سیاستی با کارشناسی به عمق ۵ دقیقه

محسن فیض اللهی ‪-‬ کاخ سفید آمریکا دیروز در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که این کشور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. رسانه‌های آمریکا پیشتر گزارش داده بودند که پنتاگون (فرماندهی وزارت دفاع) و سیا (سازمان اطلاعات مرکزی) مخالف این تصمیم دولت آمریکا بودند. با این حال این اولین بار است که آمریکا نیروی مسلح یک کشور را در لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد. در چند روز گذشته، «همدلی» نیز پیگیر این خبر بوده و با کارشناسان سیاسی در باره پیامدهای این اقدام گفت‌وگو کرد. «علی خرم»، دیپلمات سابق ضمن مخالفت با این اقدام، قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه تروریستی را «در راستای فشار حداکثری آمریکا و هم‌پیمانانش» بر جمهوری اسلامی ایران دانست. پیش از این نیز مقامات جمهوری اسلامی به شدت نسبت به قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی آمریکا واکنش و هشدار داده بودند. محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز روز گذشته تهدید کرده بود با قرار دادن نام سپاه در این لیست، نیروهای آمریکایی در غرب آسیا دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت. یا همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی این اقدام را بی‌عقلی خوانده بود و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز خواستار مقابله به مثل با این اقدام دولت آمریکا شده بود. از جمله واکنش‌های دیگر به این اقدام آمریکا این بود که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، تشکیل جلسه داد و آخرین تحولات در این خصوص را بررسی کرد. پس از این جلسه علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره این جلسه به خبرنگاران رسانه‌های داخلی گفته بود وزیر خارجه ایران این اقدام آمریکا را دارای خطرات زیادی دانسته بود و هشدار داده بود که ایران مقابله به مثل خواهد کرد.
دیروز پس از انتشار خبر قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی توسط کاخ سفید، بلافاصله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به علی شمخانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی خواهان این شد تا نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام را در فهرست گروه‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد. در این نامه آمده است نظر به حمایت پنهان و آشکار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه از گروه‌های تروریستی و دخالت مستقیم در انجام فعالیت‌های تروریستی توسط نظامیان آن کشور، دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای خطاب به دکتر روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی، بر اساس قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه مصوب مجلس محترم شورای اسلامی، پیشنهاد کرد شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام را در فهرست گروه‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.
بنابر اظهار منابع دیپلماتیک قرار دادن نیروهای نظامی یک کشور در لیست گروه‌های تروریستی برخلاف عرف دیپلماتیک است. انجام و اجرای این تصمیم نه‌تنها کمکی به مقاصد سیاسی آمریکا در نسبت با ایران نخواهد کرد، بلکه تشنج‌آفرین نیز هست. چرا که از فردای این اقدام، نیروهای آمریکایی یا هر نیروی هم‌پیمان با آمریکا و همچنین نیروهای سپاه پاسداران هرگاه با هم روبه‌رو شوند این اقدام می‌تواند زمینه‌ برخورد آنها را فراهم کند. غیر از احتمال برخورد بین سپاه پاسداران و نیروهای نظامی آمریکا و هم‌پیمانان آمریکا، نیروها و تاسیسات نظامی دو کشور عملا از شمول کنوانسیون ژنو خارج می‌شوند. به طور مثال اگر نیرویی نظامی توسط هرکدام از کشورها اسیر شود به جای اسیر جنگی با آنها مثل اعضای القاعده یا داعش ر فتار خواهد شد. بنابر آنچه تاکنون از جانب آمریکا رقم خورده است، می‌توان گفت آمریکا در پی برنامه اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران بر روی تمام پروتکل‌های منطقی و حقوقی بین‌المللی پا گذاشته است. گرچه این نقض صریح قوانین بین‌المللی از عواقب به قدرت رسیدن ترامپ است، اما این اقدامات غیر کارشناسی شده و از سر دست‌یابی به اهداف کوتاه مدت، نه‌تنها کشورهای منطقه بلکه کشورهای اروپایی و به تعبیری بهتر همه کشورهایی را که با آمریکا نیز ارتباط وثیقی دارند نیز به مخاطره انداخته است. بدون شک، دود تن دادن سیستم به تصمیمات شخصی و همچنین تقلیل سیاست در معنای کلی آن به تصمیمات کاملا سیاسی که کارشناسی آن‌ها به عمق ۵ دقیقه یا چند ساعت می‌رسد، به چشم آینده سیاست و روابط بین‌الملل آمریکا خواهد رفت نه فقط شخص ترامپ!