بیم و امید در خوزستان

همه چشم‌ها درکنار لرستان، گلستان و بقیه شهرهای سیل‌زده به سمت خوزستان است، ماجرای خوزستان حالا فرق می‌کند. هر لحظه، همه در تکاپوی کسب اطلاع از وضع خوزستانند. فیلم‌ها و تصاویر یک‌به‌یک آپلود می‌شوند، خبرنگاران و مسئولان از داخل هلی‌کوپترها، قایق‌ها یا از وسط آب بالا آمده در شهرهای سیل‌زده حال خوزستان را مخابره می‌کنند و این ماییم که دل‌نگران هموطنان‌مان دست به دعا و چشم به آسمان نشسته‌ایم تا شاید حال و اوضاع‌شان بهتر شود.

وضعیت همچنان بحرانی طبق آخرین اخبار موجود که از زبان مسئولان استانی نقل می‌شود، نگرانی‌ها نسبت به وضعیت سد کرخه بیشتر از سایر بخش‌هاست. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در ارتباط با وضعیت سد کرخه گفت: «ورودی و خروجی کرخه همچنان ثابت و بالا مانده که باید فکری کنیم، چون پایین‌دست تحمل این حجم از خروجی را ندارد. سد کرخه پر شده و باید برنامه‌ریزی کنیم بلکه بتوانیم تصمیم دیگری بگیریم.» به همین دلیل و به‌خاطر شرایط خاص این سد، مناطق سوسنگرد، بستان، رفیع، کوت سید نعیم، ابوحمیضه و حمیدیه تخلیه شده‌اند یا درحال تخلیه هستند و فقط جوانان در شهرها مانده‌اند تا از آنها در برابر سیلاب محافظت کنند. حالا اما سوای آن‌چه مسئولان می‌گویند، خبرنگار حاضر در محل نیز در ارتباط با آخرین وضعیت خوزستان به «فرهیختگان» گفت: «پل شریعتی که مرز بین سوسنگرد و حمیدیه است و روی رودخانه کرخه قرار دارد تقریبا در حال رفتن به زیر آب است. از آنجایی که این پل نسبت به زمین‌های اطراف خود در جایگاه بالاتری هم هست، آب‌گرفتگی آن به معنی آب‌گرفتگی زمین‌ها و شهرهای اطراف این پل است. سوای این، موضوعی که برای نیروهای حاضر در محل مشکل‌ساز شده و بعضا کار آنها را چند‌برابر کرده، سیل‌بندهای غیراصولی برخی اهالی شهرها و روستاهاست که به‌جای اینکه آب را به سمت دشت‌ها هدایت کند (از ابتدا قرار بود آب به سمت دشت‌ها هدایت شود تا خسارت کمتری متوجه شهرها و مردم و منازل باشد اما به‌دلایل مختلفی ازجمله بی‌توجهی و بی‌اعتمادی مردم به وعده‌هایی که برای جبران خسارات داده می‌شود و در گذشته هم داده شده بود) به سمت شهر اهواز روانه کرده و همین باعث شده تا نیروهای قرارگاه خاتم و قرارگاه کربلا برای جلوگیری از این آب‌های اشتباه هدایت شده هم سیل‌بند ایجاد کنند تا به سمت اهواز نرود. مضاف بر مساله کرخه، آب کارون هم بالا آمده است و این بالاآمدن آب تا حدی بوده است که مناطق ساحلی و جاده‌های ساحلی اهواز زیر آب رفته‌اند و حتی به بیمارستان امام خمینی‌(ره) که بیمارستان اصلی شهر و در نزدیکی رودخانه است آماده‌باش برای تخلیه داده شده است. پایین‌تر از اهواز در کوت‌ها تقریبا آب همه‌جا را گرفته و روستاها مثل جزیره شده‌اند و اطراف‌شان پر از آب است.»



دولت در آینده همین کارهایی که مردم می‌کنند را اساسی‌تر انجام دهد همه در کنار مردم هستند. از سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه تا دریادار سیاری و سایر فرماندهان ارتش و بقیه مسئولان، همه در تلاش هستند تا در جهت بهبود وضعیت خوزستان و پشت‌سر گذاشتن وضعیت بحرانی فعلی اقدام کنند. دریادار سیاری، فرمانده قرارگاه امداد ارتش در خوزستان و امیر حیدری، فرمانده قرارگاه امداد ارتش در لرستان با استفاده از بالگرد، به‌صورت هوایی از مناطق سیل‌زده جنوب بازدید کردند. سیاری در ارتباط با حضور مستمر نیروهای مسلح در مناطق آسیب‌دیده گفت: «کارکنان ارتش در بخش‌های مختلف درحال امدادرسانی به مردم هستند و ما تا آخرین لحظه درکنار مردم هستیم و تمام تجهیزات و نیروی انسانی خود را برای کنترل سیل احتمالی وارد میدان کردیم.» قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه که چند روزی است در خوزستان به‌سر می‌برد در ارتباط با اقدامات مردمی و وظایف دولت در مناطق آسیب‌دیده گفت: «مردم ایران هم احساس می‌کنند به مردم خوزستان و لرستان بدهکار هستند؛ لذا همه مردم ایران با عشقی می‌آیند و کمک می‌کنند. دولت می‌تواند همین کارهای جزئی که مردم الان می‌کنند را به شکل اساسی‌تر بعدا انجام دهد که در دراز‌مدت سیل‌هایی انبوه‌تر از این سیل هم نتواند اثر بگذارد. در هر صورت بستان، سوسنگرد، حمیدیه، اهواز، خرمشهر و آبادان و امثال آن دژهای اساسی و پادگان‌های این کشور هستند. باید استحکام‌شان بالا باشد؛ ان‌شاءالله دولت در این زمینه فکر می‌کند و انجام می‌دهد.»

گروه‌های جهادی همچنان پای ثابت خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان از مازندران تا گلستان، فارس، لرستان و حالا هم خوزستان، مامن جوانان و گروه‌های مردمی و جهادی است که از اقصی‌نقاط کشور به سمت مناطق آسیب‌دیده گسیل شده‌اند تا درکنار سایر نیروهای خدمت‌رسان، باری از دوش مردم برداشته و در روند خدمت‌رسانی سرعت ایجاد کنند. در این استان ۵۰ گروه جهادی با تعداد ۷۵۰ جهادگر مشغول کمک‌رسانی بوده‌اند. ازجمله اقدامات مهم گروه‌های جهادی در شهرستان شوش می‌توان به تقویت سیل‌بند، تخلیه روستا توسط قایق، ایجاد کمپ ۴۰ خانواری برای حاشیه دز و انتقال وسایل خانگی به پشت‌بام‌ها اشاره کرد. همچنین گروه‌های جهادی در مسیر بامدژ اهواز توانستند اقداماتی چون تقویت سیل‌بند اروندکنار، تخلیه کامل دو روستا و ایجاد کمپ و بازسازی دو پل ورودی دهستان نوآباد را انجام دهند. در بخش رفیع شهرستان هویزه نیز گروه‌های مستقر در حالت آماده‌باش هستند تا درصورت نیاز از آنها استفاده شود. صفحه سردار سلیمانی در اینستاگرام هم در پستی به نقل از سردار خطاب به جوانانی که شوق دفاع از حرم دارند نوشت: «جوانانی که سن‌شان اقتضا نمی‌کرد جهاد زمان دفاع‌مقدس را درک کنند و امروز نیز خیلی اصرار دارند به‌عنوان مدافع‌ حرم در جبهه حضور پیدا کنند به‌نظر من باید بیایند به خوزستان، چراکه حادثه اخیر یک دفاع از حرم است، هیچ چیزی بالاتر از حفظ کرامت انسان نیست.»

خسارات سیل برای مردم زیاد اما برای دولت کم است یکی دو روزی است در این وضعیت بحرانی نقل شده که خسارات سیل سال 95 خوزستان را می‌پردازند. یعنی قرار است که پرداخته شود و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان هم از پرداخت این پول به جهاد کشاورزی خبر داده است که آنها این را بین خسارت‌دیدگان تقسیم می‌کنند. اینکه این اقدام و این تاخیر و تعویق در پرداخت خسارات چه آسیبی به اعتماد عمومی می‌زند _و البته زده است و گواهش هم همین عدم توجه به درخواست‌های مسئولان برای تخلیه خانه‌ها و هدایت آب به سمت زمین‌های کشاورزی است_ بماند برای فرصتی دیگر، اما همین خساراتی که در لحظه به خوزستانی‌ها، گلستانی‌ها، لرستانی‌ها و... وارد می‌شود هم نیاز به تسویه سریع دارند. تامین مسکن و تامین خسارات مربوط به مشاغل مردم، اولویت‌هایی است که دولت باید به‌سرعت به آنها بپردازد. حجم خسارات برای مردم حتما بسیار بالاست، آنقدر بالاست که خیلی‌ها حاضرند از جان‌شان بگذرند و در خانه‌هایشان بمانند و نظاره‌گر سیل باشند، اما این برای دولت و بودجه‌ای که دارد و توانی که باید داشته باشد آنقدرها سخت نیست و نخواهد بود. پس به‌جای پرداخت خسارات در سال‌های بعد، به‌جای شانه‌ خالی‌کردن از مسئولیت‌ها به بهانه سیل و شیفت کاستی‌ها به مصائب ناشی از سیل، بهتر این است که خسارت‌ها به‌سرعت پرداخت شود تا هم اندکی از آلام مردم کاسته شود و کمی هم اعتماد از بین رفته به مسئولان ترمیم شود.