روایت همتی از هجوم مردم برای فروش ارزهای خانگی

حسین بردبار: رئیس کل بانک مرکزی به مردم اطمینان خاطر داد که قیمت ارز حتما از ارقام کنونی پایین تر بیاید و با اشاره به خبر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی تا پایان فروردین گفت: خرید ارز در صرافی های بانکی طی روز گذشته 10 برابر فروش بوده و این نشانه ثبات بازار ارز است.به گزارش خراسان، عبدالناصر همتی دیروز در یک نشست صمیمی و نوروزی با اهالی رسانه از تعیین هیئت مدیره بازار متشکل ارزی خبر داد و افزود: اعضای هیئت مدیره آن انتخاب شده اند و به زودی تا پایان فروردین امسال تشکیل و راه اندازی می شود.
قیمت ارز کاهشی خواهد بود؛ حرفی از دلار 11 هزار تومانی نزدم
وی با اشاره به فشار روانی دشمن و این که در ابتدای پذیرش این مسئولیت برخی از شب ها به دلیل فشار کاری خوابم نمی برد، ادامه داد: دشمن جنگ روانی به راه انداخته بود اما توانستیم جلوی به هم ریختن اقتصاد را بگیریم، به تازگی خبرنگار صداوسیما از من پرسید که دلار به قیمت بالای 13هزار تومان رسیده است اما به او گفتم که قیمت برمی گردد به عقب ، البته عده ای نوشتند که همتی گفته است قیمت دلار 11هزار تومان می شود ولی من چنین حرفی را نزده بودم، من امیدوارم پایین تر هم بیاید ولی درباره رقم نرخ چیزی نگفتم ،البته در آینده قیمت ارز حتما کاهش خواهد یافت.
گزارش های محرمانه برای به هم زدن بازار ارز


رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: شک نکنید که دشمنان برای به هم زدن بازار پول و ارز برنامه دارند، دشمنان نرخ‌هایی را می‌گفتند که حتی برخی مسئولان هم باور کرده بودند. رئیس کل بانک مرکزی گفت: آن ها دنبال این بودند که در چهلمین سال پیروزی انقلاب، کارشان را به نتیجه برسانند و حتی اعلام هم کردند، اما نتیجه‌بخش نبود. همتی تصریح کرد: گزارش‌های محرمانه از کشورهای همسایه دیده ام که دشمنان برای به هم زدن بازار ارز برنامه ریزی دارند و مطلعم که از همین ابتدای سال چند برنامه را در دستور کار قرار داده‌اند. رئیس کل بانک مرکزی به مردم اطمینان داد که دشمنان نمی توانند در رسیدن به اهدافشان موفق شوند. رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که در هیچ کجای دنیا روسای بانک مرکزی مرتب در رسانه‌ها مصاحبه نمی کنند، افزود: البته بانک های مرکزی دیگر کشورها همچون ما درگیر موضوعات مختلفی چون ارز و واگذاری دارایی بانک‌ها و چک پول و دیگر مباحث نیستند.
همتی اظهار کرد: نباید درگیر فضاسازی سایت‌ها و دلال ها بشویم، همین دیروز در کانال ها نرخ ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام می کردند اما هیچ کس خریدار نبود اما در صرافی‌های ما خرید ارز با نرخ ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان ۱۰ برابر بیشتر از فروش آن بود، قیمت فروش نیز 13 هزار و 200 تومان بود.
اجرای تدریجی برنامه های بانک مرکزی برای بانک های ناتراز
همتی درباره ادغام بانک‌های نظامی نیز بر اطلاع رسانی دقیق تاکید کرد و افزود:بانک های ناتراز زیاد داریم که برایشان برنامه داریم اما سعی می‌شود به تدریج اجرایی شود که مشکلی پیش نیاید. رئیس کل بانک مرکزی یکی دیگر از برنامه های بانک مرکزی را جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی دانست.
برای کاهش رشد نقدینگی باید نرخ سود سپرده ها را کاهش دهیم
همتی گفت: نکته مهمی که امسال اجرا می کنیم سیاست باز پولی است تا نرخ سود را در کانالی تعیین کنیم که بانک ها در آن چارچوب حرکت کنند؛ در اولین دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد. وی با بیان این که ​نقدینگی را نمی‌توان هدایت کرد و مثل مهمان به او گفت این جا برو و آن جا برو، افزود: نرخ بالای سود بانکی باعث شد بانک‌ها برای پرداخت سود از بانک مرکزی اضافه برداشت کنند و این اضافه برداشت منجر به افزایش پایه پولی از این محل شد. بنابراین اگر بخواهیم رشد نقدینگی را کاهش دهیم باید نرخ سود سپرده را کاهش دهیم.