تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی به تصویب رسید

سرویس سیاسی-جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست مسعود پزشکیان نایب‌رئیس ‌مجلس و با حضور اکثریت نمایندگان در حالی آغاز شد که گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی مهم‌ترین دستور کار آن بود.
موضوع تخلفات سازمان خصوصی آن‌قدر واضح و آشکار بود که تقریبا می‌توان گفت تمام روزنامه‌ها و سایت‌ها در نیمه دوم سال گذشته به آن پرداختند. از سوی دیگر برخی نمایندگان و به خصوص نمایندگان شهرهایی نظیر تبریز و اراک که شرکت‌های بزرگ ماشین‌سازی دارند؛ به تشریح دقیق تخلفات گسترده سازمان خصوصی پرداختند و در این زمینه تذکرهایی نیز به دولتمردان و شخص رئیس‌جمهور داده شد.
«پوری حسینی» از کجا حمایت می‌شود؟!
حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در نشست علنی دیروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره ضرورت تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان خصوصی‌سازی، گفت: کاهش تصدی‌گری دولت و کاهش هزینه‌های دولت از اهداف خصوصی‌سازی است.


وی با ذکر مثالی از انحراف سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری‌ها، افزود: به عنوان مثال واحد اقتصادی که ارزش آن هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است به قیمت ۱۸۰ میلیارد تومان واگذار شده است، یعنی ۱۰ درصد قیمت واقعی. متأسفانه این گونه واگذاری‌ها به معنای سرمایه‌بری به جای سرمایه‌گذاری و‌اشتغال‌زدایی به جای‌اشتغال‌زایی است.
حسینی‌کیا با بیان اینکه علاوه ‌بر این، سازمان خصوصی‌سازی به این فرد بدون برگزاری مزایده سهام عدالت را نیز واگذار کرده است، اظهار داشت: این کار خصوصی‌سازی نیست، تاراج و غارت بیت‌المال است. چه کسی پشت صحنه حمایت از رئیس ‌سازمان خصوصی‌سازی است به دلیل آنکه کسی جرأت عزل وی را ندارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین از واگذاری سیلوهای گندم انتقاد کرد و گفت: در شرایط تحریم این کار درست نیست.
فراکسیون ولایی
 پیگیر تخلفات سازمان خصوصی‌سازی
در ایامی که 4گزینه از سوی رئیس‌جمهور برای تصدی پست وزارت در چهار وزارتخانه صمت، کار و رفاه، راه و شهرسازی و اقتصاد به مجلس معرفی شده بودند شرط فراکسیون نمایندگان ولایی برای حمایت از گزینه وزارت اقتصاد کوتاه کردن دست «پوری حسینی» از بیت‌المال بود. این نمایندگان به صورت مستند از حیف و میل ثروت‌های عمومی جامعه توسط رئیس ‌این سازمان سخن می‌گفتند و همچنین فروش شرکت‌هایی با برندهای شناخته شده آن هم به ثمن بخس!
دیگر موافق تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی که دیروز به ایراد سخن پرداخت سید علی ادیانی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی و نماینده قائمشهر گفت: فلسفه وجود واگذاری‌ها این است که باری از دوش دولت برداشته شود اما امروز اغلب واحدهای واگذار شده نه تنها مشکلاتشان حل نشده است بلکه باری به دوش دولت شده‌اند.
تنها می‌توان گفت: وااسفا !
وی با ‌اشاره به عدم اهلیت افرادی که شرکت‌های دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی به آنها واگذار شده است، گفت: سازمان خصوصی‌سازی باید یار دولت باشد اما امروز باری بر دوش دولت است. متأسفانه ‌اشتغال موجود با خصوصی‌سازی‌ها حفظ نشده و واگذاری‌های نادرست موجب از بین رفتن ‌اشتغال شده است.
ادیانی علت تفاوت قیمت واگذاری‌ها با قیمت عرفی، انحرافات عجیب و غریب سازمان خصوصی‌سازی از قانون و نحوه اعمال حاکمیت شرکتی توسط این سازمان را از جمله موارد مهم تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد. متأسفانه نقش و جایگاه پیوست‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در واگذاری‌ها نادیده گرفته شده و با واگذاری‌های غلط، مشکلات اجتماعی و امنیتی ایجاد شده است. تنها در مورد خصوصی‌سازی‌ها می‌توان گفت «وااسفا». عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اعمال سلیقه به جای اجرای قانون باعث شده است ما بر تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی مصمم باشیم.
«آریِ» محکم مجلس به تحقیق و تفحص
سرانجام این تحقیق و تفحص به رای گذاشته شد و نمایندگان با میزان رای بالایی با آن موافقت کردند. دیروز در صحن علنی از مجموع 211 نماینده حاضر، ۱۶۱ نماینده رأی موافق دادند. این تحقیق و تفحص ۱۲رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع داشت.
در گزارش کمیسیون اقتصادی درباره این تحقیق و تفحص آمده است: این کمیسیون پس از دریافت پاسخ کتبی دستگاه تحقیق و تفحص شونده (سازمان خصوصی‌سازی) و قانع نشدن متقاضیان از پاسخ‌های ارائه شده در تاریخ 28/۸/97 به استناد ماده ۲۱۲ آئین‌نامه داخلی مجلس با حضور متقاضیان تحقیق و تفحص و عدم حضور مسئولین دستگاه متولی (علیرغم دعوت قبلی) تشکیل جلسه داد و اعضای کمیسیون نهایتاً با انجام تحقیق و تفحص موافقت کردند.
برخی از محورهای تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی به شرح زیر است: بررسی عملکرد سازمان خصوصی‌سازی درخصوص میزان رعایت قوانین سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری‌ها اعم از: چگونگی احراز صلاحیت و اهلیت خریداران، چگونگی نظارت و صیانت از حق‌السهم سازمان و دولت در شرکت‌های واگذار شده.
بررسی عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در مورد بررسی کارشناسی اموالی که به فروش گذاشته شده است. بررسی عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری هپکوی اراک، ماشین‌سازی تبریز، پالایشگاه کرمانشاه. نحوه اعمال حاکمیت شرکتی توسط سازمان خصوصی‌سازی در شرکت‌های سرمایه‌پذیر متعلق به سهام عدالت.
نامه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در جلسه دیروز ضمن تذکری شفاهی گفت: سؤال بنده از هیئت‌رئیسه و ریاست جلسه این است که چرا اجازه می‌دهید کلاه بر سر مجلس برود؟ آقای امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نامه‌ای به مجلس نوشت که وزرای راه و شهرسازی، نیرو و کشور در مناطق سیل‌زده حضور دارند و به همین دلیل نمی‌توانند در جلسه مجلس برای بررسی مناطق سیل‌زده حضور یابند.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: الان کاشف به عمل آمده است که وزرا در مناطق سیل زده نیز حضور نداشتند. چرا اجازه می‌دهید کلاه بر سر مجلس بگذارند. در درجه اول، مسئولیت این کار بر عهده رئیس ‌و هیئت‌رئیسه مجلس است. باید به این موضوع رسیدگی شود، اگر وزرا نیز حضور نداشتند باید رئیس‌جمهور و معاونین او در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور می‌یافتند. آیا حضور سه ساعته در مجلس برای وی مشکلی ایجاد می‌کرد؟
دیروز همچنین محمدرضا صباغیان، نماینده مردم بافق، مهریز و ابرکوه با ‌اشاره به گرانی بسیاری از کالاهای اساسی کشور گفت: بنده پیش از سال جدید هم چندین‌بار تقاضای برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی در مجلس را داشتم اما مورد توجه قرار نگرفت. در این باره لازم به ذکر است که حاجی دلیگانی که در اواخر سال گذشته چندین بار در تذکرهای شفاهی درخواست تشکیل جلسه غیرعلنی را با حضور دولتمردان برای بررسی روند افزایش قیمت‌ها داده بود دیروز از تنظیم نامه‌ای با امضای حدود 13 نفر از نمایندگان خبر داد. این نامه که خطاب به رئیس ‌مجلس نگاشته شده درخواست تشکیل جلسه‌ای غیرعلنی را برای بررسی گرانی‌های مطرح کرده است.