توافقات اقتصادی گسترده ایران و عراق

در جریان سفر نخست وزیر عراق به همراه 9 تن از وزیران این کشور و نیز هیئت تجاری همراه، دیروز خبرگزاری ها از توافقات اقتصادی متعدد بین دو کشور خبر دادند.  
از میان مهم ترین خبرهای منتشر شده، دیروز خبرگزاری تسنیم گزارش داد: وزیر نیرو در همایش مشترک تجاری و اقتصادی ایران و عراق، از وصول 90 درصد بدهی عراق به ایران بابت صادرات برق خبر داد. دی ماه سال قبل، محمودرضا حقی‌فام سخنگوی صنعت برق کشور میزان این بدهی را یک میلیارد دلار بیان کرده بود.اردکانیان با بیان این که ایران در 15 سال گذشته حدود شش میلیارد دلار به عراق صادرات برق داشته است، افزود: بقیه این بدهی نیز به ایران بازپرداخت خواهد شد. وی همچنین از تدوین برنامه‌ای سه ساله برای بازسازی صنعت برق عراق خبر داد.
خبر مهم دیگر درباره سفر نخست وزیر عراق به ایران را خبرگزاری فارس به نقل از جهانگیری نقل کرد. معاون‌اول رئیس‌جمهور گفت: خلیج فارس را از عراق به سوریه و مدیترانه از طریق ریلی و جاده‌ای وصل خواهیم کرد. این خبر با توجه به این که به تازگی سوریه کاربری و مدیریت بندر لاذقیه سوریه را به ایران واگذار کرده است از منظر توسعه کریدورهای بین المللی ایران و نیز مقابله با تحریم ها بسیار حائز اهمیت است.
از دیگر سو، وزیر نفت، از تفاهم ایران و عراق برای توسعه مشترک میدان‌های نفت‌شهر و خرمشهر خبر داد و افزود: ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه همکاری‌های ایران و عراق در حوزه‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی وجود دارد.
وزیر صمت نیز با اشاره به سفر چندی پیش رئیس جمهور کشورمان به عراق و تفاهم نامه های منعقد شده در آن سفر، اظهار کرد: در سفر نخست وزیر عراق به ایران، در جهت تحقق این تفاهم نامه ها یک گام به جلو برداشته شد.  رحمانی با اشاره به هدف گذاری توسعه روابط تجاری دو کشور به سطح 20 میلیارد دلار در سال اظهار کرد: در این زمینه بر تشکیل کمیته مشترک بازرگانی تاکید شد و اعضای این کمیته انتخاب شدند و مقرر شد تا ظرف دو، سه هفته آینده، موارد اجرایی شدن آن مورد بررسی قرار گیرد. وی همچنین از تفاهم 22بندی تعرفه های ترجیحی بین ایران و عراق خبر داد و افزود: در حوزه زیرساختی مثل حمل و نقل جاده‌ای بحث‌های خوبی انجام شد که مهم ترین آن ایجاد راه‌آهن شلمچه- بصره است.