جهش قيمت مسکن منتفي است


گروه راه و مسکن: فاصله شديد بين قيمت مسکن با قدرت خريد متقاضيان مصرفي باعث شده تا اين بازار ظرفيت خود را براي رشد قيمت از دست بدهد.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، کارشناسان رشد قابل ملاحظه قيمت در سال ۱۳۹۸ را براي بازار مسکن متصور نيستند. اين بازار سال گذشته در شرايطي رشد ميانگين ۹۰ درصدي قيمت را به ثبت رساند که حدود ۷۰ درصد از دو بازار رقيب يعني سکه و ارز عقب ماند. در سال جاري نيز هر نوع تحول قيمتي در بازار مسکن، رکود اين بخش را عميق‌تر خواهد کرد.در يک نظرسنجي اينترنتي با حضور ۲۸۷ نفر از شرکت کنندگاني که عمدتاً فعال حوزه مسکن هستند، نرخ رشد قيمت مسکن در سال ۱۳۹۸ همتراز با تورم عمومي‌پيش‌بيني شده است. ۲۶ درصد افراد معتقدند افزايش قيمت مسکن همسطح تورم پيش مي‌رود. ۲۵ درصد گفته‌اند کمي‌بالاتر از تورم خواهد بود. ۱۷ درصد پايين‌تر از نرخ تورم را براي اين بخش پيش‌بيني کرده‌اند. ۱۷ درصد نيز معتقدند نرخ رشد قيمت مسکن منفي خواهد بود. ۱۱ درصد به رشد بيش از دو برابر تورم نظر داده‌اند و تنها ۴ درصد گفته‌اند که قيمت مسکن در سال جاري به دو برابر نرخ تورم مي‌رسد.

  • جهش قيمت مسکن نخواهيم داشت

رئيس اتحاديه مشاوران املاک با اشاره به تجربه سال ۱۳۹۱ بعد از رشد نرخ ارز و رشد جهشي قيمت مسکن گفت: اين تجربه نشان مي‌دهد که در سال ۱۳۹۸ رشد جهشي قيمت نخواهيم داشت؛ زيرا با توجه به کاهش قدرت خريد و رشد جهشي قيمت مسکن در سال گذشته، امسال قيمت مسکن در حد شاخص تورم افزايش خواهد يافت.

مصطفي‌قلي خسروي در عين حال بيان کرد: اگر فعاليت‌هاي وعده داده شده براي توليد مسکن به ثمر بنشيند ثبات قيمت مسکن دور از دسترس نيست.

از سوي ديگر، دولت براي رونق‌دهي به بازار مسکن برنامه‌هايي از جمله توليد و عرضه مسکن در شهرهاي جديد، شهرهاي کوچک و بافت‌هاي ناکارآمد را در دستور کار قرار داده است.

  • معاملات قابل توجه نيست

در خصوص سال جديد با توجه به قرار داشتن در روزهاي تعطيل، تعداد معاملات قابل توجه نبوده است؛ به طوري که در ۱۶ روز ابتداي فروردين ماه ۱۳۹۸ تنها ۶۱ مورد خريد و فروش مسکن در شهر تهران به ثبت رسيده و بايد ببينيم در ۱۵ روز باقي‌مانده چه اتفاقي مي‌افتد. اين در حالي است که فروردين ماه سال گذشته تعداد قراردادهاي خريد و فروش شهر تهران ۵۰۰۰ مورد بود.

  • صعود قيمت در پي صعود معاملات در اسفندماه

در شرايطي که شاخص‌هاي متعدد از کاهش سرعت رشد قيمت مسکن در نيمه دوم سال ۱۳۹۷ حکايت داشت، بر اساس اعلام برخي آمارهاي غيررسمي‌در اسفندماه رشد ماهيانه قيمت مسکن به ۸ درصد رسيده است. رئيس اتحاديه مشاوران املاک در خصوص اين نوع معاملات مي‌گويد: يک نگاه فکري در کشور ما وجود دارد که همواره مسائل را به بازه‌هاي زماني قبل و بعد از اتفاقات تقسيم مي‌کند. قبل از عيد، بعد از عيد؛ قبل از انتخابات، بعد از انتخابات؛ قبل از ماه رمضان، بعد از ماه رمضان. اين انگاره هميشه وجود داشته و امسال هم ديده مي‌شود. به همين دليل غالباً در ماه‌هاي پاياني سال حجم معاملات برخي کالاها از جمله مسکن بالا مي‌رود که به افزايش نسبي قيمت منجر مي‌شود.وي افزود: بسياري افراد تصور مي‌کنند قيمت خانه و ساير کالاها قرار است در سال ۱۳۹۸ دچار جهش شود. اما با توجه به تجربه ۵۰ ساله‌اي که در حوزه املاک دارم مي‌گويم سال آينده مطلقاً جهش قيمت اتفاق نمي‌افتد و قيمت مسکن نهايتاً معادل نرخ تورم افزايش مي‌يابد.برخي خريداران تلاش کردند در ماه‌هاي پاياني سال خريد خود را نهايي کنند. همين موضوع به رشد قيمت اسمي، پيشنهادي و قطعي در آخرين ماه سال منجر شد. هدف پنهان گروهي از مالکان نيز که به خريداران مي‌گفتند بعد از عيد قيمت‌ها عجيب و غريب بالا مي‌رود اين بود که از رونق نسبي معاملات در ماه‌هاي پاياني استفاده کنند که ظاهراً به هدف خود نيز رسيدند.

  • مسير احتمالي بازار مسکن در سال ۹۸

مهدي سلطان‌محمدي، کارشناس اقتصاد مسکن درباره پيش‌بيني از قيمت مسکن در سال ۱۳۹۸ مي‌گويد: همان مولفه‌هايي که سال گذشته در بازار مسکن وجود داشتند با مقياس ضعيف‌تر هنوز فعال هستند. علاوه بر احتمال افزايش قيمت ارز، افزايش حداقل دستمزد که تا حدود ۳۵ درصد تعيين شده و بخش عمده‌اي از هزينه‌هاي ساخت مسکن را تحت تأثير قرار مي‌دهد، بر قيمت تمام شده مسکن تأثيرگذار است، لذا تورمي‌از اين ناحيه خواهيم داشت. مي‌توان انتظار داشت که بازار مسکن همچنان از رشد برخوردار باشد ولي افزايش جهشي نخواهد داشت. به نظر من امسال قيمت مسکن حول و حوش نرخ تورم و حتي ممکن است پايين‌تر از ميانگين تورم قرار گيرد.