صداوسیما باید نماد خواسته‌های مردم باشد

سیدفاضل موسوی
در گفت‌وگو با «آرمان»:
صداوسیما باید نماد خواسته‌های مردم باشد
مجلس در مقابل صداوسیما سکوت نکند


آرمان‌: ‌عملکرد یک‌طرفه صداوسیما در پخش برنامه‌هایش بر هیچ شخصی پوشیده نیست اما چندی است که این رسانه به صورت غیرحرفه‌ای عمل کرده و همین موضوع باعث افزایش موج انتقادات شده است. پس از حذف عادل فردوسی‌پور و سخنان مهران مدیری این بار شاهد آن بودیم که صداوسیما در حرکاتی سخنان آقای روحانی درباره تلاش‌های آیت‌ا... هاشمی در دولت سازندگی را سانسور کرده است. در همین راستا «آرمان» با سیدفاضل موسوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگویی داشته که می‌خوانید.
عملکرد صداوسیما را طی چند سال اخیر چگونه تبیین می‌کنید؟
متاسفانه ما، به ویژه برخی نهادها و جریان‌ها در مسیر صحیح حرکت نمی‌کنیم. صداوسیما یک نهاد ملی است و هزینه‌اش از جیب یکایک ملت ایران به دست می‌آید. صداوسیما باید نماد خواسته‌ها و نظر مردم در چارچوب قانون باشد چرا که راهی جز این وجود ندارد، هر اقدامی جز آن غیرشرعی است چرا که پول این رسانه را 82 میلیون فرد پرداخت می‌کنند. صداوسیما گاه به صورت یک طرفه حرکت می‌کند. یاد دارم حتی در زمان حیات آيت‌ا... هاشمی هم این روند را داشت و در حال حاضر به سنت تبدیل شده است.
یک‌طرفه پرداختن صداوسیما به مسائل به چه موضوعی منجر می‌شود؟
این موضوع باعث شده که مردم ایران به سوی شبکه‌های غیرایرانی رفته و می‌توان گفت که اگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست. برنامه‌های صداوسیما تنها اقدامات غیرتخصصی، پوپولیستی، یک‌طرفه، هزینه‌بر و کم‌محتوایی ارائه می‌دهد که پولش را از جیب ملت پرداخت می‌کند و باید توجه کرد که ملت هم نسبت به عملکرد صداوسیما معترض است. این گونه عملکرد صداوسیما در بحث‌های اصولی و فقه مورد انتقاد قرار گرفته است چرا که مگر می‌توان از جیب من‌نوعی پول برداشته شود اما سخن و خواسته‌ من در چارچوب قانون اجرا نشود. متاسفانه صداوسیما همیشه در یک جاده یک طرفه حرکت کرده و بالاخص در این چند صباح گذشته هم اینگونه بوده است.
رفتار صداوسیما درباره آیت‌ا... هاشمی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
مگر من می‌توانم واقعیت، کنش، هویت و خانواده‌ام را نادیده بگیرم؟ مگر می‌شود در کنار انقلاب اسلامی آیت‌ا... هاشمی را نادیده گرفت؟ در کشور قانون و رهبری وجود دارد و مردم شاهد همه اتفاقات در این مملکت هستند. بدون اغراق می‌توان گفت که هم‌سنگ مشایعت حضرت امام راحل توسط مردم، آیت‌ا... هاشمی هم مشایعت شد که نشان دهنده میزان اقبال عمومی به ایشان بود و همگی این موضوع را می‌دانند چرا که تاریخ برای همه روشن و شفاف است. به عبارت دیگر مردم مشروعیت می‌دهند.
اخیرا نام «آیت‌ا...» در سخنرانی رئیس‌جمهور هم سانسور شد.
بله؛ اما اگر نام آیت‌ا... هاشمی مطرح می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ یاد کردن از آیت‌ا... هاشمی بی‌تردید به نفع جمهوری اسلامی و خود رسانه است. صداوسیما گاهی نفع خود را هم به خوبی تشخیص نمی‌دهد. هنگامی که افراد قصد دارند تا حرکت غیر اصولی انجام دهند در برخی اوقات پرده‌ها جلوی چشم و ذهنشان قرار می‌گیرد و نمی‌توانند درست یا غلط بودن حرکاتشان را ببینند. صداوسیما به خودش هم لطمه وارد می‌کند. این عملکرد صداوسیما می‌تواند عامل افزایش نقدها و کاهش محبوبیت باشد. برخی از تحلیل‌ها، اخبار، فیلم‌ها و برنامه‌هایی که به نمایش می‌گذارد با اقبال عمومی مواجه نمی‌شود. مراجع درباره بسیاری از برنامه‌هایی که صداوسیما پخش می‌کند نقد جدی دارند، اما این رسانه تصور می‌کند با این گونه اقدامات می‌تواند بر مخاطب تاثیر بگذارد. چندی پیش پسری از دختر مورد علاقه‌اش در اراک درخواست ازدواج کرد، اما شاهد برخورد بودیم، پس از مدتی درخواست یک برادر با تابعیت افغانستان در یکی از برنامه‌های صداوسیما از دختر مورد علاقه‌اش درخواست ازدواج کرد اما هیچ اتفاقی نیفتاد. اینگونه موضوعات تنها یک بام و دو هوای صداوسیما را نشان می‌دهد. این رسانه با این حرکات تصور می‌کند که در حال تابوشکنی است اما باید گفت خیر، چنین نیست. روزی مجری برنامه تلویزیونی «دورهمی» هرچه می‌خواهد غیرمستقیم به دولت می‌گوید و سپس از جای دیگری مطرح می‌کنند که ما وحدت ملی داریم. این چه وحدت ملی است؟ آقای روحانی خوب یا بد باشد، چه بخواهیم و چه نخواهیم او نماینده ملت ایران است، اگر آقای روحانی دارای مشکل است و در توان خود می‌بینید او را استیضاح کنید اما اگر قابل اصلاح یا نقد است، چرا باید فردی مانند مجری برنامه «دورهمی» هرچه دلش می‌خواهد به او و دولت بگوید؟ ضمن اینکه باید سوال کرد فایده آن برنامه آیا به سیاست می‌رسد؟ برنامه‌هایی که بدون پشتوانه علمی و محتوایی پخش می‌شوند، چه سودی دارند؟ صداوسیما در این برنامه تنها سعی در تخریب دولت داشت. ما هم به عملکرد دولت نقد جدی داریم اما با رفتارهای مشمئزکننده پوپولیستی این انتقادات را انجام نمی‌دهیم. این نقد بر صداوسیما و عملکردش وارد است. در قرآن آمده است، افرادی که یکطرفه به قاضی می‌روند قطعا به بی‌راهه خواهند رفت. مگر می‌توان از ملک عده‌ای استفاده کنید بدون آنکه قصد دیدن آنها را داشته باشید؟ رفتار صداوسیما به انقلاب، رهبری، دین و دیگر مسائل آسیب وارد می‌کند. یکی از نمادهای توسعه و عدم توسعه در کشور رسانه ملی است. صداوسیما به دیگران تنها آموزش می‌دهد که نقدهای سطحی و بدون کارشناسی داشته باشید و خود را عاری از نقد می‌داند.
واکنش مجلس چگونه بوده است؟
مجلس هم به طور کل هیچ اقدامی در مقابل عملکرد صداوسیما انجام نداده و نمی‌دهد و به این رسانه انتقاد نمی‌کند که با این همه پولی که از ما می‌گیری کدام یکی از برنامه‌هایت کارشناسانه و جدی است؟ چند درصد برنامه‌هایت تاثیرگذار و کارشناسی ‌شده است؟ صداوسیما فقط خود را محور حقانیت نداند، هنگامی که فرد یا گروهی خود را محور بدانند، ممکن است دچار غرور شوند که خردمندانه نیست و می‌توان گفت در حوزه شعور و آگاهی لنگ می‌زند. متاسفانه صداوسیما در حال حرکت در مسیری است که با خواسته اکثریت فاصله دارد.