نمایشگاه کتاب امسال بیش از هر چیز تحت تاثیر کاهش توان خرید مردم قرار دارد یورش گرانی به یار مهربان

همدلی|گروه فرهنگ‌ و هنر : اردیبهشت انگار بویِ کاغذ با خود می آورد؛ بوی کتاب. نمایشگاه کتاب شده سنجاقِ هر ساله به پوست بهار و مصلای تهران در روزهای ابتدایی اردیبهشت پر می شود از جمعیت علاقه‌مند به یارِ مهربان؛ مردمی که کتاب الکترونیک را نامانوس می بینند و دوست دارند وقتی چشمان شان میان واژه ها می گردد، کاغذ را میان انگشتان‌شان لمس کنند.
حالا مصلای تهران آماده غرفه‌بندی است و مراحل نهایی آماده‌سازی برای استقرار و غرفه‌بندی ناشران را سپری می‌کند. بنا بر اعلام ایوب دهقانکار، سخنگوی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران،‌ طبقه زیرین رواق‌های شرقی که سال گذشته محل استقرار ناشران بین‌الملل بود و امسال به ناشران کودک اختصاص پیدا کرده،‌ در حال تکمیل سنگ‌فرش است.
بن دانشجویی فقط 150 هزار تومان
ثبت‌نام بن‌کارت‌های دانشجویی هم از امروز آغاز می‌شود‌‌ و البته دست‌اندرکاران نمایشگاه در تلاشند با اقشار مختلف مشارکت کنند تا تعداد بازدیدکنندگان و البته خریداران کتاب در مهم‌ترین اتفاق سالانه حوزه کتاب را افزایش دهند. به عنوان نمونه شهرداری‌ها برای پاکبانان و آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان می تواند قدم پیش بگذارد. میزان مشارکت وزارت ارشاد در بن‌های مشارکتی 10 تا 30 درصد خواهد بود.


دهقانکار درباره مشارکت دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر در خرید از نمایشگاه کتاب تهران توضیح داد و به تسنیم گفت: «فعلا با وزارت بهداشت به توافق رسیده‌ایم ولی با دانشگاه آزاد و وزارت علوم توافقی حاصل نشده است.» سال گذشته میزان مبلغ بن کارت‌های دانشجویی ۱۰۰ هزار تومان بود اما امسال این میزان با ۵۰ درصد افزایش روبرو شده و به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است. دانشجویان باید نزدیک ترین شعبه بانک شهر را برای دریافت بن کارت انتخاب کنند. سقف رقم اعتباری بن کارت‌ها هم حدود ۱۲ میلیارد تومان است. قرار است مناطق کمتر برخوردار هم تسهیلات ویژه‌ای دریافت کنند.
گرانی گریبانگیر نمایشگاه کتاب
انگار مدیران فرهنگی هم می دانند کاهش توان خرید مردم قبل از هر چیز، کالاهای فرهنگی را در سبد خانوار نشانه می گیرد. در روزگار پیاز و گوجه کیلویی 10 هزار تومان، کمتر کسی دغدغه ای برای خرید کتابِ تازه دارد؛ کتاب هایی که با توجه به گرانی عجیب و غریب قیمت کاغذ و در زمانه تعطیلی روزنامه ها و مجلات، برای طیف قابل توجهی از جامعه، گران محسوب می شود. امسال شاید میزان بازدیدکنندگان مانند سال های گذشته باشد و راهروها پر شود از جمعیت ولی بعید است میزان فروش مانند سال ها و حتی سال پیش باشد.
اختصاص فضا با امتیاز کامپیوتری
یکی دیگر از نکاتی که در نمایشگاه کتاب، دغدغه جدی ناشران بوده، اختصاص فضا برای احداث غرفه در فضای مصلای بوده است. امسال برای حل این مسئله و البته رفع شبهات در خصوص تبعیض قائل شدن بین انتشارات، وظیفه جایابی را به کامپیوتر محول کرده اند. مدیر کمیته‌ ناشران داخلی نمایشگاه کتاب اعلام کرد جایابی ناشران داخلی در نمایشگاه امسال با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری صورت می‌پذیرد.
تعداد ناشران افزایش نداشته است
سید احمد رفیع جواهری در این باره به مهر گفت: «جایابی و تکمیل نقشه حضور ناشران در نمایشگاه کتاب تهران تقریبا نهایی شده است و تنها نیاز به تایید کمیته ناشران داخلی دارد. حضور ناشران در نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل با افزایش روبرو نبوده است. در بخش ناشران عمومی ۱۴۵۳ موسسه برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند، در بخش دانشگاهی ۴۸۰ موسسه، در بخش آموزشی ۱۰۹ موسسه و در بخش کودک ۳۵۶ موسسه ثبت‌نام کرده‌اند که البته این آمار بدون احتساب وضعیت تولیدات این ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب است»
جواهری به تصریح آئین‌نامه برای حضور ناشران با حداقل انتشار ۴۰ عنوان کتاب در ۴ سال گذشته در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: «ما برای ناشرانی که در این وضعیت تولید قرار ندارند ولی خود را مستحق حضور در این رویداد می‌دانند، در کمیته‌های مجزایی تصمیم گیری خواهیم کرد. در بخش کودک این کمیته تشکیل شد و از ۱۳۰ ناشری که در چنین وضعیتی قرار داشتند، با حضور نزدیک به ۵۰ ناشر موافقت به عمل آمد. این کمیته برای بخش ناشران بزرگسال نیز به زودی تشکیل خواهد شد و درباره این ناشران تصمیم‌گیری می‌شود.»
مدیر کمیته ناشران داخلی در ادامه درباره شیوه تخصیص متراژ غرفه‌ها به ناشران در نمایشگاه امسال نیز گفت: «در سال جاری، یک نرم‌افزار رایانه‌ای طراحی شده است که در آن بر اساس پارامترهایی مانند تعداد صفحات کتاب‌های منتشر شده، جوایز ادبی، تعداد عناوین منتشر شده در سال و... امتیازی به ناشر داده می‌شود. در این نرم‌افزار شمارگان آثار به دلیل اینکه در قطعی بودن‌شان تردید است، وارد نشده و درباره کتاب‌هایی که مکرر تجدید چاپ شده نیز تنها یک نوبت از آن پذیرفته شده است. بر اساس امتیازهای حاصل شده از ماحصل کار این نرم‌افزار به ناشران فضای نمایشگاهی اختصاص داده می‌شود. تصمیم بر این است که به ازای هر ۵۰ امتیازی که به ناشری از سوی این نرم‌افزار داده می‌شود یک متر فضا به او اختصاص داده شود.»