«ابتکار» از انتقاد نمایندگان درباره غیبت وزرای مرتبط با سیل اخیر به مجلس گزارش می‌دهد

مجلس در انتظار گزارش دولت
معصومه معظمی
استان‌های زیادی درگیر سیل اخیر شده‌اند و وسعت اتفاق به حدی است که هنوز نه کمک‌رسانی‌ها به طور مناسب انجام شده و نه میزان خسارات به طور واقعی ارزیابی شده است. از آنجا‌ که باید ارزیابی خسارت به طور واقعی صورت بگیرد تا مجلس و دولت بدانند چه میزان بودجه برای بازسازی و جبران خسارات وارده به سیل‌زدگان مورد نیاز است، هنوز این اتفاق نیفتاده و وزرای مربوطه کشور، نیرو، راه و کشاورزی گزارش مبسوط و کامل خود را با‌وجود قرار قبلی‌ به مجلس اعلام نکرده‌اند. موضوعی که روز گذشته واکنش و اخطار مجلس را به دنبال داشت و علی مطهری، رئیس جلسه اظهار امیدواری کرد که دولت برای عدم حضور وزرایش در مجلس توضیح قانع‌کننده‌ای داشته باشد. مسئله‌ای که حتی از سوی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌‌دژ به «کلاه گذاشتن دولت سر مجلس» تعبیر شد. جدای از این مقوله می‌توان به تلاش فراکسیون امید و ارائه طرح دوفوریتی برای برداشت 2 میلیارد یورویی رئیس جمهوری از صندوق توسعه ملی به منظور کمک به مناطق سیل‌زده نیز اشاره کرد.
روز گذشته بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس و نماینده مردم تهران با استناد به اصل (137) قانون اساسی که براساس آن هرکدام از وزرا باید در مقابل مجلس پاسخگو باشند، تذکر داد. نعمتی در این تذکر بیان کرد: «روز گذشته (یکشنبه) قرار بود، وزرا به مجلس بیایند و در مورد وضعیت استان‌های سیل‌زده گزارش دهند، اما متاسفانه حضور پیدا نکردند و گفتند که در ماموریت به سر می‌برند، اما متاسفانه در ماموریت نبودند.» او ادامه داد: «قرار است روز سه شنبه وزرا در مجلس حضور داشته باشند، اما ممکن است باز هم حضور نیابند و این وهن مجلس است.» سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خطاب به علی مطهری، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را به عهده داشت، اظهار کرد: «انتظار می‌رود به عنوان رئیس جلسه تصمیم‌گیری کنید، چندین استان بر اثر سیل از بین رفته‌اند، اما متاسفانه هیچ کسی پاسخگو نیست و باید براساس اصل (137) قانون اساسی، وزرا به مجلس پاسخگو باشند.»


مطهری هم در پاسخ به تذکر نعمتی گفت: «حرف شما مورد تایید است. ما پیگیری کردیم، گفتند رئیس‌جمهوری به 4 وزیر دستور داده است که به سرعت به خوزستان سفر کنند، اما بعد فهمیدیم به خوزستان نرفته‌اند که در این رابطه باید جواب قانع‌کننده‌ای در مورد عدم حضور وزرا در مجلس به ما داده شود.»
تذکر مجلس به وزرایی که برای ارائه گزارش حاضر نشدند
بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران در مجلس همچنین در توضیح اخطار خود، به «ابتکار» گفت: «بر اساس اصل 137 قانون اساسی که دولت باید در قبال مجلس پاسخگو باشد تذکر دادم و آقای مطهری هم این تذکر را پذیرفت. واقعیت این است که هماهنگی از طرف هیئت رئیسه با دولت انجام شده بود، اما آقای امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری نامه‌ای به مجلس زد که وزرای کشور، نیرو، راه و جهاد کشاورزی به دلیل اینکه ممکن است در خوزستان بحران پیش بیاید باید به خوزستان بروند‌ ولی این اتفاق نیفتاد و در هیئت دولت حضور داشتند.»
گفتنی است در‌این‌باره برخی دیگر از نمایندگان از‌جمله حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده اصولگرای مردم شاهین‌دژ هم اخطار دادند و مدعی شدند که دولت با این کار خود سر مجلس کلاه گذاشته است.
او با اشاره به نامه معاون پارلمانی رئیس جمهوری به مجلس با این مضمون که «وزرای راه و شهرسازی، نیرو و کشور در مناطق سیل زده حضور دارند و به همین دلیل نمی‌توانند در جلسه مجلس برای بررسی مناطق سیل‌زده حضور یابند»، به مطهری گفت: «الان کاشف به عمل آمده است که وزرا در مناطق سیل‌زده نیز حضور نیافته‌‌اند. چرا اجازه می‌دهید کلاه بر سر مجلس بگذارند. این به معنای کلاه گذاشتن سر ملت و بازی کردن با ملت است؛ ملتی که در مناطق سیل‌زده دچار مشکلات اساسی هستند.» مطهری در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی بیان کرد: «تعبیر کلاه گذاشتن بر سر مجلس تعبیر خوبی نیست. نباید زود قضاوت کنیم. اجازه دهید دولت توضیح دهد و سپس قضاوت کنیم.»
در‌این‌باره اما نعمتی، عضو هیئت رئیسه مجلس این اقدام وزرای دولت را بداخلاقی دولت دانست و گفت که وزرا نباید این کار را می‌کردند و طبق قانون موظف هستند به مجلس پاسخگو باشند.
نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با تاکید بر بازدید میدانی خود از استان‌های لرستان و خوزستان به «ابتکار» گفت: «من خودم از خوزستان و لرستان بازدید میدانی داشتم و میزان خسارات بسیار زیاد است ولی هنوز عدد و رقمی نداریم و باید دوستان‌مان در دولت عدد و رقم میزان خسارت‌‌ها را مشخص کنند و به مجلس گزارش بدهند که قرار است چه کاری انجام دهند.»
نعمتی افزود: «اگر این عدد و رقم‌ها مشخص شوند، دولت می‌تواند بر اساس آن کارهایش را پیش ببرد و به داد سیل‌زدگان برسد. ما مشکلات زیادی در پلدختر داریم و در خوزستان شرایط خوب نیست. در حوزه کرخه خطر جدی دام و زمین‌های کشاورزی مردم را تهدید می‌کند و خیلی از مردم زندگی‌شان را از دست داده‌اند‌ بنابراین دولتی‌ها باید به مجلس توضیح دهند که در‌این‌باره برنامه آنها چیست؟»
البته قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم دماوند در مجلس بر خلاف نعمتی معتقد است که ایراد کار از طرف هیئت رئیسه مجلس است و احتمالا هیئت رئیسه قرار حضور وزرا در مجلس را قطعی نکرده است.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس به «ابتکار» گفت: «به نظر من هیئت رئیسه نتوانسته است هماهنگی درستی با دولت داشته باشد و تاریخ‌های حضور وزرا را با یکدیگر در مجلس تطبیق دهد.»
انتقاد از عدم تشکیل جلسه اضطراری مجلس در شرایط سیل
عضو فراکسیون امید مجلس همچنین با انتقاد از عملکرد هیئت رئیسه و مجلس گفت: «مجلس باید خودش پیش از این اقدامات اساسی انجام می‌داد. وقتی مجلس خودش در جریان وقوع حادثه غایب است و در زمان‌هایی که باید باشد، حضور ندارد، نمی‌تواند حالا مدعی شود.» او با طرح این سوال که «چرا مجلس در آن شرایط خاص جلسه اضطراری نداشت» به «ابتکار» گفت: «مجلس باید جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌داد و باید روزی را برای بررسی مشکلات سیل اخیر اختصاص می‌داد تا کارها با هماهنگی بیشتری انجام شود.»
میرزایی نیکو افزود: «شاید وزرا دیدند چون همه تلاش دارند مشکلات سیل اخیر را صرفا به گردن آنها بیندازند و آنها را مورد عتاب و خطاب قرار دهند، ترجیح داده‌اند فعلا در این جلسات حاضر نشوند. ضمن اینکه معتقدم مجلس باید خودش پیش از این تشکیل جلسه می‌داد و پس از بررسی، رئیس دولت را می‌خواست و بعد از آن باید جلسه سران قوا تشکیل می‌شد.»
نماینده مردم دماوند در مجلس تاکید کرد: «آنها که برای هر موضوع لازم تشکیل جلسه مشترک می‌دهند، سوال اینجا است که چرا برای موضوع سیل اخیر جلسه سران تشکیل نشده است.»
از طرفی محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس و دیگر عضو فراکسیون امید هم ضمن اظهار بی‌اطلاعی از دلیل اصلی عدم حضور وزرا در مجلس برای ارائه گزارش مناطق سیل‌زده و میزان خسارات وارده به مجلس به «ابتکار» گفت: «اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم و در این حد می‌دانم که روز یکشنبه اعلام شد وزرای مربوطه به مناطق سیل‌زده خوزستان رفته‌اند ولی امروز گفته شد که در تهران بوده‌اند و به خوزستان نرفته‌اند.» او افزود: «نمی‌دانم حقیقت چیست و از آقای نعمتی در‌این‌باره سوال کردم. به نظر من اگر قبلا توافق شده باشد که وزرا به مجلس بیایند و بعد از این کار منصرف شده‌اند که رفتار غیرقابل قبولی است و پاس گلی به رقبای دولت داده‌اند، ولی تردید دارم که اینچنین باشد.» رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و انضباط مالی مجلس بیان کرد: «نباید پیش‌‌داوری کنیم. باید روشن شود که دعوت از طرف هیئت رئیسه انجام شده یا این موضوع قطعی نشده است. اگر طبق گفته آقای نعمتی دعوت قطعی شده و بعد از آن وزرا به مجلس نیامده‌اند که قابل قبول نیست و تضعیف مجلس و دولت است چون مجلس و دولت در تعامل با یکدیگر در این شرایط می‌توانند مشکلات را حل کنند.»
گفتنی است طبق پیگیری‌های صورت گرفته مجلس قرار شد روز یکشنبه هفته آینده رحمانی فضلی و اردکانیان وزرای کشور و نیرو با حضور در جلسه علنی مجلس گزارشی را در‌خصوص مجموعه اقدامات صورت گرفته در سیل نقاط مختلف کشور به نمایندگان ارائه کنند. بنابراین با‌توجه به ماموریت رئیس جمهوری به وزرای نیرو و کشور برای حضور در مناطق سیل‌زده، جلسه مجلس با حضور وزرای مربوطه که قرار بود در هفته جاری برگزار شود به هفته آینده موکول شد.
موضوع قابل توجه دیگری که در‌این‌باره وجود دارد، نامه رئیس جمهوری به رهبری برای برداشت 2 میلیارد یورو برای کمک به مناطق سیل زده است. فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 بیان کرد: «روحانی در این نامه‌ درخواست برداشت دو میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی که معادل ریالی آن با توجه به نوسانات نرخ ارز حدود 27 هزار میلیارد تومان است را ارائه کرده است تا این مبلغ هر چه سریع‌تر به مناطق سیل‌زده اختصاص پیدا کند.»
این در حالی است که اعضای فراکسیون امید طرح دوفوریتی خود به منظور کمک و نظارت بر توزیع عادلانه کمک‌ها به مناطق سیل‌زده را آماده و تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد. به گفته ذوالقدر «اعضای فراکسیون امید مجلس این طرح را با 160 امضا تقدیم هیئت رئیسه کردند که براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود از محل منابع تا سقف معادل ریالی دو میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی که با نرخ سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارزی (نیما) به ریال تبدیل شود، تا سقف معادل ریالی 592 میلیون و 500 هزار یورو از محل کاهش 30 درصد از منابع بند «ه» (به جز ردیف‌های 1و2و3 جدول مربوطه) تبصره 4 قانون بودجه 1398 کل کشور، انتشار 100 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ارزی و ریالی بلندمدت تحت عنوان «اوراق مشارکت در بازسازی منازل آسیب‌دیدگان سیل» و فروش آن در داخل و خارج از کشور با تضمین بازپرداخت اصل و سود توسط دولت، بانک‌ها و بانک مرکزی مجاز به خرید مانده اوراق فروش نرفته هستند، صرف حمایت از آسیب‌دیدگان از سیل و جبران خسارات وارده کند.»
محمود صادقی هم در توضیح این موضوع به «ابتکار» گفت: «برداشت از صندوق توسعه ملی چون خلاف قانون است و مصارف مشخصی دارد، اگر بخواهند بر خلاف مصارف قانونی معمولش استفاده و برداشتی داشته باشند، باید از رهبری اجازه بگیرند و رهبری هم معمولا بعد از اعلام موافقت درباره آن، این تصمیم را به مجلس موکول می‌کنند و در بودجه 98 هم همینطور بود.»
این نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: «در طرح دوفوریتی فراکسیون امید هم برداشت 2 میلیارد یورویی از این صندوق آمده است ولی برخی نمایندگان معتقدند که باید از منابع دیگر این هزینه تامین شود.» صادقی همچنین از طرحی به منظور تشکیل صندوقی برای حوادث غیر‌مترقبه خبر داد و گفت: «برخی نمایندگان معتقدند باید این صندوق ایجاد شود. آنها معتقدند مگر صندوق توسعه ملی چقدر دارایی دارد که برای هر حادثه‌ای به منابع صندوق دست درازی کنیم.»
سایر اخبار این روزنامه
آرزوی به واقعیت بدل شده احیای تالاب‌ها تا چه زمانی کام ما را خوش می‌کند؟ لبخند کوتاه تالاب بهروز بنیادی فراتر از بحران «ابتکار» از انتقاد نمایندگان درباره غیبت وزرای مرتبط با سیل اخیر به مجلس گزارش می‌دهد چرا همچنان رسانه‌ها در شرایط بحران ناکارآمد هستند؟ غافلگیری‌های تکراری «ابتکار» از تازه‌ترین تحولات در سودان گزارش می‌دهد عمر البشیر در برزخ بحران «ابتکار» از آسیب‌های سیاست‌زدگی در مواجه با بحران‌ها گزارش می‌دهد ماهیگیری سیاسی از بحران‌ دولت ترامپ، در اقدامی خصمانه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به لیست گروه‌های تروریستی خود اضافه کرد رئیس‌جمهوری: دولت به اقدام سریع برای جبران خسارات سیل تاکید دارد آیا میزان کمک‌های مردمی در سیل اخیر نسبت به حوادث گذشته کاهش یافته است؟ از طوفان کمک تا نسیم همدردی پورمختار: علاوه بر اصلاح ساختار بودجه، باید ساختار اداری را هم تغییر دهیم دولت ترامپ، در اقدامی خصمانه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به لیست گروه‌های تروریستی خود اضافه کرد