مجلس را تامین کند دیگر طرح دوفوریتی را دنبال نمی‌کنیم وگرنه با توجه به رایزنی‌های صورت‏گرفته و نظر مثبت سه فراکسیون سیاسی مجلس قطعاً طرح قراردادن نیروهای نظامی آمریکا در لیست گروه‌های تروریستی در مجلس تصویب می‌شود کمااینکه آقای ظریف در جلسه امروز کمیسیون از این موضوع حمایت کرد. فلاحت‌پیشه در پایان تاکید کرد که اقدام آمریکا نقض حقوق بین‌المللی است و ایران طبق قوانین بین‌المللی می‌تواند اقدام مقابله به مثل کند.
آمریکا متحدان اروپایی خود را هم تهدید کرد
این در حالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا لحظاتی پس از اعلام این تصمیم در کنفرانس خبری خود این اقدام آمریکا را پیام روشنی به سردار سلیمانی و گروه‌های تحت نظر دانست و در پاسخ به اینکه تصمیم آمریکا چه تبعاتی برای نیروهای آمریکایی در منطقه خواهد داشت، مدعی شد: من دیدم محمدجواد ظریف صحبت‌هایی در این باره داشته است. ما به طور خصوصی و بین‌المللی پیام خود را به ایران داده‌ایم که هرگونه تهدید و حمله به آمریکا باید عمیقاً مورد تفکر قرار گیرد و چندین بار به این تصمیمی فکر شود.
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه شما سپاه را در کنار داعش و القاعده قرار داده‌اید و نتانیاهو اعلام کرده است قسمت‌هایی از غزه را به سرزمین‌های اشغالی ملزم می‌کند، اینها آیا واکنش‌های شدیدی را از سوی ایران در بر ندارد، گفت: در این باره نظری ندارم و ترجیح می‌دهم وزارت دفاع در این باره اظهار نظر کند.
پمپئو در پاسخ به اینکه قراردادن نام سپاه پاسداران ایران در لیست سازمان‌های تروریستی چه عواقبی برای تجارت اتحادیه اروپا خواهد داشت هم ادعا کرد: ما می‌خواهیم ایران مثل یک کشور عادی رفتار کند. ما ۱۲ مورد را برای ایران شرح دادیم که چه اقداماتی را برای عادی‏شدن باید انجام دهد و قراردادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی در همین راستا است. ما از ایران می‌خواهیم شلیک موشک به سمت عربستان را قطع کند و جان آمریکایی‌ها را به خطر نیندازد. اگر شما وکیل یک نهاد اروپایی باشید خطرات زیادی را در رابطه با سپاه ایران خواهید دید چراکه این نهاد بخشی از بنیه اقتصادی ایران است. البته مشکل است بخش‌های مختلف حضور سپاه در اقتصاد را مشخص کرد، چراکه این پیوند بسیار عمیق است. در عین حال ما در رابطه با رویکرد کشورهای دیگر به این تصمیم آمریکا و برخورد با سپاه پاسداران ایران در زمان خود تصمیم می‌گیریم ولی کاملاً روشن است که هرگونه معامله با ایران چه خطراتی دارد.
آمریکا نقش تروریست اقتصادی را بازی می‌کند
این در حالی است که روز گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه یکصدوچهلمین بین‏المجالس جهانی (IPU) طی مصاحبه با شبکه الجزیره با بیان اینکه با بیان اینکه آمریکایی‌ها نقش تروریست اقتصادی را برای ایران بازی می‌کنند، گفت: مسئله آمریکا فشار به حکومت ایران نیست بلکه فشار به بیماران ایرانی و ملت ایران است، در واقع رفتار آمریکایی‌ها تروریستی است. وی با اشاره به اینکه ایران با تحریم از پا درنمی‌آید، گفت: ایران با کشورهای چین، روسیه و ترکیه روابط بسیار سنگین اقتصادی دارد و کشورهایی که با ایران همکاری نمی‏کنند، خودشان محروم می‌شوند. ایران کشوری نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. رئیس مجلس شورای اسلامی ادعای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها مبنی بر دخالت ایران در امور کشورهای منطقه را حرفی بی‏ربط دانست و خاطرنشان کرد: ما به درخواست دولت‌های سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم و داعش که آمریکایی‌ها آن را تشکیل دادند به این کشورها کمک کردیم و بنایی بر دخالت در امور کشورها نداریم.
سایر اخبار این روزنامه
آرزوی به واقعیت بدل شده احیای تالاب‌ها تا چه زمانی کام ما را خوش می‌کند؟ لبخند کوتاه تالاب بهروز بنیادی فراتر از بحران «ابتکار» از انتقاد نمایندگان درباره غیبت وزرای مرتبط با سیل اخیر به مجلس گزارش می‌دهد چرا همچنان رسانه‌ها در شرایط بحران ناکارآمد هستند؟ غافلگیری‌های تکراری «ابتکار» از تازه‌ترین تحولات در سودان گزارش می‌دهد عمر البشیر در برزخ بحران «ابتکار» از آسیب‌های سیاست‌زدگی در مواجه با بحران‌ها گزارش می‌دهد ماهیگیری سیاسی از بحران‌ دولت ترامپ، در اقدامی خصمانه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به لیست گروه‌های تروریستی خود اضافه کرد رئیس‌جمهوری: دولت به اقدام سریع برای جبران خسارات سیل تاکید دارد آیا میزان کمک‌های مردمی در سیل اخیر نسبت به حوادث گذشته کاهش یافته است؟ از طوفان کمک تا نسیم همدردی پورمختار: علاوه بر اصلاح ساختار بودجه، باید ساختار اداری را هم تغییر دهیم دولت ترامپ، در اقدامی خصمانه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به لیست گروه‌های تروریستی خود اضافه کرد